Hoofdmenu

Smeerwortel

Gestart door Hinko, april 12, 2009, 15:18:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Dit lijkt me toch niet onze Gewone smeerwortel. Met de Heukels kom ik echter niet verder. Gevonden in een berm bij een populierenbos, Stiphout NB. Wie weet welke soort dit is?
mvgr, Hinko

mcbud

#1
Hallo Hinko

Ik zie hem hier ook wel eens, verwilderend op een plek waar tuinafval is gestort. De hoeveelheid rood, wit en blauw in de bloemen varieert nogal.
Ik ga er steeds vanuit dat hij Symphytum grandiflorum wordt genoemd; de naam van de varieteit weet ik niet (Blue Key?)
De grootte van de plant is niet goed van de foto in te schatten; hij lijkt te groot, maar Symphytum ibericum (Kruipende smeerwortel) is misschien ook een mogelijkheid.
groet, marc

han.endt

#2
Citaat van: mcbud op april 12, 2009, 15:58:51 PM
maar Symphytum ibericum (Kruipende smeerwortel) is misschien ook een mogelijkheid

Deze laatste is het, maar de naamgeving is verwarrend. Lange tijd ging deze plant als S. grandiflorum door het leven. Toen bleek echter dat de echte S. grandiflorum een andere soort uit de Kaukasus is die niet gekweekt wordt en dat de planten in cultuur tot S. ibericum behoren.
Maar volgens de laatste versie van de Naamlijst van houtige gewassen en vaste planten heet de plant op de foto weer S. grandiflorum........

Het gaat in ieder geval om deze: http://waarneming.nl/soort/photos/21479 .

Hinko

mvgr, Hinko