Coprinus sterquilinus, Geringde inktzwam

Gestart door Marian en Bert, april 09, 2009, 22:55:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Bijna een maand geleden had ik paardenmest meegenomen van een onwikkelingsgebied waar o.a. ook Omphalina chlorocyanea, Blauwgroentrechtertje en Discinella meziessii, Roze grondschijfje groeiden. Het was al wat oudere mest en van verschillende hopen verzameld. Thuis gekoesterd in een bak, stond daar tussen de grote hoeveelheid Coprinus cordisporus, Korrelige mestinktzwam (met rond-achtig velum behorend tot de sectie Nivei) plots een grotere inktzwam. Eentje met een roze-achtig velum en een ringetje aan de basis van de steel. Uiteraard gelijk nieuwsgierig heb ik voorzichtig een lamel uit de hoed gesneden. Met het langwerpige velum zou het een soort uit de sectie Coprinus moeten zijn. Groeiend op mest, met grote sporen (ook al waren ze nog niet rijp) en het ringetje aan de voet kwam ik met de sleutel uit de Fan uit op C. sterquilinus, Geringde inktzwam. Gecontroleerd met de sleutel van de website van Uljé. Ook dat leverde dezelfde soortnaam op. Het gaat maar om één exemplaar en om alsnog de rijpe sporen te kunnen meten zat er niets anders op om te wachten tot het vruchtlichaam verder was uitgegroeid. Het lastige aan Coprinussen is dat ze zo snel vergaan. Ga je weg, dan vind je bij terugkomst snot en blijf je thuis dan duurt het toch wat langer dan verwacht. Bijgaand een set foto's van de ontwikkeling. De sporen zijn later nog een keer gemeten.

Macroscopisch:
Middelgrote Coprinus met een roze-achtig gekleurd velum. Het kapje op de top is glad, licht gekleurd en van bovenaf op bekeken stervormig (is dat toevallig?).
In gesloten toestand: hoogte 2,5 cm en breedte 2 cm
In geheel geopende toestand: breedte 4,8 cm
In gesloten toestand: 5,3 cm, geheel uitgegroeid 7,8 cm
Steel glad, wit met een ring aan de basis.

Microscopisch:
Velumhyfen langwerpig, soms met gesp tot zo'n 160 x 12,8 mu
Basidiën 4 sporig. 31,2 – 41 x 14,4 – 19,2 mu
Cheilocystiden: knotsvormig tot bolvormig, Er een 3-tal gemeten die varieërden tussen 48 – 52,8 x 24 – 33,6 mu.
Pleurocystiden: niet gezien
Sporen: 16 – 21,6 x 9,6 – 12 mu in zijaanzicht. Met excentrische, grote  kiempore.

Groeten van Marian

Er volgen nog een aantal foto's.


Marian en Bert

#1
De vierde foto paste er helaas niet meer op en ook nog een bovenaanzicht op het velum.

Marian en Bert


ratje

Mooie vondst en tevens mooie foto's. ;D (ik mis de duim).

Marian en Bert

#4
I.p.v. een paasei een paar jonge vruchtlichamen. Oh zo wit, ik had er al een plaatje van gezien in een boek. De ring is op deze foto nog niet te zien.

Groeten van Marian

Marian en Bert

#5
Maar wat later wel. Op de middelste foto is het vruchtlichaam zo'n 3 cm hoog. Op de laaste is te zien dat de hoed al wat verkleurt.

Marian en Bert

Daarna was het te donker om nog een foto te maken. Het kan snel gaan met inktzwammen. Vanmorgen zag het vruchtlichaam er zo uit. Hoeddia 2,6 cm, lengte steel 8,5 cm.

xenion

Erg mooie foto's Marian! Dit soort series mogen wel vaker gepost worden ;)
Groeten,
Martin

Marian en Bert

#8
Hoi Hannie en Martin,

Ja zeldzaam (en) mooi. Daar kun je wel een dagje voor thuis blijven  :o. Overigens was toen ik de mest mee nam, al aan de onderzijde een groot stuk mycelium te zien.

Groeten van Marian

alphonsius

Hallo marian,

Zoals gewoonlijk, wederom een zeer gedetailleerde, goed verzorgde en vooral mooie paddenstoelen reportage proficiat.


Groetjes Alfons. 
Met vriendelijke groet, Alfons.