Blauw tussen vleugels, welke ... is dit?

Gestart door JoGnet, april 06, 2009, 21:42:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

JoGnet

Tijdens een rustpauze landde deze vrijdag op mijn broek. Wat is dit, een kever, wants, vlieg of ...? En welke soort in het bijzonder?

Ik heb geen ervaring met insecten. Waar kan ik me goed oriƫnteren online?

Determineren bij de SoortenBank valt me niet mee. Dat lukt me nu in eerste instantie zelfs helemaal niet.

Ik heb nog enkele andere insecten gefotografeerd vandaag en de afgelopen dagen.
Hoe / waar kan ik die het beste aanbieden ter determinatie? Hier?
--- Joost Geraets - JoGnet.nl ---

jack_windig

Dit is een wants, maar geen idee welke soort. Dat blauw tussen de vleugels, zijn eigenlijk de vleugels zelf tussen de dekschilden, die denk ik wat blauw reflecteren van de spijkerbroek. Onbekende insecten kan je op dit forum allemaal aanbieden, probeer wel eerst de juiste categorie (vlieg, kever etc.) te bepalen, heb je helemaal geen idee dan kan je het onder overige insecten kwijt.

thijsdegraaf

Je was me net voor Jack.
Misschien kan hij verplaatst worden naar het wantsenforum.
Voor Jo: Dat kan alleen een admin. Welkom trouwens op waarneming.
Ik denk wel dat het moeilijk wordt.

Groeten, Thijs

JoGnet

Thijs en Jack alvast bedankt zover. Ik heb overigens nog een foto, meer frontaal, van de kop. Het blauw is er ook in het mos (zoals op de andere foto is te zien), dus geen reflectie voor zover ik dat kan beoordelen.

Dat van dat verplaatsen vroeg ik me ook al af?

Dank jullie voor het welkom heten.

xenion

Heb hem bij de wantsen neergezet, voelt hij zich wat meer thuis denk ik ;)
Groeten,
Martin

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Berend Aukema

Eremocoris plebejus (familie Lygaeidae)

JoGnet

Citaat van: Berend Aukema op april 07, 2009, 19:38:53 PM
Eremocoris plebejus (familie Lygaeidae)

Als ik zoek op Eremocoris plebejus in Google dan vind ik foto's die er niet op lijken zoals bij British Bugs. Hoe zit dat?

Goyatlah

Ik vind hem wel redelijk lijken. Overigens is Berend de Nederlandse expert wat betreft Wantsen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JoGnet

Citaat van: Goyatlah op april 09, 2009, 23:12:30 PM
Ik vind hem wel redelijk lijken. Overigens is Berend de Nederlandse expert wat betreft Wantsen.

Sorry, ik was wat ongenuanceerd. Ik mis vooral het blauw(e). Goed om te weten dat Berend de expert is. @Berend: Dank je. Kun je me misschien iets verduidelijken voor wat betreft het blauw?

update (27 januari 2016): Ik zie 't blauwe terug bij de foto's op waarneming punt nl: Gewone heremietwants - Eremocoris plebejus In het bijzonder de volgende waarneming.