Hoofdmenu

voor Han

Gestart door Stippen, mei 24, 2006, 22:05:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Ik had ook aan jou gedacht hoor!
[size=8](Maar als Theodoor hem weet mag het ook)[/size]

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

#1
Ik zou zeggen Epistrophe flava. Tenminste ik noem het borststuk 'dof groenachtig bruin' en niet 'duidelijk glimmend', want dan is het  toch E. nitidicollis (zwarte haartjes op het schildje). Wacht ook de mening van Mark maar even af. Voor Mark dus :) .

han.endt

Tergiet vijf is geheel geel, dus dat pleit ook voor E. flava, maar dan zouden de haartjes op het schildje toch allemaal geel moeten zijn. Zou kunnen, want dat is moeilijk te bepalen op een foto.

Stippen

mh, tja, niet echt te zien...
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

Het borststuk is te glimmend voor flava, dacht ik. Daar is het meer 'syrphus'-dofkoper. Bovendien met twee duidelijke witte bestoven lijntjes op de borststukrug, achter de kop. Typische exemplaren hebben ook rechtere banden op het achterlijf (maar ja, je hebt zo een niet-typisch exemplaar).

Dan is de voornaamste keuze nitidicollis en melanostoma, met een voornamelijk zwart respectievelijk geel behaard schildje (op deze foto, zelfs vergroting niet te zien. De haren lijken donker, maar dat kan door het contrast met het gele schildje komen). Melanostoma lijkt wat meer aan zandgrond gebonden te zijn.
groet,

Mark van Veen

Stippen

bedankt allemaal,
toch nog lastig die zwevers, maar ja, welk beest eigenlijk niet.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl