Porcellio scaber?

Gestart door zakdrager, april 18, 2009, 00:27:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Ook pissebedden zijn nieuw voor mij. Is dit Porcellio scaber? Heeft die vaker dergelijke oranje plekken?

Henk ten Holt

Arp

#1
Hoi Henk,

Ik neem aan dat je de eerste antennesegmenten en de basis van de uropoden bedoelt? Ja, dat komt bij P. scaber vaker voor, de oranje eerste antennesegmenten zelfs erg vaak en kan een hulpmiddel zijn bij de identificatie.

Dat transparante oranje zie je bovendien bij sommige varianten met ongepigmenteerde epimeren (de zijvleugeltjes van de rugplaten) terug als een oranje gloed over de hele buitenomtrek van het beest. Verder kan de kleur van gemarmerde exemplaren ook erg oranje zijn (jouwe is witgemarmerd), maar ik heb altijd de indruk dat het dan toch een "andere soort" oranje is: voller, dekkender, minder transparant, maar dat kan ook aan de plaats op het dier liggen (midden in het lijf minder doorschijnend?). Als de donkere aandelen in de marmering niet of nauwelijks aanwezig zijn kun je dan ook (bijna) helemaal knal oranje beesten krijgen, of in de variant van jouw beest "helemaal" vuilwit - maar ik zie ze zelden.



Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Let even op, want tussen de Ruwe Pissebedden op wrn staat weer een hele collectie andere soorten - een tijdje geleden had ik er al een paar gemeld, maar er zijn er sindsdien meer bijgekomen (veel Trachelipus) en de oude fouten staan er ook nog. Nu geen tijd, maar zal binnenkort de foutjesmeldingen weer eens bijwerken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

zakdrager

Hi Arp,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Interessant om te lezen.
Ik heb wat zitten grasduinen in dit deel van het forum: woon jij soms in de buurt van Hengelo? Ik kom daar van oorsprong vandaan. Ik kom om de een of andere reden altijd maar weinig Tukkers tegen die zich met natuur (in mijn geval vooral de microvlinders) bezighouden.

Henk

Arp

Hoi Henk, ik ben inderdaad vaak in Hengelo en omgeving, maar woon er niet - wel veel van m'n 'waarnemingen' uit die buurt ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)