Over narcissen gesproken

Gestart door rapunzel, april 02, 2009, 16:16:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geachte admins,

Ik zie als ik zo iedere dag de waarnemingen bekijk, veel waarnemingen van narcissen
voorbij komen. Als er foto's bij zijn kun je meestal aan de kleuren al zien dat het niet pluis is. Vele worden dan door Han al van vakkundig commentaar voorzien. Maar wat gebeurt er met al die determinaties  waarbij geen foto gegeven wordt en die waarschijnlijk heel vaak fout zijn. Dat geldt niet alleen voor narcissen, maar ook voor Scilla, Chionodoxa, Puschkinia etc.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

han.endt

Ik wil ze nog eens systematisch doorlopen, maar waarnemingen zonder foto doe je weinig mee, hoewel je bij pseudonarcissus zou kunnen vragen, waarom de waarnemer aan deze soort denkt i.p.v. een hybride.

Vreemder vind ik nog dat heel veel waarnemingen in de bebouwde kom zijn gedaan in plantsoenen en parken. Lijkt mij toch aanplant door de gemeente. M.i. horen die helemaal niet in een database voor wilde planten thuis. Bij mij in het dorp (Ermelo) vrolijkt de gemeente het openbaar groen ook op met allerlei bolgewasjes. Die ga ik toch echt niet invoeren.

han.endt

Overigens als men denkt met de echte Narcissus pseudonarcissus van doen te hebben en ook nog eens niet aangeplant dan zal de waarneming goed gedocumenteerd moeten worden!

rapunzel

CiteerIk wil ze nog eens systematisch doorlopen, maar waarnemingen zonder foto doe je weinig mee, hoewel je bij pseudonarcissus zou kunnen vragen, waarom de waarnemer aan deze soort denkt i.p.v. een hybride.

Vreemder vind ik nog dat heel veel waarnemingen in de bebouwde kom zijn gedaan in plantsoenen en parken. Lijkt mij toch aanplant door de gemeente. M.i. horen die helemaal niet in een database voor wilde planten thuis. Bij mij in het dorp (Ermelo) vrolijkt de gemeente het openbaar groen ook op met allerlei bolgewasjes. Die ga ik toch echt niet invoeren.
Maar wat moet de GAN dan met al deze waarnemingen ?

Koos
Koos Ballintijn

Andre321

De GAN moet niets..ze mogen..maar ze hangen er een waarschijnlijkheidslabel
aan.

rapunzel

CiteerDe GAN moet niets..ze mogen..maar ze hangen er een waarschijnlijkheidslabel
aan.
Ik denk dat de admins de waarnemers van al die narcissen duidelijk zou moeten maken dat er in Nederland nauwelijks zuivere wilde narcissen voorkomen en dat het bijna altijd om hybriden gaat.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Nietspitten

Citeer
CiteerDe GAN moet niets..ze mogen..maar ze hangen er een waarschijnlijkheidslabel
aan.
Ik denk dat de admins de waarnemers van al die narcissen duidelijk zou moeten maken dat er in Nederland nauwelijks zuivere wilde narcissen voorkomen en dat het bijna altijd om hybriden gaat.

Gr.
Koos
Samenwerkingsovereenkomst Gegevensautoriteit Natuur
Waarneming.nl en de Gegevensautoriteit Natuur (GaN) hebben op 20 februari 2009 een samenwerkingsovereenkomst getekend. Stichting Natuurinformatie en de GaN gaan nauw samenwerken bij het uitwisselen van natuurgegevens. Doel van de samenwerking is om de toegankelijkheid van natuurgegevens te verbeteren en de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF) verder te vullen.

Gezien deze overeenkomst, mag je toch verwachten dat er een zo goed mogelijk  produkt word aangeleverd en het het niet kan zijn dat ze alleen mogen en niets moeten. Of is de overeenkomst zo vrijblijvend??
groeten, Gerrit