Franjekelkje op riet

Gestart door Gulistan, april 03, 2009, 18:07:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Dit vond Ida in een berg vochtig riet en juncus. Volgens mij is het stengeltje riet (maar ik weet het niet 100%) Van binnen in de steel zit van dat witte spul. Ik denk dat het franjekelkje Albotricha acutipilais is, staat bij B&K als Dasyscyphus acutipilus met een wrs verkeerde foto. Foto door  :mic  genomen.
Groeten van Christiane

Gulistan

Groeten van Christiane

Gulistan

Nou, dat blijkt hij dus niet te zijn, dit zwammetje heeft enorm dunne lange sporen, gemeten tot nu toe tot 50 um. Ze vallen dan langzaam in stukjes uiteen. De asci zijn J- . Asci zijn ca 68 x 6 umlang. Wordt verder zoeken.
Groeten van Christiane

Gulistan

#3
De haren blijken donker onder de:mic  , of is dat vervuiling ?
Groeten van Christiane

Gulistan

Kan eigenlijk enkel Lachnum apalum zijn, heet bij B&K Dasyscyphus apalus
Groeten van Christiane

Stip

Helemaal mee eens Christiane  :duim:

Groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Dank je wel Stip, maar hoe komt het toch dat ik geen reactie met Lugol heb, terwijl B&K uitkomen op  J+. Of is mijn Lugol al weer door 1 uurtje zon erop naar de Filistijnen?  
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
je hebt wel een reactie zo te zien aan de foto maar die is heel zwak, je zou de concentratie wat kunnen verhogen door nog wat aan het preparaat toe te voegen.
De haren zijn al bruin onder de microscoop door afsterving van de VBs in de haren.
Groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

OK, waarschijnlijk omdat ik eerst in water gewerkt heb en pas later de Lugol toegevoegd, dat daarom de reactie zo zwak uitgevallen is
Groeten van Christiane

Stip

Zo doe ik het ook altijd.
Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl