Waarnemingen Graphosoma lineatum

Gestart door Berend Aukema, april 20, 2009, 12:24:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Berend Aukema

Van 2003 tot en met 2007 vertoonde het aantal waarnemingen van Graphosoma lineatum een spectaculaire stijging van 12 records (37 exemplaren) uit 9 uurhokken in 2003 tot 183 records (2070 exemplaren) uit 101 uurhokken in 2007. In 2008 werden echter opeens veel minder Graphosoma's gemeld, slechts 37 records (100 exemplaren) uit 26 uurhokken, ongeveer het niveau van 2004. De oorzaak hiervan is niet duidelijk, maar mogelijk deels het gevolg van afnemende belangstelling voor deze soort. Vandaar mijn verzoek om in 2009 nog eens extra te letten op deze soort en de waarnemingen op de site te zetten!

Mark Lammers

Is het misschien dan een goed idee om even kort de kenmerken van de soort hier op een rijtje te zetten? En het onderscheid met verwarrende soorten?

thijsdegraaf

#2
Zo snel verwar je de Pyjamawants Graphosoma lineatum niet met andere wantsen.
Twee jaar geleden heb ik er een in de tuin gehad (Bergen NH) Daarna nooit meer.
Foto's http://waarneming.nl/soort/photos/1842
Ik kwam er trouwens via google in. Via waarneming wilde hij niet openen.

groet, Thijs

Er zijn, zie ik weinig nimfen aangemeld. Die zijn hoogstwaarschijnlijk niet zo bekend.
Hier staan er twee. http://waarneming.nl/soort/photos/1842?from=1980-01-01&to=2009-04-20&sex=&id_kleed=0&page=14

Mark Lammers

Whoops, nee inderdaad die verwar je niet.
Erg snel proberen te lezen is niet verstandig ???.. Ik was ervan overtuigd dat ik Graswants (..) gelezen had. :o

thijsdegraaf

Berend had er ook de Nederlandse naam bij moeten zetten  ;D

jan cuppen

Het kennen van de wetenschappelijke namen zou standaard moeten zijn.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Goyatlah

Heb je ook geen Nederlandse meer nodig. Maar wie bedenkt die namen toch steeds?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

thijsdegraaf

CiteerHeb je ook geen Nederlandse meer nodig. Maar wie bedenkt die namen toch steeds?
Een Nederlander?  :D

jan cuppen

Citaat van: Goyatlah op april 20, 2009, 16:27:14 PM
Heb je ook geen Nederlandse meer nodig. Maar wie bedenkt die namen toch steeds?

Ik tot op heden niet, zie er in veel gevallen ook geen enkele noodzaak toe.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Menko Vlaardingerbroek

CiteerHeb je ook geen Nederlandse meer nodig. Maar wie bedenkt die namen toch steeds?
Stel dat je je vrienden en familie iets over je hobby wilt vertellen. Dan is een Nederlandse naam wel makkelijk. 'Ik heb een visarend gezien' maakt meer indruk dan 'een Pandion haliaetus, en met Graphosoma lineatum is ook niet iedereen direct duidelijk wat je bedoelt.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

lo.troisfontaine

Hoi Berend en andere,

dit was me in Venray en omstreken ook al opgevallen, maar ik schrijf dit voor het merendeel toe aan menselijk ingrijpen.
In Oostrum is men een nieuw industrieterrein aan het aanleggen en zijn de bermen tot op de bodem weggemaaid.
Dit geldt ook voor een gedeelte van Merselo, waar men ook alles in het voorseizoen wegmaait en dan is er nog iets of iemand die er een hobby op na houdt om alle berenklauwen en alles wat hoger wordt dan een halve meter om te kappen voordat dit zich echt ontwikkelt heeft.

Maar ik zal in ieder geval proberen om dit jaar weer een aantal bij mij bekende plaatsen te bezoeken.

groeten,

Lo

GerardL

Hallo Berend,

Ook hier schitterden ze door afwezigheid.
Waar ik ze normaal met vele tientallen, per keer dat ik deze route loop zag, was het aantal geziene exemplaren vorig jaar in totaal maar enkele tientallen.
Ook al waren de schermbloemige + peen waar ik ze hier veel aantref wel aanwezig (zei het in iets mindere mate en later) het aantal wantsen hierop bleef laag. Hier geen verandering van omgeving; dwz geen maaien of veranderingen van leefgebied. Brunssum Z.-Limburg

Grtzzzz

Gerard



jan cuppen

Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op april 21, 2009, 15:36:27 PM
CiteerHeb je ook geen Nederlandse meer nodig. Maar wie bedenkt die namen toch steeds?
Stel dat je je vrienden en familie iets over je hobby wilt vertellen. Dan is een Nederlandse naam wel makkelijk. 'Ik heb een visarend gezien' maakt meer indruk dan 'een Pandion haliaetus, en met Graphosoma lineatum is ook niet iedereen direct duidelijk wat je bedoelt.

Met pyamawants, gestreepte wants, gevangeniswants is voor de meeste mensen ook niet duidelijk wat bedoeld wordt. Sterker nog: wat een wants is meestal niet bekend. Desondanks mag je dit fraaie diertje wel met de naam pyamawants aanduiden. Vele andere Nederlandse namen zijn recente verzinsels die van weinig betekenis zijn.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

@ Jan: Toch ben ik een beetje geschrokken van het volgende zinnetje:
CiteerIk tot op heden niet, .....

Theodoor

jan cuppen

Citaat van: Th.Heijerman op april 26, 2009, 13:19:41 PM
@ Jan: Toch ben ik een beetje geschrokken van het volgende zinnetje:
CiteerIk tot op heden niet, .....

Theodoor

Jij tot op heden toch ook niet? Of heb je toch recent je principes laten vallen?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Ik was geschrokken van het volgende deel uit het bewuste zinnetje:

Citeer...tot op heden...

Theodoor

wilde

#16
Bij mij in de tuin (koudekerke) waren ze een aantal jaren talrijk: enkele tientallen tegelijkertijd. Ik zag ze ook parend met als resultaat veel nimfen in allerlei stadia. In 2008 heb ik in het voorjaar 1 exemplaar gezien en daarna niet een meer. Het is precies het beeld wat Berend schetst. De waardplanten (schermbloemen met zaden) zijn nog steeds aanwezig, dus daar kan het niet aan liggen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arp

#17
Citaat van: Berend Aukema op april 20, 2009, 12:24:16 PMmaar mogelijk deels het gevolg van afnemende belangstelling voor deze soort.
Tja ... ik ga nog niet zo lang mee qua insectenkijken, maar had de Pyjama's in 2007 al uitbundig gefotografeerd in Zuid-Frankrijk (werd je mee doodgegeooid daar), dus toen ik ze ook in NL tegenkwam was ik niet zo verbaasd - ze vallen me wel altijd op ("kijk leuk, Pyjamawantsjes"), maar ik fotografeer ze lang niet altijd meer ... valt dat onder "afnemende belangstelling"? Ze zijn dit jaar weer wel aan de beurt overigens, vanwege nieuwe camera ;)

Had ook geen idee eigenlijk dat ze speciale interesse van de experts genieten, ze gelden toch niet als zeldzaam neem ik aan? Of is het een relatieve nieuwkomer?

Ik zie ze overigens bijna altijd in kuddes tegelijk, waarbij de favoriete bezigheid toch duidelijk het in stand houden van de soort lijkt te zijn - dus dat is het probleem niet.

Heb net even in m'n kiekjes zitten woelen, en daar zitten er helaas voor Nederland in 2008 maar drie sets tussen (ben ook wat kwijt denk ik), maar ik weet zeker dat ik ze veel vaker ben tegengekomen, zeker in Twente (o.a. Almelo en Delden) en Limburg (o.a. Sittard), maar dus niet bijgehouden. Deze 3 heb ik nu even ingevoerd:Zal dit jaar dan braaf telkens bewijskiekjes schieten en ze invoeren  ::)

P.S. Was 2008 overigens niet gewoon een bar slecht insectenjaar - of ligt het aan mij dat ik op de juiste ogenblikken te weinig tijd had ofzo? Ik vond het inelk geval wat 'minder' lijken allemaal - vooral maar heel weinig LHB-larvjes kunnen toevoegen aan m'n repertoire ...
???
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arno van Stipdonk

Aangezien Berend elk topic op dit forum probeert te beantwoorden en ik ook af en toe een vraag stel voer ik als tegenprestatie eigenlijk elke wants in die ik tegenkom in het veld. Maar zie dat ik in de Krang maar een waarneming heb ingevoerd in 2008, de soort heb ik enkele dagen later ook nog gezien op 200 meter van de eerste waarneming. Ik weet echter niet meer hoeveel ex. het waren dus zal ze maar niet invoeren.
Zal de soort het komende jaar extra scherp in de gaten houden.

Overigens zijn Ned. namen voor mij als inventariseerder wel handig, vooral omdat ik ook nog eens paddenstoelen inventariseer. Onthou al die moeilijke namen maar eens....
Maar ik begrijp dat onderzoekers als Berend en Jan uitsluitend de Wet. namen gebruiken. ;)

Gr, Arno

Berend Aukema

Graphosoma lineatum is één van de duidelijkste voorbeelden bij de wantsen van een soort die haar areaal recent naar het noordwesten heeft uitgebreid, mogelijk onder invloed van het opwarmende klimaat. Sinds in Nederland begonnen werd met het waarnemen van wantsen (rond 1850) werden tot aan 1993 slechts acht exemplaren waargenomen, waarvan 7 in Zuid-Limburg en één in Noord-Brabant (vóór 1853). En dat terwijl waardplanten altijd al in overvloed aanwezig waren. Vele generaties wantsenkenners hebben deze prachtige soort dus nooit in Nederland waargenomen! Pas sinds 2002 nam het aantal waarnemingen sterk toe, maar vorig jaar waren er kennelijk ineens weer veel minder ...

Arp

#20
@Berend: Dank voor de toelichting - ik zal deze voortaan nauwkeuriger melden dan.

Citaat van: vanstipdonk op april 27, 2009, 10:15:31 AMAangezien Berend elk topic op dit forum probeert te beantwoorden en ik ook af en toe een vraag stel voer ik als tegenprestatie eigenlijk elke wants in die ik tegenkom in het veld.
Dat zou ik harstikke leuk vinden, maar ik red dat niet  :-\  Ik weet veel te weinig van wantsen en 95%++ landt bij mij dus in de mapjes "Xyzfamilienaam uitzoeken" en zelfs die familienamen weet ik vaak niet helemaal zeker - moeten ruim duizend waarnemingen zijn inmiddels. Invoeren als "Wants spec" lijkt me niet zinvol en als ik een beest na wil vragen is de conventie toch wel dat ik eerst even m'n best doe om er zelf wat bij te verzinnen, maar de groep is domweg te groot om even tussen neus en lippen door "wantsenweter" te worden en ik kan bovendien al die mooie boeken toch ook niet betalen.

Soms probeer ik het toch, tegen beter weten in, vooral als het iets niet helemaal 'alledaags' lijkt in mijn beperkte ervaring (meestal zonder er veel wijzer van te worden) en er zijn een paar gevalletjes waar ik me dan ook wat meer in verdiept heb en die ik misschien ondertussen ook soortvan herken, maar 90% van de wantsen die ik tegenkom (vooral Miridae natuurlijk) zijn voor mij 'hopeloos'.

Resultaat is dat ik zelfs (of juist vooral eigenlijk) van de meest alledaagse soorten nog steed geen idee heb hoe ze heten of hoe ik ze uit elkaar kan houden. Elke wants hier in het forum dumpen met een 'zeg het maar' houding lijkt me ook niet gewenst en blijft natuurlijk erg bewerkelijk:
  • kiekjes sorteren en voorbereiden op 800x600
  • waarneming invoeren
  • kiekjes uploaden
  • forumtopic starten
  • moeizaam de kiekjes en de waarneming in het forumtopic linken en voor de zekerheid de vinplaats/tijd nog eens erbij inkloppen (want er is nog geen makkelijke knip/plak methode vanuit de waarnemingen geimplementeerd)
  • antwoord afwachten
  • waarneming aanpassen
  • gegevens op eigen schijf aanpassen
En dan heb ik dus nog niet eens zelf geprobeerd om wat over het beest uit te vinden en er dus relatief weinig van geleerd. Voor een groep waar ik me niet echt mee bezig houd (op een paar willekeurige genera na) is dat een hoop werk/tijd, vermoedelijk ook met een erg beperkt resultaat voor Berend (al die alledaagse beesten die toch overal zitten).

Probleem is natuurlijk dat ik helemaal niet in kan schatten of iets inderdaad 'alledaags' is of niet (zie deze Pyjamawantsjes), maar ja ... 1000x in een jaar een "Wants spec" invoeren schiet ook niet echt op qua wetenschappelijk nut.

Op het ogenblik voer ik dus alleen dingen in als ik, meestal vanwege wat anders, toch al waarnemingen van een excursie/dag invoer (dan maar meteen alles, is die dag tenminste 'afgewerkt') en/of als ik iets tegengekomen ben dat (voor mij) niet meteen 'alledaags' uitziet. Uiteraard is dus (vrijwel) elke wants die ik in het forum navraag ook ingevoerd, maar dat is maar grofweg 0-1% van alles wat ik op foto zet, laat staan van alles wat ik 'zie'.

Natuurlijk ben ik ook erg blij met alle fantastische hulp van Berend (DANK!), en is die grote hoop 'uitzoeken' (ooit) ook erg onbevredigend, maar ik zie zo snel ook niet hoe ik het bol zou moeten werken om meer met m'n wantsenwaarnemingen te doen ...
Toch maar invoeren als (onzekere)  "Wantsenfamilienaam spec."?
Toch maar het forum volplempen met beesten waar ik zelf 0,nix over heb opgezocht? Zeg het maar ...

P.S. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Coleoptera, Diptera, Hymnies, Orthoptera, Aranea en in mindere mate Libellen (kleinere groep) ... ga er maar eens aan staan om alles wat je tegenkomt ook in te voeren (zelfs zonder ze op naam te brengen)  :o
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arno van Stipdonk

Hoi Arp,

Deze opmerking was niet als kritiek naar jou of iemand anders bedoeld maar meer als een positieve impuls om zoveel mogelijk waarnemingen in te voeren.
Ik begrijp je probleem, je komt blijkbaar veel meer van die beestjes tegen als ik. :)
Verder stel je wel een aantal goede vragen waar ik verder geen antwoord op kan geven...

Gr, Arno

Arp

Hoi Arno, geen zorgen hoor, had het beslist niet als negatieve kritiek opgevat, maar wilde er wel even op inhaken om ook naar Berend toe aan te geven waarom ik niet heel veel meer wantsen invoer dan de beesten die ik navraag hier, maar als hij nog meer soorten heeft waar hij graag meldingen van wil dan natuurlijk laten weten ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arno van Stipdonk

Zojuist mijn eerste exemplaar van dit jaar tijdens een wandeling door onze wijk, hemelsbreed zo'n 200 meter van mijn huis vandaan. :)

http://waarneming.nl/waarneming/view/42772169

harry60

Heb vandaag ook mijn eerste gezien maar wel in Tongeren, Belgie 18 km van Maastricht.
http://waarnemingen.be/foto/view/699094

Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Berend,

Niet uit Nederland, maar wel dichtbij en noordelijk (Borchholzhausen, Ostwestfalen, Duitsland) meldt Jürgen Peters (hier) zijn eerste Pyjama's voor 2009, maar ook -wellicht interessanter- dat hij in 'zijn' Gebied, waar hij bijna dagelijks grondig naar insecten zoekt, in 2008 duidelijk minder dieren van deze soort gezien heeft; dus nadrukkelijk geen waarnemerseffect volgens hem.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Bedankt Arp. Zelf in de buurt van Wageningen nog geen enkel exemplaar gezien en helaas worden de bermen al gemaaid ...

Arno van Stipdonk

Ik heb alle gebieden waar ik de soort de laatste jaren gezien heb meerdere malen gecontroleerd op de aanwezigheid van deze soort maar niks gevonden....
Op dat ene exemplaar in onze woonwijk na, maar dat was een nieuwe vindplaats.

harry60

In Nederland vind ik er weinig en afgelopen jaren niets.
In Belgie zie ik ze nog regelmatig zelfs vandaag nog 3 tegen gekomen op fuitekruid.
M.Vr.Gr. Harry de Koning