Onbekende duizendpoot

Gestart door rapunzel, april 12, 2009, 10:41:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,

Mijn vrouw trof in ons huis een voor ons onbekende duizendpoot aan. (Zie foto)
Zelf denk ik aan een Scutigera coleoptrata, maar ik ben een leek en hoor daarom graag uw mening.

M.vr.gr.
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Arp

Citaat van: kballintX op april 12, 2009, 10:41:51 AMZelf denk ik aan een Scutigera coleoptrata
Kan niet missen  ;) Voer je hem in? Ze zijn (nog) redelijk zeldzaam in NL meen ik.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

rapunzel

Citaat van: Pudding4brains op april 12, 2009, 11:59:53 AM
Citaat van: kballintX op april 12, 2009, 10:41:51 AMZelf denk ik aan een Scutigera coleoptrata
Kan niet missen  ;) Voer je hem in? Ze zijn (nog) redelijk zeldzaam in NL meen ik.

Bedankt !
Ik zal hem invoeren
Koos
Koos Ballintijn

mberg

Hej Koos,

Het lijkt wel een plaag op het ogenblik. De afgelopen 15 jaar werd er om de 5 jaar een exemplaar gemeld. Nu, dit jaar is dit al de derde (Den Helder en Velp)! Vorig jaar Haarlem en Koog aan de Zaan. Kun je me de exacte gegeven melden dan neem ik hem op in het bestand. Ben je de afgelopen tijd nog in het zuiden van Europa geweest?

met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

rapunzel

Citaat van: mberg op april 12, 2009, 23:53:53 PM
Hej Koos,

Het lijkt wel een plaag op het ogenblik. De afgelopen 15 jaar werd er om de 5 jaar een exemplaar gemeld. Nu, dit jaar is dit al de derde (Den Helder en Velp)! Vorig jaar Haarlem en Koog aan de Zaan. Kun je me de exacte gegeven melden dan neem ik hem op in het bestand. Ben je de afgelopen tijd nog in het zuiden van Europa geweest?

met groet,

Matty

Hi Matty,

11 april j.l. 's-avonds riep mijn mevrouw me bij de duizendpoot die toen in de hal tegen de muur van de badkamer zat. We hadden het dier een kleine week eerder ook al in de hal gezien, toen tegen de muur naast de voordeur, maar toen kon ik hem niet vangen. De coordinaten van ons huis zijn 125.834,503.588
Wij zijn, inderdaad, vanaf eind februari t/m half maart naar Tenerife geweest. Denk je dat ie mee gelift is ?

M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

mberg

Hej Koos,

Ik heb een sterk vermoeden dat ze inderdaad meeliften vanuit het zuiden van Europa. Er is een geval waarbij bij het uitpakken van de tent uit de kofferbak een exemplaar tevoorschijn kwam.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging