Grutto ring niet op CR birding

Gestart door DaanKuiper, april 16, 2009, 22:52:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

DaanKuiper

Een grutto gezien met een roodbruine metalen? ring R poot tibia. Staat niet op CR-birding. Weet iemand van wie dit project is?

Groeten
Daan Kuiper
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

rob_voesten

hoi Daan

Dit is een aluminium ring die verkleurd is. en het gaat dus om een wetenschappelijke ring en die staat niet op CR-birding.

dus dan moet je de code op de ring kunnen aflezen om er zeker van te zijn waar dat hij vandaan komt

groetjes Rob

Citaat van: DaanKuiper op april 16, 2009, 22:52:06 PM
Een grutto gezien met een roodbruine metalen? ring R poot tibia. Staat niet op CR-birding. Weet iemand van wie dit project is?

Groeten
Daan Kuiper
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

DaanKuiper

To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

rob_voesten

Een metale ring heeft 7 cijfers in Nl in ieder geval. Dus alleen 332 heb je dan nog niet zo veel aan.

Groetjes rob

Citaat van: DaanKuiper op april 17, 2009, 12:39:48 PM
Volgens mij is de code 332
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Klaas van Dijk

hoi Daan,

Waar en wanneer heb je deze geringde Grutto gezien?

Mocht het een vogel zijn die dicht bij een weg zit, dan kan een een ringenaflezer nog eens gaan kijken. Want met (veel) geluk, wat geduld en een telescoop kun je best wel het complete nummer van een metalen ring van een Grutto aflezen: de vogel (of de ring) moet je alleen van alle kanten kunnen bekijken om het hele ringnummer en het land goed te kunnen ontcijferen. Soms gaat dit vrij vlot, maar natuurlijk lang niet altijd.

Groetjes, Klaas

DaanKuiper

Heb mijn foto's nog een nagekeken.
De volgende combinaties zijn zichtbaar:
332;    2 32;    3 33;   3
mogelijk is het nummer 3 33232 ?

Is het overigens niet vreemd dat een aluminium ring bruin verkleurd? Volgens mij is alu oxide meer wit. Als hij verkleurd is is het ook vreemd dat de randen niet blijkbaar niet verkleurd zijn.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

rob_voesten

Hoi Daan

Kun je mij de foto´s effe op de mail zetten.

Dan kan ik wat beter puzelen.

Hoe het kan dat de ring bruin kijkt weet ik niet. Ik heb het ook gezien bij kluten.

Groetjes Rob

Citaat van: DaanKuiper op april 18, 2009, 21:25:45 PM
Heb mijn foto's nog een nagekeken.
De volgende combinaties zijn zichtbaar:
332;    2 32;    3 33;   3
mogelijk is het nummer 3 33232 ?

Is het overigens niet vreemd dat een aluminium ring bruin verkleurd? Volgens mij is alu oxide meer wit. Als hij verkleurd is is het ook vreemd dat de randen niet blijkbaar niet verkleurd zijn.
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Klaas van Dijk

hoi Daan,

Heel erg bedankt voor de detailfoto's. Het gebeurt bij soorten als Kluut en Grutto (ook wel bij Lepelaar) veel vaker dat de metalen ring (over het algemeen van aluminium) in de loop van de tijd een roestig oranjebruin aandoende 'aanslag' krijgt. Vermoedelijk is dat een soort van oxidatie o.i.d. en veroorzaakt door de minerale samenstelling van het water etc. (zout water) in combinatie met hoge temperaturen (al deze vogels overwinteren in West-Afrika).

Je moet deze vogel van echt heel dichtbij gezien hebben. Erg mooie detailfoto's! Het is een Nederlandse ring. De tekst "Vogeltrekstation // Arnhem Holland" moet bovenaan staan in twee rijen en het nummer staat onder. (ik heb heel veel metalen ringen gezien en herken het type aan allerlei subtiele details).

Dergelijke ringen hebben 7 cijfers, beginnen met een '3' en er staat een punt ('.') tussen het eerste cijfer en het tweede cijfer en tussen het vierde cijfer en het vijfde cijfer.

Ik heb wat naar de verschillende foto's zitten kijken. Je ziet duidelijk de eerste '3' (want meer naar links zie je de naad) op de onderste foto. Daarna lijkt er een soort gat te zijn, maar vermoedelijk komt dat doordat de ring een beetje is platgeknepen.

Het lijkt er sterk op (denk erom, ik weet het dus niet zeker!!, want het is er moeilijk / tricky om nummers 'om een hoek' goed te zien) dat de ring het volgende nummer heeft:

3.332.32? Het laatste cijfer ontbreekt dus. (maar een '3' en een '5' lijken erg op elkaar, zeker als ze wat 'om de hoek' staan).

Gewoon nog eens naar de vogel gaan en opnieuw proberen foto's te maken. Zoveel mogelijk en dus ook van de achterzijde. De tekst ('Vogeltrekstation // Arnhem Holland'), zelfs een enkele letter kun je uiteindelijk heel goed gebruiken om de cijfers op de 'goede positie' te krijgen.

Dit kan best wel eens een flink oude Grutto zijn (> 20 jaar). Maar soms blijven ringen heel lang in de kast liggen, dus het hoeft niet.

Waar was het precies & wanneer heb je deze foto genomen?

Veel succes,

Klaas

DaanKuiper

#8
De waarneming is van 10-4-09 te Arkemheen. (zie http://waarneming.nl/waarneming/view/42631650)
Volgens mij heb je gelijk Klaas. De plaats waar de punten moeten staan geeft ook een grotere afstand tussen de cijfers.
Volgens mij staan er geen 5en op. Wat wel opvalt op een van de foto's is dat de 2de 3 er wat scheef op lijkt te staan. Alsof de nummers er apart met de hand zijn ingeslagen en dit wat scheef is gegaan.
De tekst van het vogeltrek station kan ik er met geen mogelijkheid uithalen. Wel vreemd omdat de cijfers nog goed te lezen zijn. Er is geenspoor vantekst te zien. De vogel is van achteren en van beide zijkanten gefotografeerd.
Bij een volgend bezoek zal ik proberen de vogel weer te vinden.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

Klaas van Dijk

hoi Daan,

Bedankt voor je reactie. Mooi dat het in Arkemheen was, want daar zijn in de loop van de tijd flink wat Grutto's geringd en ook later wel weer eens afgelezen. Het is niet zo raar dat je het opschrift 'Vogeltrekstation Arnhem Holland' niet / nauwelijks meer kunt lezen. Want het is goed mogelijk dat deze ring al > 20 jaar om de poot zit. Bij ringen aan de tibia slijt vaak juist de bovenkant af (o.a. door contact met de veren etc.).

Staat op http://waarneming.nl/waarneming/view/42631650 inderdaad de exacte locatie? Want zo'n Grutto zal daar vast zijn territorium hebben. Het is dan heel gemakkelijk voor andere vogelaars om hier eens even te kijken. Waarom denk je dat het een IJslandse Grutto is? In Arkemheen broedt toch alleen maar de nominaatvorm van de Grutto (Limosa limosa limosa)?

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

hoi Daan,

Maar eens even een mailtje verzonden naar Frank Majoor, want die heeft in het verleden flink wat geringde Grutto's in Arkemheen afgelezen en er ook wel Grutto's geringd. Het ringnummer (indien correct!) past op een serie die hij hier in 2006 heeft gebruikt voor het ringen van niet-vliegvlugge Grutto's. Op 6 mei 2006 heeft Frank hier een aantal jonge Grutto's met ringen uit deze serie geringd. Frank gebruikt af en toe restanten van oude ringen, want een metalen ring uit deze serie stamt al uit de jaren tachtig. Maar kennelijk dus wel door een ringer gekocht, maar uiteindelijk in die periode nooit gebruikt o.i.d.

Groetjes, Klaas

rob_voesten

Citaat van: Klaas van Dijk op april 22, 2009, 19:09:46 PM
hoi Daan,

Maar eens even een mailtje verzonden naar Frank Majoor, want die heeft in het verleden flink wat geringde Grutto's in Arkemheen afgelezen en er ook wel Grutto's geringd. Het ringnummer (indien correct!) past op een serie die hij hier in 2006 heeft gebruikt voor het ringen van niet-vliegvlugge Grutto's. Op 6 mei 2006 heeft Frank hier een aantal jonge Grutto's met ringen uit deze serie geringd. Frank gebruikt af en toe restanten van oude ringen, want een metalen ring uit deze serie stamt al uit de jaren tachtig. Maar kennelijk dus wel door een ringer gekocht, maar uiteindelijk in die periode nooit gebruikt o.i.d.

Groetjes, Klaas

Hoi Klaas

Ik heb van Daan wat foto´s op de mail gehad. En naar wat puzzelen. Kom ik inderdaat op het zlefde neer als dat jij al had. Alleen het laaste cijfer is niet leesbaar.
Citeer3.332.32? Het laatste cijfer ontbreekt dus.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

DaanKuiper

Hoi Rob en Klaas,

Bedankt voor jullie reakties. Jammer dat het niet een heel oude grutto is. Was wel spectaculair geweest.
Ijslandse grutto zou een invoer fout betreffen. Wilde dit corrigeren, maar hij staat (al) op gewone grutto. Misschien heeft iemand het al gedaan of het was toch goed.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.