juffer larve

Gestart door Bertusvr, april 11, 2009, 23:02:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bertusvr

Mijn zoontje was vandaag met een netje bij ons in het parkslootje bezig geweest en had een larve van een juffer gevangen.
Kan niets anders zijn dan azuur, variabele, lantaarntje, vuur of een houtpantser. Maar ja welke van deze? Is er wat van te maken.

Goyatlah

Ik vind het lastig om de kenmerken goed te zien, wel heb ik een heel zwaar idee dat het een Vuurjuffer is (houtpantserjuffer kun je sowieso wel afschrijven, dacht dat die als ei overwintert, en dit is een bijna uitsluipklaar beest).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Bertusvr

OK Dolf bedankt. Wat zijn eigenlijk de kenmerken waarop je een larve kunt determineren. En hoe kun je zien dat deze klaar is om uit te sluipen.

ronald

jufferlarven zijn erg lastig te determineren, zeker van een foto. ik gok zelf dat dit een waterjuffer is. vuurjuffer lijkt me niet, maar die herken ik zelf vooral aan het donkere uiteinde van de lamellen en omdat de huidjes wat gedrongen zijn. maar mogelijk dat het er nu anders uitziet omdat het een larve betreft en geen larvenhuidje.
ik ben al jaren best veel met larvenhuidjes bezig, maar altijd als ik begin met priegelen om een jufferhuidje te herkennen wordt ik al snel ontmoedigd omdat het zulke taaie stof is.
de grote rakkers zijn dan een stuk makkelijker, al moet je dat ook vrij ruim nemen ;)

als een libellenlarve vleugelzakjes heeft dan zijn ze klaar om uit te sluipen. voor die tijd kunnen ze al zo'n 13 keer verveld zijn, tenminste dat is ongeveer wat ik uit de boeken haal.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

en hoe voorzichtig je met (juffer) larven moet zijn bleek wel toen we een lijst kregen van een of ander onder waterbeestjes onderzoek, waarbij na heel veel lantaartjes en grote roodogen opeens dwergjuffers in de lijst opdoken.
ik durf echter best voorzichtig te stellen dat ik daar geen populatie van verwacht in een of ander weilandslootje in friesland ;)

groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Er was toch vorig jaar een Dwergjuffer gevonden in Friesland (weliswaar zonder beschrijving, of foto of wat dan ook, maar heeft dacht ik in de krant gestaan, dus...)?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Bertusvr

Dus deze zit in zijn laatste fase, vanwege de vleugelzakjes.

Hij zit nog in een "aquarium" (doorzichtige bak zonder deksel) van mijn zoontje, samen met wat slakjes, kleine kevertjes, haftenlarfjes en heel veel watervlooien. Is het verstandig om hem daar te laten uitsluipen of is dat onbegonnen werk en is die dan na een paar dagen dood. Vanochtend zat die boven op een stukje waterlelie, en zwom snel weg toen ik een betere foto wilde maken voor de determinatie.

Goyatlah

#7
Als die bovenop waterlelie kruipt zit het er dik in dat ie wil uitsluipen. Zorg dan dat je rechtopgaande stengels in de bak hebt waar ie omhoog kan.
Of de kansen in de bak of buiten beter zijn durf ik niet te zeggen, maar in de bak kun je achteraf zien wat het was.
Probeer als het kan nog wat detail foto's te maken (boven op de kop, van de kieuwen, etc).

Oh ja, een libellenlarf kan al dagen voor het uitsluipen niet meer door de kieuwen ademen, dus hij moet ergens op kunnen klimmen om adem te kunnen halen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

larven kunnen idd nog een tijdje onder water leven terwijl ze daar geen zuurstof meer kunnen happen. volgens mij kunnen ze dat ook zwemmend, het heeft dan wel iets van gerande waterroofkeverlarven. even 'hangen aan het water' en dan zijn ze weer weg. dan weet je dat het niet heel lang meer duurt.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Goyatlah op april 12, 2009, 00:47:49 AM
Er was toch vorig jaar een Dwergjuffer gevonden in Friesland (weliswaar zonder beschrijving, of foto of wat dan ook, maar heeft dacht ik in de krant gestaan, dus...)?

die dwergjuffer was gezien bij Dokkum, nog wel door een directeur van een natuurmuseum.
de juffer was als dwergjuffer benoemd omdat hij vrij klein was. dat vonden wij toch net ff te kort door de bocht voor een juffer die boven een vijver vliegt, de waarneming is al snel weer ingetrokken.
jammer dat het meteen in de krant beland is, ook voor de waarnemer zelf.
maar misverstanden zijn zo snel de wereld ingeholpen, maar door de vele actieve libellenverenigingen zijn ze er gelukkig ook zo weer uit :)
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Ik heb er wat takjes rechtop ingezet. heb nog een foto gemaakt. moeilijker dan ik dacht. Is hier wat aan te zien?
Volgens mij heeft die nog niet echt vleugelzakjes, of is dat minder goed te zien als bij een larf van een libel?

Bertusvr

Als ik nu goed kijk zie ik een lantaarntje? Of heeft dat er niets mee te maken?

Goyatlah

Dat denk ik niet. Overigens acht ik nu de kans op vuurjuffer een stuk minder. Wellicht Coenagrion.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

volgens mij zie ik wel vleugelzakjes, net achter de achterpoten kun je ze zien.
een lantaarntje (van een lantaarntje) kun je nog niet zien, dat is zelfs bij een hele verse juffer lastig zichtbaar.
groeten, Ronald van Seijen

Weia

Door de tekening op de lamellen moet het een roodoog zijn. Groot of klein weet ik niet.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0