Welke kommazwever?

Gestart door spectator, mei 24, 2006, 10:53:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Dit lijkt mij een kommazwever, maar welke?
vr. groet
Arend Breukel

han.endt

Lijkt mij een Gele Kommazwever, Eupeodes latifasciatus.

spectator

Ik heb gekeken op uw eigen site, zeer informatief voor een leek. Er zit voor mij wel veel overlap in de verschillende kommazwevers. zijn er duidelijk beslissende kenmerken?
vr. groet
Arend Breukel

han.endt

De vlekken op het achterlijf gaan niet over de zijnaad dus de Terrasjeskommazwever valt af. Dan wordt het een stuk moeilijker en wordt er gevraagd om loepkenmerken, maar de tekening en de grootte van de gele vlekken op het achterlijf doen mij erg sterk denken de Gele Kommazwever. Maar let wel ik zeg 'het lijkt mij'. Keiharde kenmerken zijn op een foto niet te zien.

spectator

Ik ben weer wat verder, dank.
vr. groet
Arend Breukel

Mark van Veen

Dit lijkt me een Grote Kommazwever, E. luniger. De vlekken kloppen namelijk niet met een gele. Die heeft, als man, een soort skibril als vlekken, waarbij de voorrand van de vlek grotendeels parallel loopt met de voorrand van het achterlijfsegment.

De Grote heeft wel de vlekken van de foto. Helaas kun je de buik en de kleur van de hare op het schildje niet zien, die zijn voor determinatie erg handig.


Grote Kommazwever.

Overzicht Grote Kommazwever
Overzichttab Gele Kommazwever
groet,

Mark van Veen

spectator

Ik zie het verschil, Op Veluwe insecten.nl lijken ze een stuk meer op elkaar, maar ook daar is de bovenkant van de vlekken bij de gele duidelijk vlakker. Dus dan waarschijnlijk de grote kommazwever.
Dank
vr. groet
Arend Breukel