Jakhals komt vanuit zuid oost europa richting het westen

Gestart door Freek Verkerk, april 21, 2009, 11:43:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

http://www.kora.ch/news/archiv/20090420.htm

In Oostenrijk worden nu jakhalzen waargenomen. Jakhalzen hebben last van wolven maar zolang er in Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland en zuid Duitsland nog weinig wolven rondlopen zijn ze nog veilig.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

(Goud-)Jakhals kan gewoon samen voorkomen met wolf (vergelijkbaar met het samen voorkomen van coyote en wolf in Amerika) en ook met vos. Een vonst van een aangereden jakhals in Oostenrijk past goed in het beeld van de huidige uitbreiding in Slovenie. Het lijkt erop dat de soort een deel van het voormalige areaal weer aan het bevolken is. Of hij heel erg naar het westen gaat, betwijfel ik, het voormakig areaal rijkte tot aan de Alpen in het noordwesten. Ook flinke delen van Hongarije behoren tot dit voormalig areaal. Zwitserland en Zuid-Duitsland hoorden daar niet bij.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

frankw

Ik wist niet eens dat die beesten in Europa voor kwamen, gaaf! Wat is op dit moment het verspreidingsgebied in Europa?

tekenaar

De meest noordwestelijke populatie zit rond Ljubljana, nog verder naar het noorden en westen gaat het om enkele zwervende exemplaren. Verder zitten ze vanaf Istrie naar het oosten en zuiden (maar dus niet noordelijker).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

redmar_woudstra

Zijn Jakhalzen in Slovenië een beetje te vinden? Zijn ze schuw of valt dat mee?
Mijn ervaring met jakhalzen beperkt zich tot Afrika en dat is niet geheel te vergelijken.
groet,
Redmar

tekenaar

De aantallen zijn klein en de kans ze te zien in SLO is nihiel (schuw, 's nachts actief).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

redmar_woudstra

Ik weet dat Jakhalzen nogal variëren in schuwheid. Dat heb ik al gemerkt met Zadeljakhalzen, die in Tanzania aanmerkelijk schuwer waren dan in Namibië. De gewone (Golden) jakhals was alleen in de Ngorongoro Krater te zien en daar bijzonder schuw. Geldt dit ook voor de Jakhals in Europa? Of kan je zien dat ze in bijvoorbeeld Bulgarije veel minder schuw zijn dan in Slovenië?
groet,
Redmar

Vincent de Boer

In Israel is de Jakhals in het noorden niet schuw en 's nachts veel te zien (rond Kfar Ruppin bij Beit Shean). In dit gebied komen wolf en gestreepte hyena voor (beide niet zeldzaam), lijkt mij dat de jakhalzen hier weinig last van hebben. Volgens mij omdat Jakhalzen zich dichter bij menselijke bewoning wagen.

Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

BramtK

Ik heb Gouden Jakhals gezien in Bulgarije, maar dat was een toevalstreffer, voor ons de weg over stekend.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan vH

Bijzonder, veel mensen denken dat het toch een soort is die ver weg leeft (en zeker niet in Europa). Maar Nederland zullen ze vast niet bereiken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

marcel123

#10
Jakhals in Denemarken

DNA samples of an animal that was struck and killed by a vehicle in Jutland earlier this summer have confirmed that the jackal has now also arrived in Denmark.
http://www.thelocal.dk/20150911/first-european-jackal-spotted-in-denmark

egilio

Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jeroenroelofsen

Citaat van: egilio op september 14, 2015, 17:00:27 PM
Dat was een mannetje zonder testikels...
Heb je daar een bron voor?  In het aangehaalde artikel wordt daar met geen woord over gerept.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op september 14, 2015, 17:46:00 PM
Citaat van: egilio op september 14, 2015, 17:00:27 PM

Dat was een mannetje zonder testikels...

Heb je daar een bron voor?  In het aangehaalde artikel wordt daar met geen woord over gerept.

Jet staat er toch echt: "According to geneticist Liselotte Wesley Andersen, who examined the jackal, it was a male with no testicles which could mean that it was held in captivity."
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

My bad. Overheen gelezen.

De opmerking die daarna komt moeten we dus met een korrel zout nemen;
CiteerThe Danish Society for Nature Conservation (Danmarks Naturfredningsforening - DN), however said that there is nothing to indicate that the jackal has escaped from captivity
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

tekenaar

Gezien de toename van waarnemingen in Duitsland sluit ik niet uit dat ze ook Nederland gaan bereiken. Omdat ze dat zelf doen (zonder tussenkomst van mensen, behalve bij die Deense dan mischien), kunnen ze gelden als inheemse soort.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op september 14, 2015, 18:44:07 PM
My bad. Overheen gelezen.

De opmerking die daarna komt moeten we dus met een korrel zout nemen;
CiteerThe Danish Society for Nature Conservation (Danmarks Naturfredningsforening - DN), however said that there is nothing to indicate that the jackal has escaped from captivity

Ach, hij kan er natuurlijk gewoon mee achter het prikkeldraad zijn blijven hangen of in een mollenklem. Dat kan de beste overkomen. Hij is daar hooguit een toontje hoger van zijn gaan zingen.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op september 14, 2015, 19:18:04 PM

Ach, hij kan er natuurlijk gewoon mee achter het prikkeldraad zijn blijven hangen of in een mollenklem. Dat kan de beste overkomen. Hij is daar hooguit een toontje hoger van zijn gaan zingen.
;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

egilio

Als je zoiets afdoet als "er is geen enkele aanwijzing" dan ben je niet echt objectief bezig. Waarschijnlijk beschouwen ze alleen een halsband of chip als 'een aanwijzing dat het dier uit gevangenschap afkomstig is'.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

maurice.lahaye

Zolang niet duidelijk is hoevel jakhalzen in gevangenschap of in het wild geen testikels hebben, kan er op basis van het ontbreken van testikels enkel worden gespeculeerd over de herkomst van het dier. Wellicht dat stabiele isotopen een aanwijzing kunnen geven over een eventuele gevangenschap of wilde herkomst. Overigens past het opduiken van exemplaren ver buiten het huidige verspreidingsgebied prima in het plaatje van een interessante soort die zich noordwaarts uitbreidt.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Herman van der Meer

grunsven

Het staat niet in het stuk maar ik neem aan dat het wel prima te zien is of een dier gecastreerd is of op een andere manier zijn testikels is verloren.
Dat dat niet in het stukje staat zegt me niet veel maar als het een nette castratie is lijkt me isotopenonderzoek niet echt zinnig.
Dat Jakhalzen oprukken deze kant op staat buiten kijf maar dit individu is nogal dubieus, er zijn veel dierentuinen en jakhalzen worden daar vaak gehouden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

maurice.lahaye

Alle dieren in een fatsoenlijke dierentuin zijn gechipt. Leg het dier onder scanner en het zal duidelijk zijn of er een chip aanwezig is (of kogelresten, maar dat is een andere discussie  ;) ). Als het dier was gecastreerd dan het dat ook wel vermeld mogen worden, is niet gebeurd.... Kortom, we blijven lekker speculeren over de herkomst. Ik stem voor een wilde herkomst!


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Cygnus

#23
Citaat van: maurice.lahaye op september 15, 2015, 12:54:29 PM
.. Leg het dier onder scanner en het zal duidelijk zijn of er een chip aanwezig is ...

Maurice

Het gevonden dier in Denemarken droeg geen chip. Er wordt nog onderzocht of het dier is gecastreerd of zonder testikels is geboren. Volgens de mensen in Denemarken zou een gecastreerd dier niet erg reislustig zijn. In Denemarken zijn ook geen dierentuinen en dierparken met Jakhalzen. Bron (met foto van de Jakhals): http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=3506

De vondst is trouwens gedaan tussen Karup en Frederiks in midden Jutland.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Hannie Luijten

En het kan natuurlijk ook nog zijn dat de testikels gewoon niet zijn ingedaald. Het komt bij honden ook voor dat een of beide testikels in het lieskanaal of nog verder terug blijft zitten. En dat verandert niks aan het karakter van het dier. Maar dat moet je dan wel op de snijtafel checken.
Groet, Hannie

egilio

Citaat van: maurice.lahaye op september 15, 2015, 12:54:29 PM
Alle dieren in een fatsoenlijke dierentuin zijn gechipt. Leg het dier onder scanner en het zal duidelijk zijn of er een chip aanwezig is (of kogelresten, maar dat is een andere discussie  ;) ). Als het dier was gecastreerd dan het dat ook wel vermeld mogen worden, is niet gebeurd.... Kortom, we blijven lekker speculeren over de herkomst. Ik stem voor een wilde herkomst!


Maurice


Maar niet alle dieren in niet-fatsoenlijke dierentuining/particuliere eigenaren zijn gechipt...Wilde herkomst zal hopelijk te achterhalen zijn via DNA en isotopen. Ik ben benieuwd, ik stem voorlopig op herkomst uit gevangenschap (maar hoop dat het tegendeel bewezen wordt).
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

maurice.lahaye

http://naturstyrelsen.dk/nyheder/2015/okt/guldsjakalen-havde-testikler/
Vrij vertaald: de goudjakhals had ballen, maar die waren door de aanrijding niet meer zo snel te vinden.
@egilio: lijkt mij een sterke aanwijzing voor wilde herkomst.


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

#27
Citaat van: maurice.lahaye op oktober 20, 2015, 20:12:37 PMlijkt mij een sterke aanwijzing voor wilde herkomst

Ehh, leg eens uit...

Ik zie hier geen specifiek bewijs voor een wilde herkomst in (en ook niet een bewijs voor een ontsnapt dier). Bewijst volgens mij helemaal niets.

Die eerder voorgestelde isotopenanalyse of een DNA-onderzoek (uit welke Europese deelpopulatie komt dit dier?) lijken mij kansrijker als het gaat om een verantwoorde uitspraak over de herkomst...
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op oktober 20, 2015, 20:19:48 PM
Ik zie hier geen specifiek bewijs voor een wilde herkomst in (en ook niet een bewijs voor een ontsnapt dier). Bewijst volgens mij helemaal niets.

Nu deze Jakhals gewoon testikels blijkt te hebben is er niet veel aanleiding om niet uit te gaan van een wilde herkomst. Het dier was niet gechipt, in Denemarken worden geen Jakhalzen in gevangenschap gehouden (er kunnen daar dus ook geen dieren ontsnappen), de Jakhals is in Europa met een geweldige opmars bezig, deze Jakhals kwam genetisch overeen met een dier wat in Polen dood gevonden is (moet het dier zijn wat aan de Oder tegen de Duitse grens is gevonden).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op oktober 20, 2015, 21:10:49 PMin Denemarken worden geen Jakhalzen in gevangenschap gehouden (er kunnen daar dus ook geen dieren ontsnappen)

Je bedoelt dat er in Denemarken geen officieel geregistreerde jakhalzen in gevangenschap bekend zijn.

In de praktijk worden in alle landen veel meer soorten in gevangenschap gehouden dan officieel bekend is, al dan niet legaal. Dat geldt voor vogels, maar ook voor andere soortgroepen...
Met vriendelijke groet, Rob