Oud wolschijfje of iets anders?

Gestart door Gulistan, april 10, 2009, 10:39:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Op oude stengel van Reuzenberenklauw kwam ik deze zwammetjes in grote getalen tegen. Onder de mic kon ik eigenlijk enkel maar haren vinden. Kan het een oud Wolschijfje zijn, verkleuren die haren ervan zo, of is het iets anders?
Groeten van Christiane

ratje

Christiane, kijk eens naar "zwavelgeel franjekelkje". Ik had deze vorig jaar ook op berenklauw.

Gulistan

Dank je wel, Hannie, het lijkt er op dit moment nog niet op. Of het te oud of het is nog te jong, ik vind haren en haren en geen asci maar ook geen basidiƫn. Foto door de microscoop
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
Ik denk dat Hanniewelgelijk gaat krijgen, T. sulphurea of mollisima.
groetjes
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Bedankt Stip en Hannie, ik laat hem even rijpen :D
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Stip op april 10, 2009, 22:52:32 PM
Hoi Christiane,
Ik denk dat Hanniewelgelijk gaat krijgen, T. sulphurea of mollisima.
groetjes

Hoi Stip, volgens mij heb jij hem vorig jaar ook op naam gebracht

Gulistan

Het is de Trichopeziza mollissima, door de korreltjes op de haren kon ik haar al onderscheiden. Die had ik nog niet, wordt mooier als ie ouder wordt. Is dus nog piepjong.
Groeten van Christiane

ratje

#7
Citaat van: Gulistan op april 11, 2009, 14:02:30 PM
Het is de Trichopeziza mollissima, door de korreltjes op de haren kon ik haar al onderscheiden. Die had ik nog niet, wordt mooier als ie ouder wordt. Is dus nog piepjong.


mmm. welke korrels? Zandkorrels misschien? ???

Stip

HoI christiane
wel een beetje kort door de bocht, mollisima en sulphurea zijn wat dat betreft bijna identiek.
alleen zijn de sporen van mollisima de helft van sulphurea, dus toch nog even laten rijpen.
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Je hebt gelijk Stip, ik laat hem nog even rijpen
Groeten van Christiane

Gulistan

#10
Geduld is een schone zaak. Het heeft even geduurd. Eindelijk de eerste vrije sporen.Inderdaad T. mollissimus. Sporenmaten zijn goed gemiddeld, vergroting is 400x
Groeten van Christiane

Stip

Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

Citaat van: Gulistan op april 17, 2009, 19:28:05 PM
Geduld is een schone zaak. Het heeft even geduurd. Eindelijk de eerste vrije sporen.Inderdaad T. mollissimus. Sporenmaten zijn goed gemiddeld, vergroting is 400x