Korstmossen op Plataan

Gestart door MARIA, april 11, 2009, 00:25:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

MARIA

Hallo,
Ik dacht dat er nooit korstmos groeide op platanen.  ??? Nu heb ik het toch gezien
op de foto meen ik te herkennen gestippeld schildmos, kapjesvingermos?, rond schaduwmos en groot dooiermos?
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

kroonp

Groot dooiermos is goed. Het vingermos is Heksenvingermos.

De linkse twee zou ik graag wat groter willen zien. Bij de bovenste twijfel ik tussen Rond en Dun schaduwmos. De onderste is zeker een Punctelia, maar welke precies durf ik niet met zekerheid te zeggen. De mooie ronde lobben doen aan Witstippelschildmos (Punctelia borreri) denken, maar dan moeten er eigenlijk grote ovale pseudocyphellen aanwezig zijn. De andere optie is Gestippeld schildmos (Punctelia subrudecta).
Groet

Peter Kroon

MARIA

Hallo Peter,
Ik voeg een grote foto toe van het schaduwmos,
en alvast bedankt.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

MARIA

En hierbij een grotere foto van de P. en ik dacht aan de subrudecta
Maar de foto is lastig, ik weet het....
alvast bedankt, Peter
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

waterland01

De erg brede, niet erg ingesneden lobben doen mij ook meer aan borreri dan aan subrudecta denken...
Henk Timmerman

MARIA

Citaat van: waterland01 op april 11, 2009, 16:37:57 PM
De erg brede, niet erg ingesneden lobben doen mij ook meer aan borreri dan aan subrudecta denken...
Hartelijk bedankt allemaal.
Ik ga voor de Borreri
Als ik het goed onthouden heb is dit ook de "schoonste"" van de twee..?
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

kroonp

Tsjah, borreri heeft pseudocyphellen van verschillende grootte, waaronder van die grote, ovale. Die zie ik hier niet op de foto. Dat maakt het denk ik toch P. subrudecta. (Of Punctelia spec.  ::))

Die andere is m.i. Rond schaduwmos.
Groet

Peter Kroon

MARIA

Hallo Peter,
Hartelijk bedankt.
groet,
Maria
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen