Zakdrager gevonden in Catania/Sicilië

Gestart door steve-o, april 11, 2009, 09:39:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

steve-o

Vandaag (02/04/09) in Catania terwijl ik aan het wandelen was een megazakdrager kunnen meenemen die op zijn minst 4cm bedraagt! De rups was aan het rondkruipen op de grond en de zeer mooie rups zit er nog steeds in. ik zal wanneer ik terug kom in Belgie de foto's posten bij dit topic....
ik heb al eens zitten zoeken en ik denk uit te komen op de volgende soort... Thyridopteryx ephemeraeformis. maar 100% zeker ben ik niet... toch waarschijnlijk iets anders, maar wat...
De zak is geen volle 4cm, is 3.5cm maar soms hangt er aan het einde een uitstulping die de zak merkelijk groter maakt!
dit verschijnsel heb ik nog niet kunnen op foto vastleggen.

.

zakdrager

T. ephemeraeformis is onwaarschijnlijk, dat is een Amerikaanse soort bij mijn weten. Ik denk dat het gewoon villosella of hirsuta zal zijn, maar ik kan niet zeggen dat ik de Siciliaanse zakdragers goed ken.

Henk

steve-o

ok, proberen uitkweken dan! bedankt voor de info Henk!

belle

Volgens mij heb ik dezelfde zakdrager gevonden op mijn terrein in Midden-Frankrijk. Zie topic van 12 mei: zakdrager in midden-frankrijk. Het terrein ligt vlakbij Parc Naturel Regional de la Brenne. Ik begrijp dat je er nog niet uit bent welke soort het is. Graag hoor ik het als je meer weet.

Groet,

Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

zakdrager

Weten jullie al meer? Ze zouden vanaf nu zo'n beetje uit kunnen gaan komen.

Henk

steve-o

neen hoor, het zakje hangt nog steeds in zijn potje. ik ben vol verwachting.....

steve-o

hoi,

de pop heeft zich door de wand van de zak gewrongen, maar verder is er niets gebeurt! heel spijtig, de pop is dood want deze voelt warm aan.
wat er juist is verkeerd gegaan weet ik niet maar alvast de laatste foto van de pop >>>

zakdrager

Hoi Steve,

Join the club. Je bent niet de eerste met deze ervaring. Het kweken van Oiketicinae (en sommige andere subfamilies) is vaak verrekte lastig en je moet er veel aandacht aan besteden (o.a. veel ruimte, juiste behuizing en goede nabootsing van de natuurlijke omstandigheden). En dan nog gaat het vaak fout.

Maar in principe moet je met een pop ook tot de goede determinatie kunnen komen m.b.v. Lepidoptera pupae van Jan Patocka. Je kunt de pop het best bewaren in 70% alcohol (al heb ik daar ook niet altijd zin in).

Groet

Henk

steve-o

Hoi Henk,

Blijkbaar wel, de kokers van Coleophora's zijn wel vrij gemakkelijk maar de zakken van Psychidae zijn wel niet zo simpel heb ik al gemerkt!
Bedankt voor de info, kan ik die editie van Jan patocka via het internet downloaden of is het een boek?
Het popje word bewaard maar wel niet in alcohol, ze zal samen met de zak in de referentieverzameling terecht komen.


grtz steve

zakdrager

Nou Coleophora's kunnen anders ook bijzonder moeilijk zijn om te kweken. Er zijn veel soorten die er om schijnbaar onverklaarbare redenen in kweken de brui aan geven. En andersom zijn sommige Psychidae erg makkelijk te kweken en andere erg lastig.

Lepidoptera pupae is inderdaad een (duur) boek.

Henk

steve-o

Met Coleophora's heb ik voorlopig geen last, die gaan allemaal vrij gemakkelijk! Als ze dan al niet geparasiteerd zijn natuurlijk.
Zoals mijn nieuwe soort voor België waar spijtig genoeg een soort vliegje/wespje is uitgekomen.
We blijven het proberen!
en voor een goed boek wil ik wel enkele euroots uitgeven hoor, dat komt altijd van pas, volgens mij is die niet te verkrijgen bij vermandel?
Weetje misschien waar wel? apollobooks?


grtz steve


steve-o

hij staat er dus wel in, thx!


grtz steve