overvliegende kleine barmsijs

Gestart door Folkert Jan, april 12, 2009, 17:54:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Ik zie dat er op telposten wel eens overvliegende kleine barmsijsen gemeld worden.
Als er op foto's vaak al geen onderscheid gemaakt kan worden hoe kan dat dan overvliegend?

hebben ze een andere manier van vliegen dan de grote broer of wordt toch gewoon naar de hoeveelheid bruin/wit gekeken?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Goed opgemerkt Folkert-Jan: solitaire of hele kleine groepjes 'barmsijzen' kunnen eigenlijk niet op naam worden gebracht. Waarnemers/trektellers die dat doen lijden aan zelfoverschatting en/of zijn niet voldoende op de hoogte van dit lastige determinatieprobleem.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op april 12, 2009, 18:51:31 PM
Goed opgemerkt Folkert-Jan: solitaire of hele kleine groepjes 'barmsijzen' kunnen eigenlijk niet op naam worden gebracht. Waarnemers/trektellers die dat doen lijden aan zelfoverschatting en/of zijn niet voldoende op de hoogte van dit lastige determinatieprobleem.

Is het dan iets om te melden in het topic foute determinaties of gewoon laten voor wat het is?
denk dat het vooral de jaarlijsters zijn die dit doen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op april 12, 2009, 20:58:51 PM
Citaat van: frankneijts op april 12, 2009, 18:51:31 PM
Goed opgemerkt Folkert-Jan: solitaire of hele kleine groepjes 'barmsijzen' kunnen eigenlijk niet op naam worden gebracht. Waarnemers/trektellers die dat doen lijden aan zelfoverschatting en/of zijn niet voldoende op de hoogte van dit lastige determinatieprobleem.

Is het dan iets om te melden in het topic foute determinaties of gewoon laten voor wat het is?
denk dat het vooral de jaarlijsters zijn die dit doen

Van tijd tot tijd wordt er op zulke overmoedige waarnemingen wel eens commentaar geleverd maar niet altijd consequent. Heel erg verschrikkelijk is het niet (denk ik, er zijn in elk geval 'ergere' fouten) en in het voorjaar is het voor de admins druk met allerlei fenologie-fouten. Behalve jaarlijsters zijn het ook vooral trektellers die proberen àlles te determineren wat over hun post vliegt, soms tegen beter weten in.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Christian

Yo Frank, jou inschattend neem ik aan dat je het zelf ook hebt geprobeerd?
Christian Brinkman

frankneijts

Citaat van: Christian op april 12, 2009, 23:59:41 PM
Yo Frank, jou inschattend neem ik aan dat je het zelf ook hebt geprobeerd?

Ik ken mijn beperkingen Christian......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Christian

Christian Brinkman

frankneijts

Citaat van: Christian op april 13, 2009, 00:09:38 AM
Geprobeerd en niet gelukt dus?
Verschillen horen is tijdens zoiets als een trektelling m.i. niet te doen: de verschillen zijn zó klein dat je nooit de invloed van externe factoren afdoende kunt uitschakelen en/of kunt inschatten.
Verschillen zien is m.i. alleen mogelijk als je een flinke groep bij elkaar hebt die niet te hoog vliegen en waar een paar adulte mannetjes bij zijn. Solitaire beestjes en/of heel kleine groepjes (zonder adulte mannen) zijn zelden (eigenlijk bijna nooit..) met zekerheid op naam te brengen, al helemaal niet met die grauwe vogeltjes van de afgelopen herfst (die in de hand al erg lastig waren...).  En dat wist ik al vóór ik ooit serieus met trektellen begon en eigenlijk heb ik het dus niet eens geprobeerd.....  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Christian

Citaat van: frankneijts op april 13, 2009, 16:57:13 PM
Citaat van: Christian op april 13, 2009, 00:09:38 AM
Geprobeerd en niet gelukt dus?
en eigenlijk heb ik het dus niet eens geprobeerd.....  8)

toch eens doen dus  :-*
Christian Brinkman

frankneijts

Citaat van: Christian op april 13, 2009, 20:40:16 PM
Citaat van: frankneijts op april 13, 2009, 16:57:13 PM
Citaat van: Christian op april 13, 2009, 00:09:38 AM
Geprobeerd en niet gelukt dus?
en eigenlijk heb ik het dus niet eens geprobeerd.....  8)

toch eens doen dus  :-*

Zolang niet elke barmsjs, zelfs in de hand, op naam is te brengen, is het proberen te onderscheiden in de vlucht van solitaire vogels (en/of kleine groepjes zonder adulte mannetjes) volstrekt zinloos tenzij het (een) extreem duidelijke vogel(s) is/zijn en/of de waarnemingsomstandigheden zodanig zijn dat zelfs een visueel en/of auditief gehandicapte er een naam op kan plakken...........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'