Jakhals komt vanuit zuid oost europa richting het westen

Gestart door Freek Verkerk, april 21, 2009, 11:43:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

In het andere jakhalzentopic (onder natuurbeheer) staat dat er een levende Jakhals bij Cuxhaven is gezien. Da's al heel dichtbij.

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op oktober 20, 2015, 22:31:26 PMIn het andere jakhalzentopic (onder natuurbeheer) staat dat er een levende Jakhals bij Cuxhaven is gezien. Da's al heel dichtbij

Maar dat zegt nog niets over de Deense jakhals. Er is in ieder geval geen oorzakelijk verband tussen beide waarnemingen aantoonbaar.

Risico bij de Deense waarneming is dat 'wishfull thinking' de conclusies beïnvloedt...
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

OK, laten we tot het tegendeel bewezen is dan maar uitgaan van een grappenmaker en Karup beschouwen als het Luttelgeest van Denemarken  ;)
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Even voor de duidelijkheid:

Ik zeg niet dat dit een escape is of een door een grappenmaker neergelegd dood dier. Ik geef vooral aan dat er wel erg makkelijk van uit wordt gegaan dat het een dier van wilde herkomst is en andere opties (escape) niet echt serieus worden genomen.

Ik pleit vooral voor terughoudendheid bij het doen van uitspraken over een wilde of niet-wilde herkomst. Eerst maar eens kijken of er nieuwe informatie te krijgen is die beter onderbouwde uitspraken mogelijk maakt.
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Wolven in Nederland meld dat bij sectie is gebleken dat de Jakhals in Denemarken toch wel testikels had. Ook blijkt dat op basis van DNA is te zeggen dat deze uit dezelfde hoek lijkt te komen als de exemplaren waargenomen in Polen.

zie ook deze Deense site
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 21, 2015, 13:51:18 PM
Wolven in Nederland meld dat bij sectie is gebleken dat de Jakhals in Denemarken toch wel testikels had. Ook blijkt dat op basis van DNA is te zeggen dat deze uit dezelfde hoek lijkt te komen als de exemplaren waargenomen in Polen.

zie ook deze Deense site

Die informatie was hier gisteren allemaal al te lezen. Wolven in Nederland leest waarschijnlijk ook lekker mee op dit forum. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroenroelofsen

Niet in dit topic, maar zie het inderdaad staan in die onder natuurbeheer (deze)
Denk trouwens dat WolvenInNederland dit forum niet nodig heeft voor het krijgen van informatie.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op oktober 21, 2015, 11:20:57 AM
Even voor de duidelijkheid:

Ik zeg niet dat dit een escape is of een door een grappenmaker neergelegd dood dier. Ik geef vooral aan dat er wel erg makkelijk van uit wordt gegaan dat het een dier van wilde herkomst is en andere opties (escape) niet echt serieus worden genomen.

Ik pleit vooral voor terughoudendheid bij het doen van uitspraken over een wilde of niet-wilde herkomst. Eerst maar eens kijken of er nieuwe informatie te krijgen is die beter onderbouwde uitspraken mogelijk maakt.

Toen hier in Estland in 2013 de Jakhals voor het eerst opdook werd er ook direct van uit gegaan dat deze hier niet op eigen kracht zou kunnen komen. Mensen zouden de Jakhals hebben meegenomen en vervolgens losgelaten. Het dier werd onmiddelijk tot invasieve exoot verklaard. Nu worden her en der in het Baltische gebied Jakhalzen gemeld. Men gaat er van uit dat in Estland, Letland en Litouwen nu wel minimaal 100 Jakhalzen rond moeten lopen. In de Baltische staten is inmiddels ierdereen er van overtuigd dat de Jakhals het gebied op een natuurlijke wijze aan het koloniseren is. In andere landen (Wit-Rusland, Polen, Duitsland) worden ze inmiddels ook gezien. Het past allemaal in het plaatje van een zich snel uitbreidende soort. Is het dan waarschijnlijk dat het dier van Denemarken is ontsnapt? Of worden ze ineens overal tegelijk losgelaten? De Denen zijn overtuigd dat de gevonden Jakhals wild is, er zijn m.i. weinig aanknopingspunten om daar aan te twijfelen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

migratorius


grunsven

De jakhals in Denemarken zit wel ver van de plekken waar roedels bekend zijn. Dat leek in Estland ook het geval in eerste instantie maar daar bleken er meer te zijn en ook tussen Estland en het zuiden waar ze bekend waren.


De wolf van Luttelgeest paste ook in het beeld van een zich naar het westen uitbreidende wolf en hoe waarschijnlijk was het dat hij daar door grapjassen neergelegd was? Dat was toch het geval. Een dergelijke argumentatie is dus nooit sluitend.


Ergo, het zou heel goed een wilde jakhals kunnen zijn maar dat zul je nooit zeker weten.



Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Cygnus

Citaat van: grunsven op oktober 21, 2015, 15:17:30 PM
De wolf van Luttelgeest paste ook in het beeld van een zich naar het westen uitbreidende wolf en hoe waarschijnlijk was het dat hij daar door grapjassen neergelegd was? Dat was toch het geval. Een dergelijke argumentatie is dus nooit sluitend.

In eerste instantie leek het erg waarschijnlijk dat die Wolf van de zich uitbreidende Duitse populatie zou zijn. Toen na onderzoek bleek dat die Wolf uit de Karpaten kwam had men zich achter de oren moeten krabben. Een dergelijk Wolf was nog nooit in Duitsland vastgesteld terwijl daar al tientallen dode Wolven zijn onderzocht. Bij de Deense Jakhals klopt alles wel, zo heeft die zelfs genetische overeenkomst met de in NW-Polen gevonden Jakhals.

Citaat van: grunsven op oktober 21, 2015, 15:17:30 PM
Ergo, het zou heel goed een wilde jakhals kunnen zijn maar dat zul je nooit zeker weten.

Het meest waarschijnlijke scenario zou zijn dat er binnenkort her en der in noord Duitsland en Denemarken (Jutland) Jakhalzen opduiken. Dan is er niet veel reden meer om te veronderstellen dat de Jakhals van Karup mogelijk/waarschijnlijk een beest is waar een luchtje aan zit. Het lijkt een beetje op de vestiging van de Wolf in Denemarken, de eerste Wolf werd ook in NW-Jutland vastgesteld. Voorlopig de ontwikkelingen dus maar even afwachten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

egilio

Ik zat er in ieder geval naast, toch wilde herkomst dus! Of ie daar nou vanzelf is gekomen, danwel losgelaten/neergelegd dat weet ik niet. Maar ik geloof wel dat hij daar op eigen kracht heeft kunnen komen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rob Koelman

Citaat van: egilio op oktober 21, 2015, 19:37:45 PMtoch wilde herkomst dus!

Nou nee. Dat staat momenteel helemaal nog niet vast. Zou kunnen, maar het zou ook om een dier van een andere herkomst kunnen gaan...
Met vriendelijke groet, Rob

Freek Verkerk

Citaat van: Rob Koelman op oktober 21, 2015, 20:51:55 PM
Citaat van: egilio op oktober 21, 2015, 19:37:45 PMtoch wilde herkomst dus!

Nou nee. Dat staat momenteel helemaal nog niet vast. Zou kunnen, maar het zou ook om een dier van een andere herkomst kunnen gaan...
Als een niet-wilde herkomst ook een mogelijkheid is, en theoretisch zou dat kunnen uiteraard, dan vraag ik mij meteen af hoeveel Jakhalsen dan zo (NIET-WILD) gehouden worden in west europa. Dierentuinen is een optie natuurlijk, maar als er daar eentje mist, zal men dat toch wel melden, en particulieren? Een Jakhals? Gewoon net als een hond houden? echt?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

#45
Er worden wel vreemdere dieren illegaal als huisdier gehouden.


Tijgers: http://amsterdam.dierenbescherming.nl/nieuws/bericht/22380

Diverse soorten waaronder neusbeer, tijgergenetkat en vosmangoest: http://www.metronieuws.nl/binnenland/2014/10/tientallen-exotische-dieren-in-beslag-genomen

De handel in illegale dieren is ook niet kleinschalig: http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/2014/02/massaal-exotische-dieren-onderschept

Of zoals in je eigen posts een illegale Serval in Duitsland.

Dit is uiteraard alleen de fractie die ontdekt wordt.
Dus dat er in Denemarken mensen zijn die Jakhalzen in de tuin hebben zit is echt niet zo onwaarschijnlijk. Uiteraard kun je het dan niet melden als er een ontsnapt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

#46
Waarbij de kanttekening dat neusberen, genetkatten en vosmangoesten m.i. geen beschermde diersoorten zijn, en dus in principe gehouden mogen worden (voor neusbeer gaat dat mogelijk de komende weken veranderen). Voor de inbeslagname zullen ze andere gronden gehad moeten hebben, mogelijk dierenmishandeling.


Bij dat bericht van de onderschepte dieren staat een foto van Amerikaanse rode rattenslangen, de meest gehouden slangesoort, waarvan bezit volkomen legaal is. Erg mislijdend!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/


lucasn

Wordt dat beest nog als externe bron ingevoerd? Leuk voor de database!
Groet,
Lucas Nieuweboer

maurice.lahaye

Invoeren op gebiedsniveau Veluwe? Lijkt mij niet echt zinvol of weet je een meer exacte locatie  ;) .
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

maurice.lahaye

Ja, moet je kiezen voor 'Jakhals' (zonder goud), maar het is dezelfde soort.
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl


Johan Helmus

Citaat van: Maarten70 op maart 03, 2016, 08:04:36 AM
Opgelost!

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/wenumse-noah-is-gewoon-een-hond-geen-jakhals-1.5779936
Blijkbaar worden er sinds de eerste jakhals waarneming (die bevestigd is door experts) ineens vaker jakhalzen gezien op de veluwe. Dit is vergelijkbaar met het 'poema effect' van enkele jaren geleden, waarbij veel mensen ineens overal poema's meenden te zien. Een aantal van die latere jakhals claims zijn terug te leiden naar de genoemde hond. Dit geldt dus niet voor de oorspronkelijke waarneming van een (zekere!) jakhals op de cameraval.
Groeten, Johan Helmus

ronris

De jakhals op de Veluwe was reeds eerder gesignaleerd en gefilmd, namelijk op 12 februari 2016 tijdens een monitoringsproject door vrijwilligers van Vereniging het Edelhert.

voor artikel zie www.hetedelhert.nl   

maurice.lahaye

Alleen nog geen bewijs van vereniging hetedelhert.....
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

ronris

Citaat van: maurice.lahaye op maart 04, 2016, 19:32:34 PM
Alleen nog geen bewijs van vereniging hetedelhert.....
Maurice
Beelden zijn opgestuurd naar Wageningen (alterrra) en hebben nog geen bevestiging ontvangen, blijf het volgen.

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Cygnus

#58
Citaat van: maurice.lahaye op februari 29, 2016, 23:59:35 PM
Invoeren op gebiedsniveau Veluwe? Lijkt mij niet echt zinvol of weet je een meer exacte locatie  ;) .
Maurice
admin

Op een kaartje wat rondgestuurd is naar mensen die zich met Jakhalzen bezighouden staat als vindplaats vermeld "Veluwe Heathlands National Park". Een aantal van deze mensen zijn ook betrokken geweest bij de identificatie van de betreffende Jakhals. Vermoedelijk is deze vindplaats dus met hen gecommuniceerd. Dan zou de conclusie kunnen zijn dat de Jakhals is gefotografeerd in het Nationaal Park De Hoge Veluwe.
Link:   https://1.bp.blogspot.com/-NkcJRj_fLrg/VtZYCWy86GI/AAAAAAAAIrE/Ce3GsljauUA/s1600/Map%2BEurope.png
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op maart 20, 2016, 14:14:02 PM
Citaat van: maurice.lahaye op februari 29, 2016, 23:59:35 PM
Invoeren op gebiedsniveau Veluwe? Lijkt mij niet echt zinvol of weet je een meer exacte locatie  ;) .
Maurice
admin

Op een kaartje wat rondgestuurd is naar mensen die zich met Jakhalzen bezighouden staat als vindplaats vermeld "Veluwe Heathlands National Park". Een aantal van deze mensen zijn ook betrokken geweest bij de identificatie van de betreffende Jakhals. Vermoedelijk is deze vindplaats dus met hen gecommuniceerd. Dan zou de conclusie kunnen zijn dat de Jakhals is gefotografeerd in het Nationaal Park De Hoge Veluwe.
Link:   https://1.bp.blogspot.com/-NkcJRj_fLrg/VtZYCWy86GI/AAAAAAAAIrE/Ce3GsljauUA/s1600/Map%2BEurope.png
Bij zo'n mobiel dier lijkt me het verbergen van een exacte locatie van een waarneming van weken geleden complete onzin. Of zie ik dat verkeerd?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk