Geelgerande watertor?

Gestart door kroonp, mei 25, 2006, 21:11:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

Hallo allemaal,

Een watertor met een gele rand kan dat alleen maar een geelgerande watertor zijn? Of hebben we er meer in NL met een gele rand?

Ik zag vandaag onderstaand beestje. De tor was tussen de 3 en 4 cm groot.
Groet

Peter Kroon

marcel123

#1
Een stuk of zes dacht ik.. Het zijn er zeven..

gardensafari

Ik zeg het voorzichtig, maar gelet op de ruwe bovenkant en het dunne gele randje zou het kunnen gaan om de Gegroefde Haarwaterroofkever (Acilius sulcatus). De meeste echte geelranden zijn glad of hooguit in de lengte gegroefd.

En Theodoor, als je dit ziet: je hebt gelijk. Nederlandse namen zijn ook niet alles.....

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

Ah, eindelijk iemand die het toegeeft!!
.. of Acilius canalicultaus of een soort van nog een ander genus met gele zijranden ...

Theodoor

kroonp

Daar was ik al bang voor.

Het lijkt zo gemakkelijk: gele rand = geelgerande watertor.
Maar als je een tijdje de topics hier volgt dan weet je wel beter ;)

Nou ja, het was te proberen. Volgende keer beter.
Groet

Peter Kroon

tekenaar

CiteerIk zeg het voorzichtig, maar gelet op de ruwe bovenkant en het dunne gele randje zou het kunnen gaan om de Gegroefde Haarwaterroofkever (Acilius sulcatus). De meeste echte geelranden zijn glad of hooguit in de lengte gegroefd.

En Theodoor, als je dit ziet: je hebt gelijk. Nederlandse namen zijn ook niet alles.....

Groetjes,

Hans
Dat klopt niet met de afmeting van tussen de 3 en 4 cm.

Ik denk aan een tuimelaar, Cybister lateralimarginalis, maar aan de hand van de foto zou ik dat niet voor 100% durven zeggen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gardensafari

Schattingen van lengte zijn altijd erg moeilijk. Dat geldt helemaal voor beestjes onderwater. Daarom doe ik er meestal maar niet veel op uit. Je moest eens weten welke monsterlijke lengtes mensen opgeven als ze een stinkende kortschild of een hoornaar hebben gezien!
Verder is dit natuurlijk geen foto om tot een determinatie te komen. Maar de vragensteller dacht misschien dat er maar een beperkt aantal soorten waren en dat er dus wel uit te komen viel.....  

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

kroonp

Helaas enige foto die ik heb kunnen maken, voordat ik het diertje weer uit het zicht verloor. (en natuurlijk precies onder het blad :angry: ) De grootte klopt naar mijn idee wel, vergelijk maar met dat liesgras blad, dat toch zeker niet dunner is dan 0,75 centimeter(7-20mm volgens de Flora).

Mijn enige hoop was, dat er maar één of enkele mogelijkheden zouden zijn.
Maar als je een tijdje het insectenforum volgt, dan durf je daar niet meer zo maar van uit te gaan. Ik verbaas me altijd weer over de enorme hoeveelheid soorten (die soms niet eens een fatsoenlijke Nederlandse naam hebben.  :P )

Volgende keer beter. Wel interessante beestjes deze onderwaterroofdieren.
Groet

Peter Kroon

han.endt

Overigens zitten we tegen de onderzijde van het beestje aan te kijken. Hij haalt ondersteboven adem. De gele randen lijken mij eerder veroorzaakt door glans.

kroonp

CiteerOverigens zitten we tegen de onderzijde van het beestje aan te kijken. Hij haalt ondersteboven adem. De gele randen lijken mij eerder veroorzaakt door glans.
Klopt volgens mij niet. Ik weet bijna zeker dat hij rechtop zwom. En je ziet op de foto duidelijk de poten onder de rand verdwijnen.
Groet

Peter Kroon

tekenaar

Volgens mij is dit de bovenzijde want de onderzijde is geel of geenbruin (al dan niet met donkere vlekken) bij de grotere waterkevers. Bovendien ken ik niet 1 soort die ondersteboven adem haalt (wel recht met de kop naar beneden als ze zich vasthouden aan een plantje).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/