Een myxomyceet op dezelfde iep.

Gestart door Corryabbink, mei 26, 2006, 23:00:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hallo allemaal en in het bijzonder Arno,

Bovenop de iepenstam in mijn tuin ontwikkelde zich een nieuwe myxomyceet.
Ik moet de sporen enz. nog bekijken maar misschien heeft iemand al een idee.

Foto 1. Beginstadium
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Foto no. 2 idem. De myxomyceet staat op ragdunne steeltjes.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#2
Foto no. 3. Deze heb ik vanmiddag gemaakt en tevens materiaal verzameld daar e.e.a. door de regen begon te vervloeien. Een gedeelte heb ik nog laten zitten.
De oppervlakte die de myxomyceet besloeg was ca. 5 cm. bovenop de in het verleden omgezaagde stam. Wel lag er altijd iets hol een leien tegel bovenop waaronder ze tot ontwikkeling gekomen was. Ook was er iets zand onder geslibt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

Grappig zeg, weer een myxo op dezelfde stam. Nou moet ik zeggen dat ik dat zelf ook vaak tegenkom. Als ik ergens een myxo vind kijk ik altijd goed of er nog een andere soort aanwezig is omdat er vaak meerdere soorten bij elkaar zitten.

Je zult wel begrijpen dat ik er nog helemaal niks van kan maken. Lijkt me wel een Arcyria soort. Maar ze zullen echt nog een aantal dagen moeten rijpen. Hopelijk komen ze goed tot ontwikkeling.

Je schrijft dat er een tegel boven lag? Heb je deze laten liggen? Het lijkt me het beste dat alles zoveel mogelijk blijft zoals het was, dan heb je denk ik de meeste kans dat ze goed ontwikkelen.

Corryabbink

Hallo Arno,

Met een vluchtige blik was ik ook op Arcyria-soort gekomen. Een pak van mijn hart dat jij dat ook denkt. Zit ik misschien in de goede richting. De tegel heb ik laten liggen maar zoals ik schreef heb ik voor de zekerheid iets weggenomen daar er schimmel bijgekomen was en misschien morgen alles al verdwenen is. Het gaat razendsnel met de ontwikkeling.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Even afwachten dan maar wat ie gaat doen. Misschien kun je de schimmel wel een beetje weghalen zodat ik niet alles gaat overwoekeren?  

Corryabbink

#6
Hallo forumleden,

Ook deze is door Hans van Hooff gedetermineerd. Ik dacht dat het Arcyria incarnata was maar daar het materiaal toen nog te jong was liep ik in de sleutel vast. Ik heb er nu nog niet weer naar gekeken. Ondertussen heb ik het opgestuurd en Hans mailde me dat het Arcyria affinis is.
Toch een leuke soort en ik zal het materiaal zeker nog eens bekijken.

Bedankt voor het meedenken en Hans bedankt voor de determinatie :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"