Hoofdmenu

Juffer ufo

Gestart door GerardL, mei 27, 2006, 17:50:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,


Hier nog een laatste juffetje die ik niet echt plaatsen kan.
wie kan mij hier mee helpen.
Trouwens waar let ik nu op : weer geen foto van boven af.


Grtzzzzz


Gerard

andree

#1
Achterlijftekening geheel donker, alleen S2 ingesnoerd,
schouderstreep nauwelijks ingesnoerd,
afgerond halsschildje:

Azuurwaterjuffer, vrouw.
André van Hengstum
Appelscha

kroonp

Lijkt mij ook vrouwtje azuurwaterjuffer.

Halsschild is erg belangrijk voor het onderscheid van de lastige soorten. Dus een foto met alleen het halsschild kan beter zijn dan een foto met de hele libel.

De kenmerken die in de sleutel gevraagd worden zijn: achterhoofdsvlekken schouderstreep, tekening achterlijf, vorm halsschild, achterlijfsaanhangsels. En het onderscheid man/vrouw kun je het, indien de tekening op het achterlijf geen uitsluitsel geeft, het best zien aan de onderkant van het achterlijf.

Dus twee foto's, één van opzij en één van boven, is misschien nog wel het best. Maar met een foto van schuin van boven, van de zijkant lukt het ook wel.
Groet

Peter Kroon

GerardL

Dankjewel André en Peter,


Dit is perfect, met deze info kan ik verder pluizen in mijn Libellen van West Europa gids.
Ben absolute leek maar ik toch  moet ergens beginnen,
dus vandaar mijn vraag waar ik op moet letten.
In dit opzicht is de gids wel duidelijk, maar je moet het kunnen "praktiseren" en ik doe dit nu op deze manier.
Alleen moet ik er mee leren omgaan, en leren de verschillen tussen de soorten te onthouden, de rest kan dan "naslagwerk" zijn, hoop ik.
Ik weet dat dit nu optimistisch klinkt maar je moet wat om de moed erin te houden (lol) !

Alleen de term ingesnoerd, betekend dat "doorlopend" tot aan het volgend segment ?

Harstikke bedankt voor deze determinatie info !!!!


Grtzzzz

Gerard

andree

Ingesnoerd betekend zoiets als "samengeknepen". Als een schouderstreep is ingesnoerd is hij dus op een bepaald punt versmald.  
André van Hengstum
Appelscha

kroonp

Mijn kennis over libellen is ook nog maar heel pril. Vorig jaar heb ik me voor het eerst echt in libellen verdiept. Ik doe eigenlijk nooit een determinatie uit m'n hoofd. Ik heb altijd de gidsen erbij. Het belangrijkste wat je dus moet weten, om die gidsen te kunnen gebruiken, zijn dus de verschillende onderdelen van een libel en de benamingen. Als je dat weet dan kun je in principe alles al op naam brengen.

Gewoon goede gidsen gebruiken en weten waar je op moet letten. Mijn ervaring vanuit de praktijk is dus heel erg beperkt. Ik heb zelfs nog nooit bewust een azuurwaterjuffer gezien in het echie...  :D  
Groet

Peter Kroon

andree

Al doende leer je. Een dunne U op segment 2 is bijvoorbeeld voor mij een goed kenmerk om een man Azuurwaterjuffer te herkennen in het veld.

Je maakt trouwens mooie foto's.  
André van Hengstum
Appelscha

kroonp

#7
CiteerEen dunne U op segment 2 is bijvoorbeeld voor mij een goed kenmerk om een man Azuurwaterjuffer te herkennen in het veld.
Ja, en niet verbonden met de achterkant van het segment en de variabele wel(meestal ;) )
Groet

Peter Kroon

GerardL

Nogmaals bedankt André en Peter,


Ik had al wat aantekeningen gemaakt, maar het gaat langzaam weer een boekwerk worden (lol).
Die dunne U had ik al zien staan inhet boek

Ik ga wel proberen de juffertjes van boven de fotograferen, maar veelal draaien ze zich altijd achter een stengel, op het moment dat je ze van boven benaderd.

Maar ook daar vinden we wel wat op. (Zenuwtabletten meenemen)

Bedankt voor jullie tips


Grtzzzz


Gerard


Goyatlah

Mannetjes azuur en variabele zijn in het veld oo anders uit elkaar te houden. Variabele heeft nl nooit precies dezelfde S3-S5 tekening als de Azuur. Daarnaast is de schouderstreep vaak gereduceerd tot een uitroepteken. Uitroepteken is altijd variabele.

Vrouwtjes kunnen helaas identiek zijn, op het halsschild na. Dit lijkt een azuur-vrouwtje maar dit exemplaar is alleen met het halsschild zeker van een Variabele te onderscheiden. Gelukkig is de meerderheid van de var vrouwtjes minder zwart, en zijn dan vaak wel goed te onderscheiden.

Ik heb ze zelf leren te onderscheiden door er zoveel mogelijk foto's van te maken, en iedere foto goed te determineren. Daarnaast kun je de foto's hier er op nalopen...

Overigens zijn er natuurlijk meer soorten die voor verwarring kunnen zorgen, andere Coenagrions (bv de maanwaterjuffer), Watersnuffel en vrouwtjes Roodogen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's