Gevlekt Roetneusje - Parasyrphus punctulatus

Gestart door Robert Heemskerk, april 19, 2009, 13:59:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi vliegenforum,

1)
Een klein 'bandzweverachtig' zweefvliegje..
Misschien een Gevlekt Roetneusje - Parasyrphus punctulatus ?

Wel zwart op het voorhoofd, maar niet daaronder! (naar de mondrand)

groet, Robert

Robert Heemskerk

2)

En deze lijkt er ook wel op.., maar bij deze loopt het zwart onder het voorhoofd door naar de mondrand.
(zegmaar een zwarte streep).
Ook de poot kleur verschild van bovenstaande.

han.endt

De eerste is een Syrphus sp. en de tweede lijkt me inderdaad een vrouwtje P. punctulatus.

David Tempelman

leuk, ik had vorige week ook een p. punctulatus. wat me opviel was de algehele donkere indruk. poten heel donker en veel zwart op de kop, heel erg on-Syrphus-achtig. is meen ik een echte voorjaarssoort
met vriendelijke groet,
David

Robert Heemskerk

Hartelijke bedankt Han en David voor jullie reacties.

Mooi zweefvliegje inderdaad, dat roetneusje..

Nu heb ik nog een zweefvliegfoto 'onbekend', met een donker voorhoofd.
Apart vindt ik wel de komma-vormige vlekken op het achterlichaam.
Ik zou bijna zeggen dat dit toch ook een P. punctulatus is..
Maar misschien zit ik er wel naast..

groet, Robert

gerardpennards

yep, je zit er naast! ;D ;D
het is een mannetje Dasysyrphus, oa door de behaarde ogen en idd de vlekken. Ik kan je ook al zeggen dat het niet de gewone Dasysyrphus venustus is, maar een andere.
Dit omdat de vlekken bij venustus niet zo sterk gekromd zijn, en door de vorm van de vlekken is het eerste waar ik aan dacht een Dasysyrphus friuliensis, maar dat durf ik niet zo met zekerheid te stellen, al zeker niet van een foto.
je hebt het beest zeker niet verzameld?
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Robert Heemskerk

bedankt Gerard,

Nee, ik verzamel alleen de foto's  8)

Een moeilijk soort dus, die alleen met de mic vast te stellen is..
Ik zal 'm bij de Dasysyrphus sp. zetten..

Dasysyrphus sp. bestaat niet, dan zet ik 'm op een onzekere D. friuliensis..

groet, Robert

Robert Heemskerk

p.s. ik had nog één foto, ook niet zo'n beste en alleen een bovenaanzicht..
Je kunt hier wel goed de komma's zien op het achterlichaam.

gerardpennards

Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Robert Heemskerk

Op een bospaadje, in het Amsterdamse bos (zuidkant nabij Schiphol).
Dit is een paadje waar veel jonge Esdoorns staan, verder alleen loofbomen.
Oud hout op natte bodem.

Ik zie overigens dat ik nog een zij-aanzicht heb, mogelijk niet van een dezelfde Wimperzwever..

han.endt

Voor mij geen Dasysyrphus. Die vind ik er heel anders uitzien. Ook de vorm van de vlekken klopt niet. Ik denk toch meer aan een Scaeva selenitica die wat vreemd overkomt op de foto.

Mark van Veen

Maf beest: het borststuk lijkt heel dof en ader R4+5 (=ader 3 in Barendregt) lijkt geen grote bocht te maken. Ook lijken de gele zijvlekken over de zijnaad te gaan, wat bij selenitica hoogst ongebruikelijk is. Maar er echt als een Dasysyrphus vind ik het er ook niet uitzien (hebben ook een glimmend borststuk). Op plaatjes van D. friulensis vind ik het ook niet echt lijken (Barendregt meldt dat de vlekken meer groenachtig geel zijn). Bij die soort gaan wel de gele vlekken over de zijnaad.
groet,

Mark van Veen

gerardpennards

Hey Mark, Han
Inderdaad maf beest, maar mi toch wel een Dasysyrphus! Geen opgeblazen kop als bij Scaeva en andere vlekken inderdaad. Dof borststuk idd, ziet er een beetje besmeurd uit! Door de vorm van de vlekken denk ik toch aan iets als friuliensis, maar helaas heb ik daarvan alleen vrouwtjes gezien tot nu toe! Kleur van de vlekken is geloof ik ook wat variabel.
Moet ik toch nog eens nakijken geloof ik!   ;D
Groeten, Gerard
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

Inderdaad een heel raar beest........... Zijn er nog foto's vanuit een andere hoek? Hoe matig ook.

Robert Heemskerk

Ja, nog eentje van opzij..

Citaat van: Han Endt op april 20, 2009, 18:44:02 PM
Inderdaad een heel raar beest........... Zijn er nog foto's vanuit een andere hoek? Hoe matig ook.

gerardpennards

Aha, kijk!! Toch een behoorlijk glimmend borststuk!
Tot ik iets beters heb gevonden blijf ik toch een beetje hangen bij Dasysyrphus friuliensis.
Dasysyrphus zeker, friuliensis met een grote waarschijnlijkheid. Meestal zijn de vlekken op het abdomen nog iets meer ingesnoerd als dit, maar de vorm van de vlekken is toch wel typisch. Van de in NL voorkomende Dasysyrphussen lijkt me dit het meest waarschijnlijk, maar het blijft een aparte sport om ze te doen van foto's.......
Met het beestje zelf zou het toch wat makkelijker zijn. ;D
Groeten, Gerard
Groeten, Gerard Pennards

Robert Heemskerk

Ik voeg deze ook nog even toe.., die heb ik vanmiddag gezien.
Dat was aan de andere kant (noordkant) van het bos.

Ik zie ze nu vrij veel in het bos.

Deze is ook vrij donker (rugschild) en de verdonkerde vleugelrand is ook heel goed te zien.
Vrouwtje?

han.endt

gerardpennards

Idd, en het is een vrouwtje.
Het veronderstelde mannetje D. friuliensis blijft een raar beest, maar aangezien de laatste friuliensis in NL gevonden is in 1989, zou het wel erg spectaculair zijn!
Het is zo dat in de nieuwe atlas staat dat erg donkere exemplaren van venustus op friuliensis lijken, dus het zou best kunnen dat het een wat afwijkend mannetje venustus is.
Zou in het licht van wat ik hierboven vertelde ook veel logischer zijn....
Maar ja, zeker is het niet!  ;D ;D
Groeten,
Gerard
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

De vlekken zijn maar tot de helft van de totale breedte versmalt. Is het dan niet beter om het op een onzekere D. venustus te houden. Mark geeft in zijn boek voor D. friuliensis een versmalling van minstens 1/3 van de totale breedte.

gerardpennards

Yep, ben ik het mee eens, het is een wat vreemd beest maar toch niet friuliensis-achtig genoeg.
Dus Dasysyrphus cf venustus voor mij ook!
Helaas was de wens de vader van de gedachte, maar de realiteit heeft het alweer ingehaald!  ;D
Groeten, Gerard
Groeten, Gerard Pennards

Robert Heemskerk

Hartelijk bedankt voor jullie deskundige uitleg  :)

Ik ga er deze week bij mooi weer zeker weer eens kijken.
Het is zowieso een prachtige plek voor vele soorten zwevers.

De belichting van de foto's laten ook wat te wensen over.., daar moet ik nog aan werken.