Hoofdmenu

Ransuil eet kevers?

Gestart door maartenwielstra, april 06, 2009, 21:55:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Hallo forum,

in vermeend Bosuilengebied kwam ik tot mijn verbazing wat braakballen en poep tegen onder een klein dennen (sub)bos binnen het loofbos. Een begraafplaatsje ook nog, altijd leuk voor Ransuilen. Er lagen zowel kleine ronde, als langwerpige braakballen. Geen Ransuil te bekennen, wel een (oud) kraaiennest (niet kunnen zien of er oortjes bovenuit staken)! Eén van de weinige braakballen was nog vers! Er zaten bij deze veertjes in, en verder geen botten ofzo. De rest van de ballen was gevuld met keverpootjes, en overal lagen gigantsiche (op kop na bijna intacte) kevers (niet verhuld in braakballen). Wat sms-navraag doet me vermoeden dat het om spinnende watertor gaat. Groot (3-4 cm), donkergroen schild (zonder lichte rand).

Iemand die weet of Ransuilen zulke kevers eten? Of is er tóch een Bosuil plaatsontrouw geweest...

Herman van der Klis

#1
CiteerHallo forum,

in vermeend Bosuilengebied kwam ik tot mijn verbazing wat braakballen en poep tegen onder een klein dennen (sub)bos binnen het loofbos. Een begraafplaatsje ook nog, altijd leuk voor Ransuilen. Er lagen zowel kleine ronde, als langwerpige braakballen. Geen Ransuil te bekennen, wel een (oud) kraaiennest (niet kunnen zien of er oortjes bovenuit staken)! Eén van de weinige braakballen was nog vers! Er zaten bij deze veertjes in, en verder geen botten ofzo. De rest van de ballen was gevuld met keverpootjes, en overal lagen gigantsiche (op kop na bijna intacte) kevers (niet verhuld in braakballen). Wat sms-navraag doet me vermoeden dat het om spinnende watertor gaat. Groot (3-4 cm), donkergroen schild (zonder lichte rand).

Iemand die weet of Ransuilen zulke kevers eten? Of is er tóch een Bosuil plaatsontrouw geweest...
Welke kevers de uilen precies eten , maakt voor de uil niet uit. Voor zover ik weet is ie daar niet kieskeurig in. Het feit dat er vogelveren in de braakbal zitten , doet mij toch sterk vermoeden dat het hier om een Bosuil gaat.
Een Ransuil jaagt vliegend boven de grond en pakt dan ook wel kevers, maar op deze wijzen eigenlijk nooit (s'nachts) geen vogels.

Bosuilen plegen inderdaad nog wel eens van slaapplaats te verwisselen. Dit geeft vermoedelijk voordelen tegenover predatoren.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

laatvlieger

Citeer
CiteerHallo forum,

in vermeend Bosuilengebied kwam ik tot mijn verbazing wat braakballen en poep tegen onder een klein dennen (sub)bos binnen het loofbos. Een begraafplaatsje ook nog, altijd leuk voor Ransuilen. Er lagen zowel kleine ronde, als langwerpige braakballen. Geen Ransuil te bekennen, wel een (oud) kraaiennest (niet kunnen zien of er oortjes bovenuit staken)! Eén van de weinige braakballen was nog vers! Er zaten bij deze veertjes in, en verder geen botten ofzo. De rest van de ballen was gevuld met keverpootjes, en overal lagen gigantsiche (op kop na bijna intacte) kevers (niet verhuld in braakballen). Wat sms-navraag doet me vermoeden dat het om spinnende watertor gaat. Groot (3-4 cm), donkergroen schild (zonder lichte rand).

Iemand die weet of Ransuilen zulke kevers eten? Of is er tóch een Bosuil plaatsontrouw geweest...
Welke kevers de uilen precies eten , maakt voor de uil niet uit. Voor zover ik weet is ie daar niet kieskeurig in. Het feit dat er vogelveren in de braakbal zitten , doet mij toch sterk vermoeden dat het hier om een Bosuil gaat.
Een Ransuil jaagt vliegend boven de grond en pakt dan ook wel kevers, maar op deze wijzen eigenlijk nooit (s'nachts) geen vogels.

Bosuilen plegen inderdaad nog wel eens van slaapplaats te verwisselen. Dit geeft vermoedelijk voordelen tegenover predatoren.

mvg

Herman van der Klis
Ransuil geen vogels? Ik dacht eigenlijk altijd dat die juist ransuilen wel een vogels grepen?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Harm058

Mischien een blauwe reiger?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


BramtK

Tsja, er is toch weinig zinnigs over te zeggen, Maarten. Bosuilen eten van alles; kevers, vleermuizen, spitsmuizen, kleine marterachtigen enz. Vogels zou ik ook eerder in braakballen van Bosuilen verwachten, maar ik vond ook eens braakballen van een Kerkuil die er overduidelijk gewoonte van had gemaakt om Spreeuwen van hun slaapplaats te plukken. Verder zijn vakken met (kleine) dennen zeer geschikt voor Bosuil. Ook als zich daaromheen opstanden met grotere loofbomen bevinden, zal een Bosuil graag in die dennen de dag doorbrengen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

#5
Citeer
Citeer
CiteerHallo forum,

in vermeend Bosuilengebied kwam ik tot mijn verbazing wat braakballen en poep tegen onder een klein dennen (sub)bos binnen het loofbos. Een begraafplaatsje ook nog, altijd leuk voor Ransuilen. Er lagen zowel kleine ronde, als langwerpige braakballen. Geen Ransuil te bekennen, wel een (oud) kraaiennest (niet kunnen zien of er oortjes bovenuit staken)! Eén van de weinige braakballen was nog vers! Er zaten bij deze veertjes in, en verder geen botten ofzo. De rest van de ballen was gevuld met keverpootjes, en overal lagen gigantsiche (op kop na bijna intacte) kevers (niet verhuld in braakballen). Wat sms-navraag doet me vermoeden dat het om spinnende watertor gaat. Groot (3-4 cm), donkergroen schild (zonder lichte rand).

Iemand die weet of Ransuilen zulke kevers eten? Of is er tóch een Bosuil plaatsontrouw geweest...
Welke kevers de uilen precies eten , maakt voor de uil niet uit. Voor zover ik weet is ie daar niet kieskeurig in. Het feit dat er vogelveren in de braakbal zitten , doet mij toch sterk vermoeden dat het hier om een Bosuil gaat.
Een Ransuil jaagt vliegend boven de grond en pakt dan ook wel kevers, maar op deze wijzen eigenlijk nooit (s'nachts) geen vogels.

Bosuilen plegen inderdaad nog wel eens van slaapplaats te verwisselen. Dit geeft vermoedelijk voordelen tegenover predatoren.

mvg

Herman van der Klis
Ransuil geen vogels? Ik dacht eigenlijk altijd dat die juist ransuilen wel een vogels grepen?
Ik bedoel hiermee , wanneer de Ransuil zijn jachtgebied in open terrein heeft.
De honderden braakballen die we vroeger met de vogelwerkgroep uit elkaar gepulkt hebben , gaven eigenlijk weinig veren te zien in braakballen van Ransuilen .(voornamelijk Veldmuizen) . In die van Bosuilen juist weer wel.
De braakballen werden voor 90% door ons verzameld in het Veen-Weidegebied. Dus niet erg representatief.
Ik kan me wel voorstellen , wanneer Ransuilen hun jachtgebied in veel bosrijker omgeving hebben , er een verschuiving plaat vindt in de richting van vogels.
John Sparks geeft in zijn literatuur ook aan dat vogels zeer regelmatig op het menu staan van de Bosuil.
Andere literatuur spreekt van max. 10% vogels bij Ransuil.
Onze braakbalanalyse gaf destijds een veel kleiner percentage vogelveren bij Ransuil.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis