Fijn gestreepte veertjes

Gestart door Djengis_Khan, april 07, 2009, 17:47:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Djengis_Khan

Deze vond ik in een heide gebiedje naast een klein meertje in Friesland
twee weken geleden.

heeft iemand enig idee waar ze vandaag kunnen komen
Het enigste dat erop lijkt volgens de `track and sign of the birds of britain and europe´ zouden de flank veren vaan een mandarijn eend zijn.... klopt dit of is het wederom iets totaal anders




whmvb

Djenghis,

er zijn veel eendensoorten waarvan de woerden dit soort veren op borst of flank hebben, o.a. Wilde Eend, Smient en Wintertaling. Mandarijneend lijkt me in dit geval de minst voor de hand liggende soort.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

frankneijts

CiteerDjenghis,

er zijn veel eendensoorten waarvan de woerden dit soort veren op borst of flank hebben, o.a. Wilde Eend, Smient en Wintertaling. Mandarijneend lijkt me in dit geval de minst voor de hand liggende soort.

Groeten,

Wim
Die witte gedeelten in deze borst-/flankveren wijzen op domesticatie waarmee denkelijk vooral Wilde Eend en Mandarijneend in aanmerking komen. Bij beide zijn deze veertjes ook vaak oranjebruin getint (zeker bij Mandarijn) en zo fijn gebandeerd. Wintertaling bijv. heeft veel grovere bandering en geen oranje tint. Die laatste ontbreekt ook bij bijv. Tafeleend (alleen woerden hebben dit soort getekende veertjes!). Bij Mandarijn heeft een groot aantal flankveertjes een wit-zwarte top. Al met al zou Wilde Eend (woerd) hier het meeste kans maken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'