Beeralarm in Lubljana

Gestart door marcel123, april 16, 2009, 11:33:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

In de Sloveense hoofdstad Ljubljana is donderdagochtend een beer-alarm van kracht, nadat er een bruine beer in het stadspark is gezien.

Het wilde dier is vermoedelijk de snelweg om Ljubljana heen overgestoken en heeft zich in het stadspark verschanst.

De politie is een zoekactie gestart. Het ministerie van Landbouw heeft in allerijl tips verstrekt over wat te doen mocht men oog in oog met een beer staan.


Ik heb in Slovenie ook aan een sloveense gevraagd wat ik moest doen als ik een beer tegen zou komen. Zij vertelde me dat als zij ooit een beer tegen zou komen ze een foto zou maken.
Weet iemand welke tips het ministerie gegeven heeft?

tekenaar

#1
Jongens toch ... wat een krantentaal hier.

Ik zat er vlakbij en ken de mensen die hier achter zitten persoonlijk. De journalisten zijn met een paar gegevens aan de haal gegaan en hebben het verhaal gigantisch opgeblazen. Een lokale krant kopte met "zelfs midden in de hoofdstad zijn we niet veilig voor grote roofdieren".

Wat werkelijk het geval was:
de nachtwaker van de dierentuin heeft rond 3 uur 's nachts een beer zien lopen over de weg voor de dierentuin. Medewerkers van de dierentuin hebben hun berenverblijf gecontroleerd en hebben geconstateerd dat GEEN beer van de dierentuin miste (de dierentuin heeft 3 beren). Het betrof dus een "wilde beer". Vervolgens is de politie gewaarschuwd en -via de politie- het formele interventieteam van het ministerie. Omdat de beer zich bij de dierentuin bevond heeft de dierentuin assistentie aangeboden. Uiteindelijk waren het de dierentuinmedewerkers die - in samenwerking met het interventieteam en de politie- de beer hebben opgespoord, verdoofd en een eind buiten Ljubljana hebben losgelaten.

Het betrof een jonge beer van een jaar of 2 oud. Dit is de leeftijd waarop ze bij hun moeder vandaan gaan en op zoek gaan naar een eigen leefgebied (dispersie).

De beer was klein en schuw en vormde op geen enkele manier een gevaar voor mensen. Hij is verplaatst omdat een beer in de stad verkeersgevaar opleverd en op termijn aan mensen went en dan wel gevaarlijk kan worden.

Hij bevond zich in stadsdeel Roznik, wat een met dicht natuurlijk bos begroeide heuvel in de stad is. Je moet je dit voorstellen als een plek om te joggen en je hond uit te laten. mensen is gevraagd om niet naar deze plek te gaan om het team van vangers niet in de weg te lopen en vooral omdat het gebruikte verdovingsmiddel voor mensen (levens) gevaarlijk is. M.a.w. het interventieteam was wat gevaar opleverde, niet de beer zelf.

Wat doe je wanneer je een beer ziet? Verbaas je dat ze nog weten te overleven, ga er niet naartoe maar REN OOK NIET WEG. Zeg wat, of fluit een wijsje zodat de beer op jou aanwezigheid attent wordt gemaakt. Vervolgens maakt de beer zich wel uit de voeten.

Overigens bestaat de kans dat de beer terugkeert naar zijn nieuwe homerange in de stad: in dat geval zal hij waarschijnlijk worden afgeschoten.

p.s. tegenwoordig ben ik zelf medewerker bij deze dierentuin, maar ik heb geen deel uitgemaakt van het team wat de beer heeft gevangen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/