Brave micro op heideveldje

Gestart door Bob Hogeveen, mei 26, 2006, 11:45:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Deze fraaie micro bleef wel heel braaf op zijn sprietje zitten voor de foto. Waar vind je tegenwoordig nog zulke goed opgevoedde micro's..?
Nu weet ik zeker dat ik wel eens foto's gezien heb van dit type micro, helaas kan ik echter op dit moment niet iets terugvinden wat me op weg helpt om deze soort te bepalen.
Deze micro bevond zich (gisteren) op een heideveldje op de hoge zandgronden van Noord-Drenthe. Kan de soort bepaald worden?



Groet, Bob

han.endt

Crambus lathoniellus. Het is inderdaad een heel fraaie foto geworden. Als ze al zo fraai gaan zitten dan vind ik het nog vaak moeilijk om de foto scherp te krijgen. De automatische scherpstelling wil dan altijd naar de achtergrond.

Bob Hogeveen

Bedankt Han,

Ik ben ook wel erg blij met deze foto, hoewel niet 100% tevreden omdat de achterkant van de vleugel toch wat wegloopt uit de scherptediepte.

Scherpstelling van dit soort foto's doe ik altijd handmatig en nooit automatisch. Je hebt dan veel meer controle en kunt heel nauwkeurig bepalen waar je centrale scherpte zit, bijv. op het oog ipv op de rug of op de schouder.

Groet,
Bob  

gardensafari

Ik heb nog nooit een foto handmatig goed scherp gekregen. Heb dan ook een bril met -11. Een tip voor anderen met dit probleem: als het diertje rustig blijft zitten en de automatische scherpstelling slaat op hol, hou er dan een hand of vinger achter. Meestal wordt daarop dan scherpgesteld. En als je die vinger weghaalt ziet de camera vaak het onderwerp wel en stelt daar braaf op scherp. En als je camera verschillende scherpstelmogelijkheden kent, gebruik dan spotmeeting (of hoe dat ook heten mag). Vaak kun je dan op één van vier of vijf verschillende punten scherpstellen. Ook dat geeft je meer controle over wat er gebeurt. Handmatig is natuurlijk het beste, maar dat is helaas niet iedereen gegeven.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Cees Veenema

#4
Jongens,
Het is overbodig van Bob om deze foto nog enigzins te kritiseren.
Van een micro vlindertje zo'n mega macro opname  maken is in mijn ogen
GROTE KLASSE, ondanks het meewerkende voorwerp.
Zulk materiaal geeft echt wel een extra dimensie aan waarneming.nl
Ik stel de scherpte trouwens ook altijd handmatig in , al is dit aan de meeste van mijn foto's niet af te zien.
Groet,

Cees

Elachista

Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

CiteerAls ze al zo fraai gaan zitten dan vind ik het nog vaak moeilijk om de foto scherp te krijgen. De automatische scherpstelling wil dan altijd naar de achtergrond.
Wat ik dan altijd doe is even op een groot voorwerp scherpstellen wat op ongeveer gelijke afstand is als het voorwerp wat je wilt fotograferen. Als je vervolgens teruggaat naar het voorwerp wordt dit meestal wel herkend door je toestel. Je hoeft dan ook niet met je vinger bij het voorwerp te komen met de kans dat deze wegvliegt.

Overigens inderdaad een erg fraaie plaat.  

Cees Veenema

Citeer
Dancing with a star !!!
Groet,

Cees