Vreemde Slobeend (Anas Clypeata)?

Gestart door TimoRoeke, april 10, 2009, 08:59:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

TimoRoeke

Goedemorgen,

Een collega van mij kwam met de volgende foto's aanzetten. Normaliter heb ik geen enkele moeite om vogels te determineren maar hier kom ik even niet uit. Het eerste wat in me op kwam was Slobeend (Anas Clypeata) maar zoals jullie kunnen zien zijn er een aantal afwijkingen. Het eerste wat opvalt is het borstkleed. Deze is van een geheel andere kleur dan bij de Slobeend en ook de doorgetrokken oogstreep valt direct op.

Hier een foto van een mannetje Slobeend zoals wij die allen kennen.


En hierbij de foto's van de waarneming:



Graag jullie mening.

August

#1
Australische Slobeend gezien dat streepje langs de kop, maar denk zelf een hybride tussen Australische Slobeend en normale Slobeend.
August van Rijn

Jan vH

Lijkt mij ook een Australische Slobeend, maar waarom denk jij aan een hybride? Ik zie niets wat op gewone Slobeend lijkt en niet op Aus. Slobeend.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

August

De zijkand vind ik vrij egaal en de warme kleur van een normale slobeend dacht dat de Australische meer geschubte zijkant had met een wat bruinere kleur ipv van richting de rood zoals deze tevens vind ik de kop vrij groenig bij Australische meer blauw achtig. Ps Maar ik heb de Australische maar 1 keer gezien hoor ;)
August van Rijn

August

August van Rijn

Jan vH

Citaat van: august op april 10, 2009, 12:40:17 PM
of een Slobeend X Blauwvleugeltaling
zie http://users.telenet.be/danobus/denderstreek/vogels/2004-jan.htm

Die lijkt er inderdaad erg veel op. Wel jammer dat die ook niet zeker is.
Op http://farm2.static.flickr.com/1076/874260087_789ece7117_m.jpg staat ook nog een plaatje van een Australische Slobeend.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Alcedo atthis

The bird in question should be either clypeata x discors or clypeata x cyanoptera.

Both these hybrids show the white half-moon.

See here for clypeata x discors:

http://www.flickr.com/groups/hybridbirds/discuss/72157601790654095/

and here for  clypeata x cyanoptera

http://www.azfo.org/gallery/noshXcite.html

I do not know the full variability of the above mentioned hybrid types yet,

so am not 100% sure what the bird in question is exactly,

but eye and breast colour may be helpfull:

Eye in clypeata x discors tends to be dirty yellow in varying shades, breast tends to be near white or pale beige with fine black patterns, flanks also have fine patterns.

Eye in clypeata x cyanoptera can be yellow or red or any shade of orange in between, breast tends to be similar rusty red as flanks, perhaps slightly paler in some cases, and some fine black spotting can occur on breast, but not necessarily.




Other possibilities in this group seem unlikely to me for the bird in question:

clypeata x platalea does also show the white half-moon, but the ground colour of the head is much lighter and the iridescence seems to be weaker (allways???). however that is also a more shovelerlike bird in terms of bill shape and size.


clypeata x rhynchotis I also would not expect such a dark head, and more contrast between breast and flank, also a very clypeata-like build. For a probable hybrid of that type look here:
(the clypeata-like build in bill and body is also there in pure rhynchotis, see last photo in that thread)

http://www.flickr.com/groups/hybridbirds/discuss/72157607466766340/
greetings,
Jörn Lehmhus

Alcedo atthis

I just realized the white patch at the rear flank does seem to be not pure white but seems to have a slight touch of rusty read coloration. That would be a pointer to clypeata x cyanoptera.
greetings,
Jörn Lehmhus

August

Thks for the information
So Kaneeltaling X Slobeend (clypeata x cyanoptera) its the most likly


August van Rijn

Alcedo atthis

yes, but its not that I could be 100% sure from these pictures.
greetings,
Jörn Lehmhus

Jan de Lang

Idd. Australische (Anas rhynchotis). adult Ô in zomer, sub.sp. A.r. variegata van Nieuw Zeeland.

P.S. Eerder benoemde ik deze slob als A. Smithii uit zuidelijk Afrika. Dat was volkomen er naast. Gevolg van verwisseld plaatje.

Jan Harteman

Citaat van: Jan de Lang op april 21, 2009, 19:27:02 PM
Idd. Australische (Anas rhynchotis). adult Ô in zomer, sub.sp. A.r. variegata van Nieuw Zeeland.

P.S. Eerder benoemde ik deze slob als A. Smithii uit zuidelijk Afrika. Dat was volkomen er naast. Gevolg van verwisseld plaatje.

Jan, heb je voorgaande discussie ook even gelezen, voordat je tot de discussie Australische slobeend (of Nieuw-Zeelandse variant) kwam? Want de anderen waren al tot de conclussie gekomen dat dit niet mogelijk is... lees bovenstaande maar eens.

Hier een plaatje van een Australische slobeend (A. rhynchotis variegata) ter vergelijking:

Foto genomen in Nieuw-Zeeland

Foto genomen in Nederland (vogelcollectie)

Het mag duidelijk zijn dat dit niet de vogel is die in het begin van deze discussie afgebeeld werd.

Jan de Lang

De foto's zijn overtuigend en leerzaam. Dus toch een hybride. Invloed Australische (ssp?) lijkt duidelijk aanwezig. Bedankt.

August

Dat is dus niet het geval (daar dacht ik eerste instantie dus ook aan) maar het meest waarschijnlijke is kaneeltalingX Slobeend zie de uitleg van Alcedo
Citaat van: Jan de Lang op april 29, 2009, 11:02:12 AM
De foto's zijn overtuigend en leerzaam. Dus toch een hybride. Invloed Australische (ssp?) lijkt duidelijk aanwezig. Bedankt.
August van Rijn