Goed trekvlinderjaar?

Gestart door Elachista, mei 26, 2006, 13:40:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Hallo

Ik krijg de laatste tijd steeds meer de indruk dat de trekvlinders het goed doen.
Zo zie ik de meldingen;
- Veel gammauilen, hier van 1-3 exemplaren en in Vlaanderen al enkele 20tallen.
- Twee gele luzernevlinders in het Fochteloërveen
- Gestreepte pijlstaart in Vlaanderen
- Hoge aantallen koninginnepages tot aan Utrecht en Wageningen
- Heliothis peltigera in Vlaanderen
- Agrotis ipsilon en Macdunnoughia confusa zie ik ook meer waarnemingen van
- Distelvlinders in Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland, grote aantallen

- Lage aantallen Atalanta..(als negatieve punt)

Ik houd de waarnemingen vanuit Vlaanderen bij omdat als daar veel trekvlinders gesignaleerd worden, ook veel exemplaren naar Nederland trekken.

> Graag meningen/ervaringen
> Waarnemingen van (leuke) trekvlinders hier melden
Groet,
Tymo

peltigera

Leuk onderwerp Tymo!

We weten niet of het een goed trekvlinderjaar wordt, maar dat er inderdaad al leuke trekvlinders gesignaleerd worden blijkt wel uit je overzicht. Vorige week had ik mijn eerste gammauiltje (hier nog niet gemeld)..

Groetjes,
Sifra

jessesven

CiteerHoi hoi

Ik krijg de laatste tijd steeds meer de indruk dat de trekvlinders het goed doen.
Zo zie ik de meldingen;
- Veel gammauilen, hier van 1-3 exemplaren en in Vlaanderen al enkele 20tallen.
- Twee gele luzernevlinders in het Fochteloërveen
- Gestreepte pijlstaart in Vlaanderen
- Hoge aantallen koninginnepages tot aan Utrecht en Wageningen
- Heliothis peltigera in Vlaanderen
- Agrotis ipsilon en Macdunnoughia confusa zie ik ook meer waarnemingen van
- Distelvlinders in Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland, grote aantallen

- Lage aantallen Atalanta..(als negatieve punt)

Ik houd de waarnemingen vanuit Vlaanderen bij omdat als daar veel trekvlinders gesignaleerd worden, ook veel exemplaren naar Nederland trekken.

> Graag meningen/ervaringen
> Waarnemingen van (leuke) trekvlinders hier melden
Ik hoop het! Volgende week wordt het m.i. duidelijk. De vlinders die eerste helft zijn aangekomen hebben zich voortgepland en als het goed is zullen we de resultaten ervan zien! Het kan gaan kloppen, ik had begin mei in Italie b.v. grote aantallen distelvlinders en 2004 en 2005 helemaal niet!

BWoets

Ik heb nu al meer Distelvlinders gezien dan in heel 2005..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jessesven

CiteerIk heb nu al meer Distelvlinders gezien dan in heel 2005..
Zeker en ik had ze al die afkomstig zijn uit voortplanting in Nederland!

Jeroen Nagtegaal

Koninginnepage kan toch ook goe zich veel hebben voortgepland?? Ik heb vorig jaar iig veel meer rupsen gevonden. Verder zie ik wel veel atalanta, en de andere soorten merk ik weinig aan. Gamauil is hier ieder jaar in de afrikaan in 100-tallen aanwezig, een kenis heeft jaarlijks in zijn kas last van de rupsen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jessesven

Tsja, het moet nu toch gauw komen anders zie ik het somber in. Komende dagen zijn beslissend!

characea

Langs de Grensmaas dit weekend in elk hok wel 3 distelvlinders en met een beetje geluk ook een koninginnepage.
Geen dagpauwoog, gehakkelde aurelia of kleine vos.
Wel klein (geaderde) witjes en veel icarusblauwtjes, tot 15 stuks per kkm hok.

Jeroen Nagtegaal

distelvlinder en gehakelde aurelia heb ik weer veel gezien in de duinen, was er ff een dag
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Albert Vliegenthart

Ondanks de vlinderdip nu, toch wel trekvlinders. Gisteren al een kolibrievlinder in de tuin. In afgelopen week 2 keer gele luzerne in Limburg en regelmatig kom je fletse distelvlinders tegen. Lijkt me een indicatie van een goede vlindertrek.

Groet, Albert

jessesven

Bij mij in de buurt behoorlijk veel Atalanta, verder wat distelvlinders. Van de grotere dagvlinders (niet trek natuurlijk) is kleine vos redelijk aanwezig. Dagpauwoog weer eens niet. Van de laatste soort kun je niet meer spreken van een slecht jaar, het wordt helaas een zeldzame soort!  

Arno van Stipdonk

Alle genoemde soorten zie ik regelmatig, ook dagpauwoog alhoewel iets minder. Koninginnepage zie ik regelmatig, gamma-uilen struikel ik dagelijks over. Laatst zat in onze wijk ook nog een Kolibrievlinder, helaas niet gezien.
Enig soort die ik echt nog mis dit jaar is Kleine vos.  

Jeroen Nagtegaal

De eniogste soort die ik mis is de Luzernevlinder, Maar ik dnek dat ik te veel werk en te weinig buiten kom,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GerardL


Vanuit Brunssum Zuid Limburg:

Ook hier veel Distelvlinders, zelfs veel distelvlinders er zijn dagen dat ik er 75 heb geteld, op weg naar mijn "veldje" .
Dit in tegenstelling tot vorig jaar, waar ik geloof ik het hele jaar er maar een stuk of 20 gezien heb.
Wat me dit jaar echt op valt zijn de koevinkjes, zo enorm veel koevinkjes vind ik eigenlijk een beetje vreemd. Ik durf te beweren van de 1000 vlinders die ik afgelopen week(en) gezien heb, dat er zeker 900 koevinkjes waren
Gamma-uiltjes meer als ik tellen kan.
Atalanta, Dagpauwoog, en Koninginnepage ook goed vertegenwoordigd.
Dikkopjes in overvloed, en nu beginnen de oranje zandoogjes zich te laten zien hier, samen met de witjes alhoewel in mindere mate (witjes)
Kolibrievlinder is geloof ik wat later als ik me goed herinner, maar ook al waargenomen.
Er zijn wel al blauwtjes, maar erg weinig, ik hoop dat dit is doordat het nog wat vroeg is.

Maar Luzernevlinder heb ik nog niet gezien dit jaar.
Ook een afwezige is de citroenvlinder: nog niet 1 gezien.



Grtzzzz

Gerard



jessesven

CiteerVanuit Brunssum Zuid Limburg:

Ook hier veel Distelvlinders, zelfs veel distelvlinders er zijn dagen dat ik er 75 heb geteld, op weg naar mijn "veldje" .
Dit in tegenstelling tot vorig jaar, waar ik geloof ik het hele jaar er maar een stuk of 20 gezien heb.
Wat me dit jaar echt op valt zijn de koevinkjes, zo enorm veel koevinkjes vind ik eigenlijk een beetje vreemd. Ik durf te beweren van de 1000 vlinders die ik afgelopen week(en) gezien heb, dat er zeker 900 koevinkjes waren
Gamma-uiltjes meer als ik tellen kan.
Atalanta, Dagpauwoog, en Koninginnepage ook goed vertegenwoordigd.
Dikkopjes in overvloed, en nu beginnen de oranje zandoogjes zich te laten zien hier, samen met de witjes alhoewel in mindere mate (witjes)
Kolibrievlinder is geloof ik wat later als ik me goed herinner, maar ook al waargenomen.
Er zijn wel al blauwtjes, maar erg weinig, ik hoop dat dit is doordat het nog wat vroeg is.

Maar Luzernevlinder heb ik nog niet gezien dit jaar.
Ook een afwezige is de citroenvlinder: nog niet 1 gezien.



Grtzzzz

Gerard
Zuid-Limburg is natuurlijk geheel iets anders dan de rest van Nederland maar het begint te komen..........

Corryabbink

Het is bij mij in de buurt(Overijssel-Vriezenveen) een goed vlinderjaar. Veel Distelvlinders zijn er de afgelopen week bijgekomen. Atalanta, Dagpauwoog, Citroenvlinder, Bruin- en Oranjezandoogje, Gamma-uiltjes, Landkaartjes, Koevinkjes enz. enz. De enige die ik mis en de laatste jaren in mijn km-hok sterk achteruit is gegaan is de Argusvlinder.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Dit jaar toch enorm veel atalanta's en distelvlinders, op heden ook steeds meer gehakkelde aurelia's...maar de mooie soorten (om zomaar wat te noemen: luzernevlinders, rouwmantels, koninginnepage's) heb ik nog niet gezien.
Helaas, volgend jaar beter  :P  
Groet,
Tymo

Elachista

N.a.v. Corry's bericht, ook erg veel gamma-uiltjes aanwezig, maar ook Agrotis ipsilon (nog zo'n bruingrijs ding) heb ik ook heel veel gezien ten opzichte van 2005.
Groet,
Tymo

jessesven

Een paar dagen geleden is het los gebarsten hier in het westen (Rijswijk/Den Haag).

Opeens veel dagpauwogen (na enkele slechte jaren) en superveel gehakkelde aurelias, nog nooit zoveel gezien. distels beginnen tekomen. Veel gamma-uiltjes etc. etc.

streetkajohn

Hey en hallo laat het maar eens effe regenen.

Is het bij jullie ook zo droog, bedoel de natuur. (limburg)
veel planten staan er bij of ze bijna dood zijn.

dus ook niet veel in de bloei.

en er wordt veel gemaaid nu.

kan het zijn dat je daarom niet veel vlinders ziet zoals
blauwtjes.

gr j  :D

Groetjes,


John :)

Jeroen Nagtegaal

Ik vind het wel chil weer, er moet alleen een zuiden wind komen, ajmmer dan van de droogte, maar dan bloeien de planten maar op weinig plaatsen en vooral in tuinen dus dan zul je ze wel in je tuin krijgen, Ook leuk toch?  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

gardensafari

#21
Ook hier in de Achterhoek droogte alom. Vlinders zijn er wel, maar bepaalde soorten zijn erg schaars, met name de kleine vos, de dagpauwoog en de gehakkelde aurelia zijn hier zeer schaars. Van de trekvlinders zie je vooral heel veel gamma-uiltjes. Verder tot dusverre geen atalanta's gezien (zeer merkwaardig) en slechts één distelvlinder.
Aan nachtvlinders echter geen gebrek. Ook veel overdag vliegende soorten zoals muntvlinders en Endotricha flammealis. Er komen 's nachts bijzondere soorten op de buitenlamp af, maar een aantal heel gewone soorten lijken te ontbreken.
Maar dat alles hoort bij de natuur. Een bepaald weertype zorgt ook voor een overvloed aan bepaalde diersoorten en een gebrek aan andere. Misschien is het voor veel van onze "gewone" inlandse dagvlinders te warm en te droog.
Maar een merkwaardig insectenjaar is dit wel. Zweefvliegen ontbreken bijna volkomen, bijvoorbeeld.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

geertje

Zweefvliegen heb ik hier in Den Haag juist nog nooit zoveel gezien!
Vlinders ook veel, maar juist nog geen enkel muntvlindertje (heb wel munt in de tuin staan)
Enorm veel kleine koolwitjes, ongeveer 6 atlanta's per dag, veel boomblauwtjes en regelmatig (in tegenstelling tot voorgaande jaren) een gamma vlinder.
Af en toe een gehakklede aurelia, maar geen dagpauwoog (wel voorgaande jaren.
Een vreemd jaar inderdaad!
Groeten,
Gera Nieland

Jeroen Nagtegaal

Kom naar limburg genoeg van alles, en er is ook genoeg warmte maak je daar maar niet druk om,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

Dat je geen distelvlinders ziet of atlantas is gek, dagpauwoog dit jaar inderdaad zeer weing.

geertje

Vanmiddag mijn eerste dagpauwoog gezien (van dit jaar dan ;) )!
Groeten,
Gera Nieland

Stippen

Hier (Rdam) nog maar 1 distelvlinder, vroeg in het jaar (overwintereraar?)
hij zag er wat verkouden uit.
Maar wij hebben weer hoornaarzweefvlieg, witte reus en zuidelijke boomsprinkhaan  :P
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jeroen Nagtegaal

dit jaar een 150 distel een 200 atalanta's en denk wel 300 dagpauwogen, eigenlijk alle soorten wel gezine op de argusvlindre na,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GerardL

Hallo iedereen,


Ik moest vanmorgen even naar Luxemburg, St.Vith , en omdat het zo warm werd ben ik erg vroeg weg gereden hier.
S'morgens vroeg ook zo vaak mogelijk op allerlei plaatsen gestopt om te kijken hoe het met de vlinders uit zag. Helaas niets bijzonders te zien.

Maar op de terugweg : Luzernevlinders en volgens mij 2 soorten, wel 50 gezien,
citroentjes, dagpauwogen, distelvlinders, atalanta's, Witjes, dikkopjes, en als toetje een KONINGSPAGE !!!
Het was geen beginnen om deze te tellen, alles in massa's!

En dit allemaal op een gewone parkeerplaats naast de beroemde autobaan naar het zuiden, effe voor Luik vanuit Luxemburg. (Heb wel op meerdere parkeerplaatsen gestopt).
De parkeerplaats waar ik dit alles zag, is de laatste parkeerplaats met tankstation voor Luik, voordat je die steile berg af gaat. Daar ik met de motor was had ik geen fototoestel meegenomen. (erg he)
Dit gebeurt me dus NOOIT meer!


Is toch genieten, niet?
Hopelijk is de tendens om te vliegen noordelijk !


Grtzzzz vanuit een kwijlend Limburg


Gerard








Jeroen Nagtegaal

naja, zie ziiten dan nog niet aan huis, ff een paar dagen zuiden wind en we hebebn ze heir, die paar graden kunnen we dan wel aan,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com