Platte, harde korst

Gestart door a.houter, mei 27, 2006, 23:46:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.houter

Bijgaand een opname van een zwam die ik één keer 'ns heb gevonden. Het was een platte, harde korst die helemaal met het substraat vergroeid was. Het groeide op een voormalige kaalkap, met allerlei jong naaldhout.
Ik heb de opname al lang maar heb tot nog toe geen flauw idee in welke richting ik moet denken.
Heeft een van jullie een suggestie?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Voor het formaat: vergelijk Rickenella fibula linksboven op de foto.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Cees Veenema

Groet,

Cees

Dinant Wanningen

#3
Hoi,

Volgens mij gewoon een Platte tonderzwam-Ganoderma lipsiense
Groet ,Dinant


fungi_nl

Dat denk ik ook, platte tonderzwammen.
Bij ons in de duinen kom ik dit soort toefen ook tegen op naaldhout, terwijl dit er zelden op gevonden wordt. Het zijn kleine vruchtlichamen, in grote aantallen bij elkaar, gezien de Rickenella ernaast.

a.houter

#5
Ikzelf heb weleens gedacht dat het een uitgroeisel was van een lakzwam, maar ik kan jullie ook best begrijpen. Maar ja, zijn allemaal Ganoderma's, niet?

Maar met name jij John: jij zegt dat je dit vaker hebt gevonden;
Ik heb de foto recht van boven genomen, maar ik had verder geen keus. Het hymenium was van geen kant zichtbaar. Het was ook geen console, maar lag plat op het substraat waar het mee vergroeid was. De dikte van de afzonderlijke lichamen schat ik 1 á 1.5 cm.
Komt dat overeen met jouw ervaring?

Overigens allemaal bedankt voor jullie reactie.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl


a.houter

Oké, dan vat ik 'm maar op als Ganoderma spp. Overigens alleen voor mijn eigen documentatie.


Bedankt,
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci