Hoofdmenu

telpost Kamperhoek

Gestart door laatvlieger, april 03, 2009, 20:11:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Ik zie dat zij behalve natuurlijk die gave Alpengierzwaluw, vandaag (3 april 2009) ook twee langstrekkende boomklevers hadden? Vlogen die beesten echt door? Lijkt me best een spectaculaire waarneming. Toch?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Toy Janssen

Anders stonden ze er niet op. Zien we wel meer op de kamoerhoek overigens. Boomklevers zijn de flevopolder goed aan het bezetten de afgelopen jaren en dat is waarschijnlijk de reden dat we ze over het ketelmeer in noordelijke richting zien verspreiden!
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

Thijs Fijen

Voordeel van Kamperhoek is: als het het water over gaat, gaat het door! Daarom ook de grote aantallen Eksters (geloof van de 81 nu, 80 2eKJ (foto's)) die genoteerd kunnen worden. Ze gaan zeker door.
Thijs Fijen

laatvlieger

#3
Ik vind twee boomklevers op een dag toch echt wel spectaculair te noemen! Zou denk ik best vet mogen. Ik weet dat ze af en toe wel trekken, maar volgens mij is het toch vrij bijzonder om een boomklever over grotere afstand te zien trekken. Zo te zien zelfs een dagrecord voor Kamperhoek!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BWoets

#4
De dag ervoor hadden ze er ook 2, die staan wel vet. Consequentie..!  :P
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Gerard Troost

CiteerDe dag ervoor hadden ze er ook 2, die staan wel vet. Consequentie..!  :P
Ja, want toen was het nog een dagrecord, de dag er na niet meer ;)


Dagrecords

Telpost: Ketelbrug/Kamperhoek, Nederland
Soort: Boomklever - Sitta europaea

 Aantal Datum  
1. 2 02-04-2009    
2. 2 03-04-2009    
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Thijs Fijen

De dag ervoor heeft Ico ingevoerd, de andere dag heeft Mervyn ingevoerd. Wat de een bijzonder vindt, vindt de ander normaal (niet bijzonder genoeg voor vet)
Thijs Fijen

laatvlieger

CiteerDe dag ervoor heeft Ico ingevoerd, de andere dag heeft Mervyn ingevoerd. Wat de een bijzonder vindt, vindt de ander normaal (niet bijzonder genoeg voor vet)
Maar je kunt dit toch niet normaal noemen? Is echt spectaculair hoor!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

http://trektellen.nl/dagrec.asp?site=0&taal=1&land=1

Trek je eigen conclusies zou ik zeggen.

Ik vind het ook bijzonder, maar sta der niet van te kijken! Vandaag weer 5 Eksters..
Thijs Fijen

teunvankessel

Boomklevers zijn op dit moment Flevoland aan het veroveren en waarschijnlijk zijn de overvliegende vogels allemaal jonge vogels. Dit is dus volgens mij gewoon expansie van de soort, zie bijvoorbeeld ook de Middelste Bonte Spechten die steeds verder naar het westen komen. Die zullen ook wel af en toe enkele kilometers trekken.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Pim

Vijf jaar geleden was een boomklever in de Oostvaardersplassen nog spectaculair te noemen, maar momenteel worden ze vaak waargenomen. Ook Zuidelijk Flevoland wordt langzaam veroverd.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

frankneijts

Als ik 't goed gezien heb (Trektellen.nl) zijn er nu v.a. 2004 totaal 9 Boomklevers geteld op Kamperhoek: 2004 & 2005 géén, 2006 & 2007 1 resp. 1, in 2008 3 en nu al 4 in 2009. Die opgaande (?) lijn is ook landelijk te merken: max. 63 (2005) in de 4 jaar voorafgaand aan 2008 in welk jaar er 'plots' 139 werden geteld.
Aangezien bij veel mensen de jongste ontwikkelingen (al zijn ze incidenteel..) beter blijven hangen dan oudere, zullen relatief weinig tellers nog opkijken van een Boomklever over de post. Alleen diegenen die ontwikkelingen in een wat breder perspectief plaatsen vinden het (vooralsnog) nog steeds 'vet'..... B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

teunvankessel

CiteerAls ik 't goed gezien heb (Trektellen.nl) zijn er nu v.a. 2004 totaal 9 Boomklevers geteld op Kamperhoek: 2004 & 2005 géén, 2006 & 2007 1 resp. 1, in 2008 3 en nu al 4 in 2009. Die opgaande (?) lijn is ook landelijk te merken: max. 63 (2005) in de 4 jaar voorafgaand aan 2008 in welk jaar er 'plots' 139 werden geteld.
Aangezien bij veel mensen de jongste ontwikkelingen (al zijn ze incidenteel..) beter blijven hangen dan oudere, zullen relatief weinig tellers nog opkijken van een Boomklever over de post. Alleen diegenen die ontwikkelingen in een wat breder perspectief plaatsen vinden het (vooralsnog) nog steeds 'vet'..... B)
Mijn inziens zijn die gegevens niet heel erg bruikbaar. Aangezien er nu meer wordt ingevoerd via trektellen.nl. Ik denk dat nu bijna elke telpost in Nederland invoerd via trektellen (wat erg chill is! en in 2005 geloof ik nog niet zo was) en dat we over 5 jaar echt hele leuke gegevens uit deze tellingen kunnen halen!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

rinsevdvliet

Teun e.a., ondanks dat er de afgelopen vijf jaar veel meer op trektellen.nl is ingevoerd dan over de tientallen jaren daaraan voorafgaand lijkt de toename van Boomklevers over (iig de west)Nederlandse telposten toch wel reëel.

Rinse vd Vliet