Macrofotografie

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2006, 20:51:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Els

Ik maak met mijn foto toestel foto's van vlinders en libellen. Er is echter altijd wel een deel van de foto wat niet scherp is, zoals in het voorbeeld het puntje van de vleugel. Is er een trucje voor om alles goed scherp te krijgen, of lukt dat niet in de macrostand. Ik gebruik een Minolta Dimage S414. Het toestel stelt zelf scherp.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Kees v.d.Berg

#2
Hallo Els

Ik probeer met een zo klein mogelijk diafragma te fotograferen, meestal moet ik dan bij flitsen.
Je kamera zou voor het mooi een volledige handbedienings instelling moeten hebben, wanneer die dit niet heeft maar wel een diafragma voorinstelling neem die dan.
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=33640
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Jeroen Nagtegaal

Hogere diafragma, meer scherpte diepte. Je krijgt we een lagere sluitertijd. Je kan het best gewoon een keer een kamerplant ofzo pakken en dan uitproberen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Els

Bedankt voor jullie antwoorden. Is een klein diafragma hetzelfde als een hoger diafragma?

In de macro-stand kan ik kiezen tussen een diafragma van 3,6 en 8,0. Ik begrijp dat ik dus 8.0 moet hebben? De foto is in eerste instantie wel wat donkerder, maar door de sluitertijd te veranderen kan ik dit corrigeren. Heb een en ander even uitgeprobeerd op een orchidee, ik zie alleen niet veel verschil tussen 3,6 en 8,0. De bloem is in ieder geval scherper dan wanneer ik hem vol automatisch fotograveer.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Jeroen Nagtegaal

het scheelt maar heel weinig, Als het goed is zit er ook ergens een stand waar je alleen het diafraga kan regelen, daar word dan automatisch de sluitertijd bij gezocht.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kees v.d.Berg

#6
Hoi Els,
Hoe hoger het getal hoe kleiner het diafragma en daardoor wordt je scherpte diepte veld groter.
Je sluitertijd gaat dan wel rechtevenredig omlaag (dus langere sluitertijden) dus is flitsen of vast licht een must.
De foto die ik als link in een eerdere reactie heb geplaatst is gemaakt met diafragma 32 sluitertijd 125/100 en met een flitser 3600hs d van Minolta
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Els

Oke, bedankt. Het is me nu duidelijk. Ik kan bijna niet wachten om het uit te proberen op vlinders en libellen. Hopelijk vliegen ze weer gauw.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Kees v.d.Berg

#8
Dat hoop ik dus ook Els.

overigens heb ik een nieuwe"stek " ontdekt met heel bijzondere beestjes, namelijk onder het oude blad van vorig jaar.
Allemaal springstaartjes , kortschild kevertjes, spinnetjes enz enz.

met een zuigpotje kun je ze goed vangen en dan in alle rust op de keukentafel fotograferen, daarna natuurlijk weer naar buiten.
http://www.waarneming.nl/img.php?f=36651&w=640&h=480
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Corryabbink

#9
Wat is een zuigpotje? Heb ik nog nooit van gehoord.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


Corryabbink

#11
Bedankt Han. Nu moet je er niet om lachen maar daar heb ik zelf mee gewerkt bij de PD in een ver verleden. Zogen we insekten mee van het blad en dan maar tellen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Robert Heemskerk

#12
CiteerDat hoop ik dus ook Els.

overigens heb ik een nieuwe"stek " ontdekt met heel bijzondere beestjes, namelijk onder het oude blad van vorig jaar.
Allemaal springstaartjes , kortschild kevertjes, spinnetjes enz enz.

met een zuigpotje kun je ze goed vangen en dan in alle rust op de keukentafel fotograferen, daarna natuurlijk weer naar buiten.
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=35781
De foto-link van Kees van den Berg doet het niet..

:blink:

en als ik dan toch aan het klagen ben; kamera schrijf je volgens mij met een c.
Maar goed, dit is geen taalforum..

groet, Robert Heemskerk

Kees v.d.Berg

Citeer
CiteerDat hoop ik dus ook Els.

overigens heb ik een nieuwe"stek " ontdekt met heel bijzondere beestjes, namelijk onder het oude blad van vorig jaar.
Allemaal springstaartjes , kortschild kevertjes, spinnetjes enz enz.

met een zuigpotje kun je ze goed vangen en dan in alle rust op de keukentafel fotograferen, daarna natuurlijk weer naar buiten.
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=35781
De foto-link van Kees van den Berg doet het niet..

:blink:

en als ik dan toch aan het klagen ben; kamera schrijf je volgens mij met een c.
Maar goed, dit is geen taalforum..

groet, Robert Heemskerk
Hoi Els,
Ik heb de foto die achter de url stond vervangen voor een betere, nu doet ie het weer wel.

Een zuigpotje heb ik zelf gefabriceerd.
Een zwart/wit potje daarvan heb ik twee gaatjes in het deksel gemaakt zodat er twee fietsventielen door passen, daaraan heb ik een kort zuigslangetje en een lang slangetje gemaakt.
Wanneer je meerdere lege potjes hebt kun je ze in het veld ook nog transprteren en zo meerdere insctjes verzamelen.
Het moet echt een klein kunstof potje zijn ander zuig je je een ongeluk om wat vacuum te trekken je kunt de zuigslang ingan e.v. äfdichten met een klein filtertje.
Echt een winteravond klusje maar Vermandel is wel makkelijker en duurder.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

fungi_nl

#14
CiteerIs er een trucje voor om alles goed scherp te krijgen, of lukt dat niet in de macrostand.

Geduld, heel veel geduld, met een hoog diafragma en een statief (hoe raar dit ok klinkt, maar het is me wel altijd gelukt.). Zie voorbeeld (Citroenvlinder -Gonepteryx rhamni): (jaja, als paddoman heb ik in een heel grijs verleden, hete zomer van 2003, vlinders geprobeerd te fotograferen :)  )

fungi_nl

en het laatste voorbeeld een Gamma uil - Autographa gamma (deze zijn echt heel erg bewegelijk):

Els

Oké John, over je foto van de citroenvlinder: Heb je hem gecropt, er had wel iets meer ruimte aan de linkerkant gemogen  :P .
Nee hoor, ze zijn prachtig. Dit soort opmerkingen laten we maar over aan Birdpix.

Gamma-uilen zijn inderdaad heel bewegelijk, gelukkig heb ik hem ook een keer kunnen fotograferen terwijl hij op een takje zat te rusten, wel met de vleugels opgeklapt.

Het lijkt me trouwens wel leuk om de diverse foto's van iedereen eens te kunnen zien.

Veel fotografeer-plezier.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

bhfoto

Els,

Naast de hints mbt diafragma helpt het ook om een vlinder zoveel mogelijk met een hoek van 90 te fotograferen. Dus loodrecht 'op' de vlinder. Zo heb je de meeste kans om alles scherp te krijgen. Ditzelfde geldt als je vanaf de zijkant fotografeert.


Groeten,
Bas Haasnoot

(ook uit Katwijk..)
Groeten,

Bas Haasnoot

Els

Hoi Kattuker,

Leuk je hier tegen te komen. Ik probeerde de vlinders ook al zo veel mogelijk van boven te nemen, dit omdat mijn fototoestel dan ook beter scherp stelt. Maar helaas is mijn vlinderstruik (waar ik veel foto's op maak) zo'n 2 meter hoog en dan lukt dat niet altijd  :)

Groetjes,

Els



p.s. Ik had je (mooie) website al ontdekt  
Els Ouwehand, Katwijk

Jeroen Nagtegaal

#19
Als hij erg hoog is kun je een trap pakken en die dan daar neerzetten. Ik doe het gaat bets goed.

de onscherpte aan de vleugel toppen geeft juist wat diepte en dat is mooi.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

De relatie tussen DOF (scherptediepte) en diafragma is voor de meeste mensen wel bekend. Minder bekend, maar net zo belangrijk is de afstand tot het object en de brandpuntsafstand. Grotere afstand: meer DOF, echter groter brandpunt juist minder DOF (en die 2 kunnen elkaar behoorlijk tegenwerken).

Helaas zijn die relaties ook geen eenvoudige formules, zoals 2 keer zoveel afstand, 2 keer zoveel DOF.

Hier een link waar je je DOF kunt uitrekenen: DofMaster
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kees v.d.Berg

dat is inderdaat een erg mooie en gemakkelijke DOF calculator, bedankt voor de tip!! :duim:  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Planetscape

Maar een macrotje van mij :)

 

Mark van Veen

mooie foto!

Nu nog laten knipogen  ^_^  
groet,

Mark van Veen

Wontolla

CiteerEls,

Naast de hints mbt diafragma helpt het ook om een vlinder zoveel mogelijk met een hoek van 90 te fotograferen. Dus loodrecht 'op' de vlinder. Zo heb je de meeste kans om alles scherp te krijgen. Ditzelfde geldt als je vanaf de zijkant fotografeert.


Groeten,
Bas Haasnoot

(ook uit Katwijk..)
Hallo els. De hint om te letten op de hoek van 90 ° is waarschijnlijk de meest essentiele. In de praktijk ook de moeilijkste, omdat die beesten nou eenmaal niet altijd doen wat jij wilt.
Vlinders fotograferen gaat ook goed als je een beetje verdunde honing op een blad smeert, Dat lokt en houdt ze even bezig. Succes. Insecten blijven boeiend.
Groet Jaap uit Mariahoeve, Den Haag

Wontolla

Citeerdat is inderdaat een erg mooie en gemakkelijke DOF calculator, bedankt voor de tip!! :duim:
Hij werkt helaas alleen maar weer in Winteldozen en niet met een Mac :angry:  

Ringneck

Macro fotografie met een 75/300 mm zoom lens :

Normaal gebruik ik een Sony DSC F828 met een Raynox macro converter, maar was op die bewuste dag bezig met een Canon Eos 350D met een 75/300 mm canon lens toen een Koninginne Page lande op een bloem vlake bij mij. Een buiten kansje maar ik had mijn macro camera niet bij mij  :angry: .

Volg de URL's hier onder voor enkele voorbeelden:

http://community.webshots.com/photo/156659...037589621YGkZkb

http://community.webshots.com/photo/156659...037589621QdTIuC

http://community.webshots.com/photo/156659...037589621TYtDtN

Het waaide ook behoorlijk die dag welke het fotograferen behoorlijk moeilijke maakte.

Gezien de resultaat heb ik het zelfde tactiek toegepast bij het fotograferen van libellen met redelijk resultaat.  :unsure:

http://community.webshots.com/photo/382802...037589621ToUQgm

http://community.webshots.com/photo/382802...037589621FRDbKV

Met vriendelijke groeten,
Rob (Ringneck)  :)
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage