Luffia Lapidella

Gestart door geertje, mei 25, 2006, 20:01:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

geertje

In De Gaarde (een straat in de wijk Escamp in Den Haag) staan Lindebomen. Gisteravond heb ik een stuk of 12 bekeken, en op alle bomen zag ik geen of een paar Luffia Lapidella.
Echter op een boom telde ik er minstens 75.
Ik vond dat wel heel frappant!
Waarom een concentratie op een boom?
Is daar een verklaring voor?

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland


geertje

Waar zou je dan naar moeten uitkijken?
Op het eerste oog zag ik geen enkel verschil tussen de bomen.
Wel liepen op sommige bomen meer mieren dan op andere.
Ook de begroeiing op de stam leek practisch identiek.
Ben benieuwd!

Groet,
Gera

Groeten,
Gera Nieland

acherontia

Dit zijn heel moeilijke zaken om daar zo maar iets over te zeggen. microklimaat kan een rol spelen... Maar het is ook een verschijnsel dat je bij veel (parthenogentische) vleugelloze zakdragers waarneemt.... Misschien is het dus gewoon een boom waar veel "moeders" op gezeten hebben en zijn alle kleintjes grotendeels blijven zitten en heeft slechts een klein deel zich door de wind laten verspreiden....


Jeroen

geertje

Dank jullie wel!
Het was zo vreemd zulke grote aantallen te zien, en op de andere bomen amper.
Maar ze staan inderdaad vrij ver uit elkaar (soort laan).

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

zakdrager

Mijn ervaring is dat je zakdragers heel vaak in grote aantallen op relatief kleine plekken vind. In het landschap heb je vaak de ervaring dat je langdurig niks vind en dan veel op een kleine plek. Volgens mij komt dat - zoals Jeroen zegt - door de plek waar de moeder haar laatste uren heeft doorgemaakt. Zakdragers zijn meestal niet erg mobiel. Met enkele tientallen meters verspreiding (bezien vanuit het vrouwtje) heb je het meestal wel gehad.
Er zijn overigens ook plekken van enkele tientallen meters waar ik meer dan tien soorten vind en in de omgeving daarvan vrijwel niks. Dat zijn dus blijkbaar goede zakdragerplekken. Dan spelen dingen als microklimaat, grondgebruik e.d vermoedelijk een rol.

Henk