Hoofdmenu

komische duo

Gestart door spectator, mei 25, 2006, 15:32:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Drie foto's van wat het zelfde soort spinnetje lijkt, is dat waar en welke is het?
vr. groet
Arend Breukel

gardensafari

Het eerste wat ik wil opmerken is dat de foto's wel van dezelfde soort kunnen zijn, maar niet van hetzelfde dier. Op de foto's rechts raken de donkere delen elkaar op de zijkant, op de foto links staan de twee voorste zwarte griebels duidelijk los van de serie zwarte griebels daarachter. Alle foto's zijn van het al eerder besproken komische duo Larinioides cornutus en Larinioides sclopetarius. De tekening op het achterlijf is bij beide soorten vaak identiek en bovendien zijn beiden buitengewoon variabel als het op de tekening aankomt. Ik durf de linkerfoto's dan ook niet te benoemen. De rechterfoto is gelukkig gemakkelijk. Er zit namelijk een verschil in de tekening op het kopborststuk. Beide soorten hebben een soort grijzige driehoek die in een punt uitloopt bij het achterlijf. De driehoek bij Larinioides sclopetarius is veel kleiner dan die bij zijn neefje. Bovendien raakt de punt van de driehoek bij L. sclopetarius het achterlijf niet. Op de rechterfoto zien we een heel brede grijze driehoek èn we zien dat die tot aan het achterlijf doorloopt en daarmee is zijn lot bezegeld: het is Larinioides cornutus, oftewel de rietkruisspin.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spectator

In de eerste plaats hartelijk dank voor de uitleg. Het zijn indrdaad verschillende exemplaren, pas bij het kijken op het scherm zag ik dat de tekening wel erg veel op elkaar leek, de rechtse zat zoals je ziet in een web, de andere zat op een blad bij de grond. Volgende keer dus ook een foto van boven.
vr. groet
Arend Breukel

gardensafari

CiteerIn de eerste plaats hartelijk dank voor de uitleg. Het zijn indrdaad verschillende exemplaren, pas bij het kijken op het scherm zag ik dat de tekening wel erg veel op elkaar leek, de rechtse zat zoals je ziet in een web, de andere zat op een blad bij de grond. Volgende keer dus ook een foto van boven.
Ik ben altijd geïnteresseerd in bovenkanten... :rolleyes:
Han Endt geeft meer om dijen....  <_<  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.