Hoofdmenu

Schrijfwijze vogelnamen

Gestart door Dylan, januari 27, 2005, 16:52:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Nu we met meerdere auteurs werken èn iemand hebben die een uniforme en correcte schrijfwijze probeert door te voeren, wil ik het volgende even helder maken.

Voor zover ik weet worden vogelnamen in het Nederlands officieel niet met een hoofdletter geschreven.

Voorbeeld van een correcte schrijfwijze:
Ik zag een bonte vliegenvanger en een vink tussen de mussen.

Echter, vogelaars zien het graag anders, want de vogelnamen moeten er wat meer uitspringen. Daarom worden soortnamen met een hoofdletter geschreven, en als de naam uit meerdere woorden bestaat dan wordt ieder woord met een hoofdletter geschreven.

Dus in hetzelfde voorbeeld:
Ik zag een Bonte Vliegenvanger en een Vink tussen de mussen.

Let op, "mussen" is hier een verzamelnaam voor alle mussen (Huismus, Ringmus, ...), en dus niet met een hoofdletter geschreven. Op dezelfde manier kunnen we gemakkelijk zien dat ik een Vink zag, en geen "soort vink" (Afrikaanse Vink, Vink, ...).

Dit is de schrijfwijze die we op Waarneming.nl hanteren!
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

Om het extra duidelijk te maken nog wat voorbeelden.

De Fuut, de Dodaars en de Kuifduiker zijn allemaal futen.

Een Scholekster is geen ekster.

Zoals je ziet wordt een eventuele dubbelzinnigheid vermeden door deze schrijfwijze.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Marianne

Hallo Dylan,
Dit is inderdaad de manier waarop ik het van plan was te doen. Toen ik gisteren de computer al uit had staan bedacht ik dat ik ergens eenden met een hoofdletter had geschreven, maar dat ga ik weer veranderen.
groet,
Marianne Cramer

Jos Welbedacht

Oja, ik weet niet of het gebruikt wordt, maar wetenschappelijke namen hebben altijd een hoofdletter bij het eerste deel, en het volgende naamdeel geen hoofdletter, dus bijvoorbeeld: Alcedo atthis, Merops apiaster, Haliaeetus albicilla, Mergus serrator enz....
Maar ook gevallen als Corvus corone cornix.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Dylan

Klopt wat de wetenschappelijke namen betreft, uitstekende toevoeging.

Dit principe geldt zelfs als er in het tweede deel van de wetenschappelijke naam een eigennaam verwerkt is.

Het is dus Cygnus bewickii (Kleine Zwaan a.k.a. Bewick's Swan) en niet Cygnus Bewickii.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

Gelukkig is deze manier van notatie al in waarneming.nl gebruikt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dylan

Klopt, en daarom moet het ook in Vogelkijkhut.nl zo :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl