Waar te zoeken...

Gestart door birdingholland, april 05, 2009, 14:50:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

birdingholland

Ik ben ben benaderd door een Australiër die graag wat zoogdieren wil zien in Nederland.
Hij is al een paar keer in Europa geweest en alle algemene soorten heeft hij al gezien, met uitzondering van vleermuizen overigens.

Heeft iemand suggesties waar we een kans(je) hebben op minder algemene zoogdieren of kan iemand wellicht helpen bij het vinden ervan?

Ik heb geen batdetector (en ben ook zeker geen kenner op het gebied van vleermuizen), maar ik denk dat hij in die groep de meeste soorten zou kunnen zien.

Hij komt begin mei naar Nederland.

Het lijstje met soorten dat hij al eens gezien heeft (17 soorten op dat lijstje komen volgens mij in Nederland voor) kan ik evt toesturen om een indruk te geven, maar dat lijkt me niet zo geschikt om hier te posten.


Groeten,

Jeroen Nagtegaal

Stuur mij dat lijstje maar, dan wil ik wel eens kijken,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Leon Olsthoorn

#2
Op dit kaartje http://waarneming.nl/start_rijkdom.php?diergroep=2 kun je zien op welke plekken de meeste zoogdiersoorten voorkomen. Als ik dit zo zie zijn de duinen en het strand net onder de grens van Noord- en Zuid-Holland (Noordwijk, Katwijk?) en midden- en het westen van zuid-Limburg het soortenrijkst.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

birdingholland

Jeroen, ik heb je een pb met het lijstje gestuurd.

@Leon: Mooi kaartje! Ik denk dat je qua soorten gelijk hebt, maar ik ben bij mezelf eens nagegaan waar en hoe vaak ik nu de wat minder algemene soorten ben tegengekomen in de loop der tijd en dat is dan knap weinig, een wezel hier, een hermelijn daar, vleermuis zus en marter zo, maar altijd heb ik het idee dat het toeval is en dat je dus nooit verder komt dan op de goede tijd in het goede gebied zijn.

Misschien zijn er echter wel degelijk plekken en soorten die je met enige zekerheid kunt pinpointen en weet ik dat simpelweg niet. Vleermuizen zijn het eenvoudige voorbeeld, ik denk dat daar wel vaste plekken voor zijn, maar ik ken zowel de plekken als de soorten niet en er zitten op dit forum ongetwijfeld mensen die dat wel weten.

Groeten,

BartNoort

#4
Veel soorten vleermuizen met een detector vinden is alléén mogelijk met een boel kennis, ook denk ik dat je qua hoeveelheid soorten toch echt het beste in Zuid-Limburg kunt zijn.
Dat er toevallig ook zo'n groene plek in Zuid-Holland zit, ligt denk meer aan het feit dat daar een aantal fanatieke mensen zit die veel noteren.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)