3 zweefvliegen van 10 april.

Gestart door Iolaire, april 12, 2009, 10:31:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Geacht forum,

Eergisteren de eerste echte zweefvliegendag van 't jaar ervaren. Qua diversiteit nog vrij minimaal, maar de aanwezige soorten waren er in redelijk grote getalen. Heerlijk! ;D

Gaarne bevestiging van onderstaande determinatiepogingen. Bij voorbaat veel dank.

1. Ik dacht direct Platycheirus albimanus, maar hij heeft wel erg minimale vlekjes.

2. Dit lijkt mij toch wel een man Eristalis pertinax. Wat me opviel is de vele beharing. Ik had ze veel minder "wollig" in mijn hoofd. Is dat iets van het vroege seizoen? Ik zag ook een vrouwtje met bijna dezelfde beharing op de ogen als tenax. Toch was het pertinax (lichte tarsen).

3. Ik determineerde deze direct als Syrphus sp. Het diertje was opvallend klein (veel kleiner dan de gemiddelde ribesii). Dacht ff aan Parasyrphus, maar die heb je niet veel in NH. Ik vermoed dat dit een S. vitripennis is, maar dat baseer ik puur op het kleine formaat een een vluchtige blik op een donkere achterdij.

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

han.endt

De eerste lijkt mij inderdaad P. albimanus. Hij is wat typisch, maar ik kan er toch niets anders van maken. De tweede is inderdaad E. pertinax en de laatste is Syrphus torvus.

Iolaire

Willem Boomkens

han.endt

O ja. Voorjaarskegelbijvliegen zijn hariger dan de zomergeneratie.

Iolaire

Willem Boomkens