Schaatsenrijder

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, april 05, 2009, 18:01:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Is dit een bruine schaatsenrijder Gerris thoracicus (Bilthoven, 5/4)? Hij viel direct op door zijn formaat: veel groter dan de andere schaatsenrijders.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

jan cuppen

Kun je een wat nauwkeurigere opgave van de grootte doen?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

David Tempelman

dag Menko,
Geweldig ! Ook dit is Limnoporus rufoscutellatus.
Kan niet missen; rood halsschild en lange connexivum-punten (die zitten aan het eind van het achterlijf).
Leuk, misschien is er nu dus een invasie ?!
groet,
David
met vriendelijke groet,
David

Goyatlah

Moi David,

heb een andere hypothese: het beest heeft al die tijd onopgemerkt in de Weerribben gezeten (de afstand van 1 van de vindplaatsen van gisteren en 1 van de oude vindplaatsen is een paar honderd meter). Wellicht was op de een of andere manier vorig jaar een goed jaar en hebben ze zich dit jaar verspreid.

Overigens: ze zaten allemaal in Winterjuffer-habitat (niet verwonderlijk, ik was op zoek naar Noordse Winterjuffers): veel drijvend stengelmateriaal, Typha, schoon water met hoog zicht (40 a 50 cm) en beschut.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Menko Vlaardingerbroek

#4
CiteerOok dit is Limnoporus rufoscutellatus.
Wat ontzettend leuk! Je komt in je achtertuin soms nog wel wat bijzonders tegen.

CiteerKun je een wat nauwkeurigere opgave van de grootte doen?
Helaas heb ik het dier niet terug kunnen vinden. Ik heb een 'gewone' schaatsenrijder (moet ik nog determineren) gemeten en kwam op 9 mm (lichaamslengte). Ik had de indruk dat het dier op de foto tussen de anderhalf en twee keer zo groot was. Toen heb ik een van de muggenhuidjes gemeten, waarvan je er een paar op de foto ziet, en die kwam op ongeveer 1 cm. Al met al zou ik zeggen tussen de 15 en 20 mm (met een slag om de arm). Klopt dat een beetje?

CiteerVeel drijvend stengelmateriaal, Typha, schoon water met hoog zicht (40 a 50 cm) en beschut
Veel drijvend stengelmateriaal en beschut klopt voor mijn waarneming, typha en schoon water niet.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

jan cuppen

Volgens de boekjes is L. rufoscutellatus omstreeks 15 mm. Vragen over een nauwkeurige lengte opgave zijn belangrijk omdat er meerdere soorten zijn die er  op kunnen lijken maar soms beduidend groter of kleiner zijn. Ik wil met de vraag eigenlijk alleen maar stimuleren om nauwkeurig te meten.

Limnoporus rufoscutellatus is erg zeldzaam in Nederland. In de verspreidingsatlas maar vier opgaven na 1980. Omstreeks 2003 zijn er meer waarnemingen gedaan.

De nu waargenomen exemplaren zijn waarschijnlijk overwinteraars van volwassen dieren die naar Nederland zijn gemigreerd in de zomer/najaar 2008 of nakomelingen van die dieren die zich in 2008 hebben voortgeplant. Migratie dit voorjaar valt bijna uit te sluiten door de langdurig lage temperaturen die we gehad hebben. Dit is pas de eerste echte warme periode dit jaar.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Goyatlah

#6
Er was 28 juli 2008 influx van de Geelvlekheidelibel. Beide beesten komen uit het oosten, dus influx van rufoscutellatus toen is niet onmogelijk. Maar dan is er vorig jaar toch slecht gekeken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

David Tempelman

#7
Op de foto's zijn ook duidelijk de lange, uitgetrokken connexivum-punten te zien. Maakt verwarring met andere soorten onwaarschijnlijk maar meten of een goede schatting is natuurlijk altijd goed.
Er zijn inderdaad zeer weinig recente waarnemingen, terwijl er wel veel naar deze beesten gekeken wordt.
Oa door waterschappen en in opdracht door onderzoeksbureau's. Het gaat om honderden monsters per jaar over heel het land. Maar wellicht zijn er toch beesten aan de aandacht ontsnapt, en komen ze nu ineens tevoorschijn na te hebben overwinterd, zoals Jan al suggereert.
Wij (mijn collega Ton van Haaren en ik) hebben bij het schrijven van onze nieuwe tabel geen nimfen te pakken kunnen krijgen, ook niet na verschillende verzoeken.
Wellicht hebben ze zich nog niet in NL voortgeplant ? Wij hebben dan ook zeer veel belangstelling voor eventuele (verzamelde, of anders gefotografeerde) nimfen. Het is natuurlijk heel interessant om te zien of het inderdaad een invasie is, en of de soort zich dit jaar zal voortplanten. Ik hoop dat veel mensen er op gaan letten!
Ik was vorig jaar in Estland en Letland, en daar struikelde je er over; alweer, alleen volwassen dieren :( Wat opviel, was dat ze op allerlei stilstaande wateren zaten: poeltjes, sloten, meren. Dus een tuinvijver of de Weerribben, moet allebei kunnen.
Kortom Dolf en Menko gefeliciteerd met deze ontdekking :duim: en ik ben zeer benieuwd naar meer ... !
met vriendelijke groet,
David

Berend Aukema

Sinds 2003 tenminste 20 waarnemingen in 14 uurhokken: 7 in Friesland, 2 in Overijssel, 2 in Drenthe, 1 in Gelderland, 1 in Utrecht en 1 in Limburg. Reproduktie zeker gedurende korte periodes in ZW-Friesland en kop van Overijssel! Gepubliceerde nimfenwaarneming: Wijster, Drenthe.

David Tempelman

Berend,
Dank voor je reactie,  heb je wellicht de referenties van genoemde publicaties waar nimfen van deze soort worden gemeld ? bvd,  
met vriendelijke groet,
David

Berend Aukema

Polderman & Van der Velde, 1971 in De Levende Natuur (de beruchte publicatie over Callicorixa producta).  

David Tempelman

dankje Berend, de publicatie kende ik niet, zal hem aanvragen. mvg
met vriendelijke groet,
David

Menko Vlaardingerbroek

Ik heb ook nog een foto van 12 april, waarschijnlijk van hetzelfde beest. Daarna heb ik hem niet meer gezien.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek