wezel of hermelijn

Gestart door Pauline, maart 31, 2009, 21:25:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pauline

Ik was een drietal witte kwikstaarten aan het volgen, toen ik op een gegeven moment dit fraaie exemplaar zag. Volgens mij is het een wezel, maar nadat ik een beetje foto's vergeleken had tussen wezel en hermelijn ging ik twijfelen.

Hier op het forum zijn vast wel mensen die me kunnen vertellen of ik een wezel of hermelijk heb gefotografeerd.

Ook vraag ik me af of het om hetzelfde dier gaat op de foto's, of dat het twee verschillende zijn.

Foto's zijn gemaakt bij een boerderij in de Ooijpolder.

groeten,

Pauline

Pauline

de andere foto

mlahaye

Hallo Pauline,

Het betreft een wezel. Een vrij onbekend, maar meestal duidelijk, kenmerk is de grens (demarcatielijn) tussen de bruine bovenzijde en de lichte buik. Als deze grens recht is, dan heb je te maken met een hermelijn. Is de overgang (zoals op de foto) een beetje rommelig, dan heb je te maken met een wezel. Andere kenmerken zijn natuurlijk de lengte van de staart, maar die zie je niet op de foto. Leuke compositie!

Groet,
Maurice
admin

Pauline

Maurice,

bedankt voor je uitleg.

gr. Pauline

Papavertje

Wat een geweldige en vooral schattige foto's!!!! :duim:  :wub:

Het is denk ik wel twee keer dezelfde. Als je goed kijkt zie je op allebei de foto's een beetje een licht streepje links op het koppie...
Groetjes,

Nan

Draak

#5
Mooie grote wezel, zal zeker een mannetje zijn. Helaas kan je ook de wangvlek niet zien die de wezel altijd heeft en een hermelijn niet.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Tim Hofmeester

Hoi Pauline,

Leuke foto's! Wat maurice zegt klopt helemaal, beste kenmerken om wezel en hermelijn uit elkaar te halen zijn de lengte van de staart (welke bij hermelijn ook nog een zwarte punt heeft) en de demarcatielijn. Verder hebben wezels vaak gular spots, wat bruine vlekjes aan beide kant van zijn keel zijn. Deze hoeft een wezel echter niet altijd te hebben (zoals in dit geval denk ik het geval is).

Groeten, Tim
Tim Hofmeester