Oproller

Gestart door JohnvR, april 16, 2009, 00:14:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Ik vond op 12 april op de Veluwe een oproller en ik dacht hé leuk, die heb ik wel eens in een topic voorbij zien komen. Nu kan ik het topic niet meer vinden en zijn er volgens mij meerdere 'oprollers'. Is deze te ID-en vanaf deze foto's?

Arp

Hoi John,

Deze is de oprolmiljoenpoot Glomeris marginata (wel erg brede blanke randen, relatief kleine nog?). Er is nog één andere Glomeris in NL (G. intermedia), maar alleen in (Zuid-?)Limbabwe en zelfs daar zeldzaam geloof ik.

Verder heb je een stuk of wat oprolpissebedden, hele andere beesten dus - veel minder pootjes en naar de staart to steeds kleiner wordende segmentjes ipv één groot sluitstuk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Ha Arp,

Bedankt. Dat was dus wat ik mij herinnerde: vergelijking tussen pissebed en miljoenpoot en het was geen topic hier, maar de inleiding op de Verspreidingsatlas Nederlandse landpissebedden, duizendpoten en miljoenpoten. Dat heeft er helaas nog niet toe geleid dat ik zelf de goede richting op zocht, maar dat gebeurt vast niet nog een keer.

Klein, tja wat is klein. Het diertje is ongeveer 1 cm groot. Ik lees op wikipedia dat ze twee centimeter kunnen worden, dan is dit inderdaad nog relatief klein denk ik.