Dahlia triquetrella? --> blijkt Dahlica lichenella

Gestart door JohnvR, april 05, 2009, 23:00:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Mijn eerste zakdrager was een Dahlia triquetrella op het raamkozijn. Deze vond ik vanochtend op de muur in Alkmaar. Zijn dit ook alle drie Dahlia triquetrella?






Elachista

Niet heel overtuigend, ik vind de zak vrij netjes. Het pophulsje heb je nog wel, determinatie met het bovenste "dekseltje" (is kopplaat) is soms erg handig bij deze soorten. Ik denk aan Dahlica lichenella, maar die is zo rond de 6 mm; triquetrella is beduidend een slag groter.

Tymo
Groet,
Tymo

JohnvR

Hierbij het 'dodenmasker'. De grootte van de zak is inderdaad 6 mm. Is het daarmee D. lichenella?

'dodenmasker' buitenzijde


'dodenmasker' binnenkant


grootte van de zak 6 mm

Elachista

#3
Inderdaad lichenella. Leuke waarneming, ze "schijnt" niet zo veel meer gevonden te worden.

Knappe foto's trouwens! Als je nagaat dat dat kopschildje amper een milimeter is..
Groet,
Tymo

JohnvR

Ha Tymo, bedankt. Ze zaten dus gewoon in de achtertuin De foto's heb ik door de microscoop gemaakt (met USB-camera). Dat gaat prima, zo lang alles maar in een vlak ligt.

zakdrager

Leuke vondst John. D. lichenella wordt in grote delen van Nederland echt alleen maar heel plaatselijk gevonden, zeker in West- en Noord-Nederland. Vertel eens wat meer over jouw achtertuin. Woon je min of meer in een natuurgebied of net als zovelen in suburbia? Denk je dat je hem in dat geval misschien zelf geintroduceerd zou kunnen hebben door te slepen met hout?

Henk

JohnvR

Hallo Henk,

Zelf introduceren is natuurlijk wel een risico, aangezien ik wel eens op de Veluwe kom en ook hier in de Noordhollandse duinen. Ik heb niet echt met hout lopen slepen of zo (geen open haard o.i.d.). Wel heb ik een houten schutting, houten tuinmeubelen en komt er wel eens iets uit het tuincentrum de tuin in. Mijn tuintje ligt in een Alkmaarse nieuwbouwwijk van ca. 25 jaar oud. Er staat een boom in de tuin, een sierappel. Verder natuurlijk nog wat gemeentegroen hier en daar. Overigens betwijfel ik of me de zakken opgevallen waren als de poppen er niet uitgestoken zouden hebben en ik niet toevallig wat tijd te doden had.

Groeten,
John

zakdrager

OK, dat zal dan wel niet. Maar als je bijv. met enige regelmaat stukken schors mee naar huis neemt en buiten zet heb je al een aardige kans op introductie. Ik had tenminste in mijn vorige tuin naast casta plotseling 3 soorten zakdragers die ik daarvoor toch echt nooit had gezien.

Henk

JohnvR

Nu je het zegt. Ik heb een paar jaar geleden een vogelhuisje gemaakt dat ik aan de voorkant voorzien heb van halve berkenstammetjes. Het waren maar 3 stukken, maar ze waren wel van de Veluwe afkomstig. Nou ja, het blijft speculeren natuurlijk

JohnvR

Nog een leuke bonus. Vandaag kijk ik de zakjes eens aan, blijkt dat er een vrouwtje (zijn het allemaal vrouwtjes?) bezig is eitjes te leggen in de zak! Die heeft dan waarschijnlijk minstens 5 dagen in de zak verstopt gezeten na het uit de pop kruipen.

JohnvR

Zo ziet het er misschien iets beter uit.

zakdrager

Hoi John,

het is erg onwaarschijnlijk dat een vrouwtje terugkruipt in de zak (volgens mij onmogelijk) en daar 5 dagen blijft zitten, dat ze er na 5 dagen nog fris uitziet (ook onmogelijk) en dat ze dan pas eitjes gaat leggen (wederom onmogelijk).

Het lijkt me waarschijnlijker dat ze net uit een zak is gekropen die je over het hoofd had gezien. Ik weet niet hoeveel je er bij elkaar hebt bewaard. Wat evt. ook nog net zou kunnen is dat ze van de ene op de andere zak is gekropen en bij toeval de opening heeft gevonden.

Henk


JohnvR

Hallo Henk,

Ik had drie zakken in een bakje, hooguit 2 cm van elkaar verwijderd. Twee van die zakken vertoonden de uitstekende pop, de derde niet. Ik dacht aan twee mogelijkheden:
- het vrouwtje is uit de derde pop gekropen, zonder dat daarvan de pop zichtbaar naar buiten is getreden en naar een van andere twee poppen gekropen
- het vrouwtje heeft zich 5 dagen in de pop schuilgehouden. Bij sommige diersoorten hebben de dieren enige tijd nodig voordat ze geslachtsrijp zijn en vaak moeten ze door een mannetje bevrucht worden. Ik begrijp dat voor de Nederlandse lichenella's dat een mogelijkheid is, terwijl ze in Engeland aan ongeslachtelijke voortplanting doen.
De tweede mogelijkheid is het overduidelijk niet gezien jouw reactie.

Ik vond er overigens op 19 april nog een op de buitenmuur (de zak had ik al eerder gezien) die bezig was met eieren leggen in de zak.

Groeten,
John

zakdrager

#13
Hoi John,

ik weet het natuurlijk ook niet van een afstand maar ik kan niet verklaren wat er gebeurd is. Wat ik wel weet is dat:
- een Dahlica-vrouwtje misschien twee, hooguit drie dagen leeft (en er dan niet fris meer uitziet en waarschijnlijk al op haar rug ligt).
- eigenlijk niet in staat is tot lopen behalve een klein stukje op haar eigen zak (ik zie ze dus geen 2 cm lopen over de bodem van een plastic bakje en dan op een andere zak klimmen). Wat ze doen is eerder vastklampen dan lopen.

Groet

Henk