Meldpunt verstoring broedvogels

Gestart door BWoets, april 02, 2009, 21:56:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Zou iedereen die nestfoto's tegenkomt waarbij duidelijk verstoring heeft plaatsgevonden ze hier willen melden.

Verwerkte gevallen worden hier verwijderd om het overzichtelijk te houden!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

frankw

Lijkt me goed om om te beginnen alle foto's van nesten van de informatie paginas te halen zoals hier:
http://waarneming.nl/soort/info/1206
En ik denk de helft van alle nestfoto's bij deze soort... Al overdrijf ik nu misschien een beetje.


Guus Peterse

Als we bij dit soort foto's al moeilijk gaan doen, weet ik eerlijk gezegd niet waar het ophoudt. Het gebeurt zo vaak dat je een boomklever (of een specht, of een spreeuw, kauw, noem maar op) uit een hol van een boom ziet komen. Als je daar dan een foto van maakt, zit je dan fout?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BWoets

#4
Citeerhttp://waarneming.nl/foto/view/136853

zoiets?
Hier lijkt me niets mis mee Tim..

Het gaat meer om foto's van nesten met eieren of jongen waarbij de waarnemer duidelijk te dichtbij is geweest en de volwassen vogels zijn 'gevlucht'. Zodra er eieren op het nest staan is dit vrijwel altijd het geval...
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Tim de Boer

ok, was benieuwd waar de grens gelegd werd.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Tilburg

CiteerLijkt me goed om om te beginnen alle foto's van nesten van de informatie paginas te halen zoals hier:
http://waarneming.nl/soort/info/1206
En ik denk de helft van alle nestfoto's bij deze soort... Al overdrijf ik nu misschien een beetje.
Hier juist niet. Deze nesten zijn anders dan andere nesten. En prachtige bouwwerken. Dit is iig geen doorsnee nest. Dus ik zeg, deze houden. Die van de Sperwer zijn natuurlijk te absurd, en moeten meteen verwijderd worden.
Groeten uit het zuiden,

Kasper Sommer (18)

ArjenDrost †

CiteerHier juist niet. Deze nesten zijn anders dan andere nesten. En prachtige bouwwerken. Dit is iig geen doorsnee nest. Dus ik zeg, deze houden. Die van de Sperwer zijn natuurlijk te absurd, en moeten meteen verwijderd worden.
Dus als het nest mooi genoeg is, dan mag je hem wel verstoren voor een foto? Dat lijkt me wat apart...

Waarbij je je wel af kunt vragen of er idd verstoring op heeft getreden als je een foto op afstand maakt van zo'n nest.

Tilburg

Citeer
CiteerHier juist niet. Deze nesten zijn anders dan andere nesten. En prachtige bouwwerken. Dit is iig geen doorsnee nest. Dus ik zeg, deze houden. Die van de Sperwer zijn natuurlijk te absurd, en moeten meteen verwijderd worden.
Dus als het nest mooi genoeg is, dan mag je hem wel verstoren voor een foto? Dat lijkt me wat apart...

Waarbij je je wel af kunt vragen of er idd verstoring op heeft getreden als je een foto op afstand maakt van zo'n nest.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen: Dat dit nest anders is dan andere nesten. En men dmv die foto's kan zien hoe zo'n nest er uit ziet. Toch handig mocht je ooit zoiets tegen komen in de natuur ;)!
Groeten uit het zuiden,

Kasper Sommer (18)

frankw

Tja daar lopen de meningen dus over uiteen.. Er komt overigens ook nog bij dat dit soort nesten gewild zijn bij nest verzamelaars en door foto's van deze nesten te publiceren met locatie erbij wordt het ongure lieden wel makkelijk gemaakt.. Dus weg ermee.

jaapbird

Frank,

maar ja hoe ga je dan om met bv pestvogel waarnemingen ? ook zeer gewild moeten die dan ook weg ?
Is naturlijk een al eerder gevoerde discussie maar zal altijd weer opdoemen zolang er ongure personen op de wereld zijn.


dutchway

  Vandaag is er een kievit nest ingevoerd met foto's van nest/eieren en een jong in het nest.
Ik weet alleen niet hoe ik dat moet copieren om hier neer te zetten.
Krijg alleen dit:

  pullus ter plaatse Vroomshoop - Fortwijk - Hammerdijk [OV] H.J. Kerssies
Groeten van Lia


dutchway

Groeten van Lia

Calidris Alba

Citaat van: dutchway op april 10, 2009, 19:45:25 PM
Bedankt Daniel

Geen probleem. Je kan voortaan zelf de waarneming in dit bericht plaatsen door het adres van de pagina uit je url-balk te plakken en in dit bericht te kopiëren.
Daniël
Woonachtig in Colombia

Jan-Pieter

#17
Dit is natuurlijk een discussie die uren , dagen ,weken kan gaan duren. Wat mag wel wat mag niet. Wie bepaald of er verstoring plaats vind. Die foto's van dat sperwernest kunnen wel gemaakt zijn tijdens een ringactie. De foto's van kievitseieren kunnen wel gemaakt zijn tijdens nestbeschermingactiviteiten. Dan is er verstoring. Zullen we daar dan ook mee stoppen? Geen nestbeschremers en niets meer ringen? Lijkt mij ook geen oplossing.

JP

Leon Olsthoorn

Citaat van: Jan-Pieter op april 12, 2009, 12:15:23 PM
Dit is natuurlijk een discussie die uren , dagen ,weken kan gaan duren. Wat mag wel wat mag niet. Wie bepaald of er verstoring plaats vind. Die foto's van dat sperwernest kunnen wel gemaakt zijn tijdens een ringactie. De foto's van kievitseieren kunnen wel gemaakt zijn tijdens nestbeschermingactiviteiten. Dan is er verstoring. Zullen we daar dan ook mee stoppen? Geen nestbeschremers en niets meer ringen? Lijkt mij ook geen oplossing.

JP

Er heeft ook niemand gezegd dat mensen moeten stoppen met het beschermen van nesten. Wel is er afgesproken dat er geen foto's van nesten of eieren geplaatst mogen worden, omdat het mensen het idee kan geven dat het gewoon is om te doen.

Dus: gewoon doorgaan met nesten beschermen, maar dit soort foto's niet plaatsen bij de waarneming (of duidelijk vermelden in welk kader de foto's genomen zijn).
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!




Jan-Pieter

Natuurlijk gewoon doorgaan met ringen en nestbeschermen maar wie bepaald nu of iets verstoring is? De Turkse Tortel in mijn boom vanuit mijn slaapkamer op de foto zetten op zijn nest is dat verstoring? Als het zo is dan moeten ik en mijn buren de komende 6 weken niet meer in de tuin komen. En een foto van een meerkoet op 1 meter van de slootkant. Voetpad afsluiten? Boer toegang tot zijn land verbieden want er broeden vogels?
Het fotofraveren van een volwassen vogel kan ook al verstoring zijn plaats dan helemaal geen foto omdat mensen die die foto zien niet weten welke omstandigheden er waren op het moment van de foto.

Kortom een discussie die weer op niets uitloopt als men de totale omstandigheden niet kent en ......die weet je nooit want niemand schrijft het er bij. De enige die ik echt stuitend vind is die kievitpul in de hand!

JP

carel

Deze discussie is al zo dikwijls gevoerd.
Het gaat om nestfotografie, dus elke foto waarop het nest te zien is.
of het nu een zeldzaam nest is of die van een soepgans maakt eigenlijk niks uit.
Maar eigenlijk kun je dan bijna alle foto`s van zangvogels weren in het broedseizoen.
95% van alle foto`s tussen half April en eind julie worden bij het nest gemaakt.
vogels met voer in hun bek op een paaltje,
de vogel gaat zitten wachten totdat de fotograaf weg is voordat hij naar zijn jongen toe gaat.
dit is net zo veel verstoring.
maar dan is het einde zoek.

Verwijder gewoon alle foto`s waarop een nest, eieren enz. te zien zijn en maak geen onderscheid tussen soorten.
dit is voor iedereen duidelijk en makkelijk te controleren.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Calidris Alba

Citaat van: Jan-Pieter op april 12, 2009, 21:45:23 PM
De enige die ik echt stuitend vind is die kievitpul in de hand!

JP

Daar schrok ik inderdaad ook even van!
Dacht misschien nog dat het om ringers ging (veel steltlopers worden als pul geringt).

CiteerVerwijder gewoon alle foto`s waarop een nest, eieren enz. te zien zijn en maak geen onderscheid tussen soorten.
dit is voor iedereen duidelijk en makkelijk te controleren.

Helemaal mee eens.
Daniël
Woonachtig in Colombia

BramtK

#25
Citaat van: Jan-Pieter op april 12, 2009, 21:45:23 PM
Natuurlijk gewoon doorgaan met ringen en nestbeschermen maar wie bepaald nu of iets verstoring is? De Turkse Tortel in mijn boom vanuit mijn slaapkamer op de foto zetten op zijn nest is dat verstoring? Als het zo is dan moeten ik en mijn buren de komende 6 weken niet meer in de tuin komen. En een foto van een meerkoet op 1 meter van de slootkant. Voetpad afsluiten? Boer toegang tot zijn land verbieden want er broeden vogels?
Het fotofraveren van een volwassen vogel kan ook al verstoring zijn plaats dan helemaal geen foto omdat mensen die die foto zien niet weten welke omstandigheden er waren op het moment van de foto.

Kortom een discussie die weer op niets uitloopt als men de totale omstandigheden niet kent en ......die weet je nooit want niemand schrijft het er bij. De enige die ik echt stuitend vind is die kievitpul in de hand!

JP

Jan-Pieter, dit is niet de plek voor deze discussie en bovendien blijkt uit je berichten dat je hier lopende discussies hebt gemist. Zie de reacties van anderen, je kan wel van alles veronderstellen, maar uit de aangehaalde foto's blijkt niet dat geen verstoring heeft plaatsgevonden en vaak blijkt ook niet dat het nemen van de foto enig hoger, bv. wetenschappelijk doel diende. Het heeft dus geen enkel nut ze hier toe te voegen, sterker nog dat kan er toe leiden dat mensen met te weinig verstand van zaken hetzelfde soort foto's gaat nastreven zonder dat ze in staat zijn een Kievitsnest te kunnen vinden in het grasland met alle mogelijke gevolgen vandien.

Bram

Juist Jan-Pieter, precies de reden (die je die hieronder geeft) om nestfoto's te weren. Ik zie dat je het helemaal met mij eens bent.

Edit: wie heeft het over schuld? Wie heb ik beschuldigd? Juist omdat er niks te bewijzen valt, moet je foto's verwijderen: (mede) om misverstanden te voorkomen.
Groeten,

Bram ter Keurs

BWoets

Bedankt voor alle links Daniël, ik heb de meeste verzocht de foto's te verwijderen.
Wat betreft lopende jonge Kieviten, dat lijkt me niet zo'n probleem.
Het gebeurd me regelmatig dat ik ergens sta en dat de jonge Kieviten in de berm rondom de auto rondhuppelen... (in de hand is uiteraard fout!)
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan-Pieter

Beste Bram, ik hoop toch niet dat je er van uit gaat dat er hier ook maar 1 foto van een vogel staat die een hoger doel bv wetenschappelijk nastreefd. Maar wat ik zeg het blijft een eeuwige discussie met conclusies di ej eniet kan trekken aan de hand van een foto alleen en dat gebeurt wel want je was er namelijk niet bij toen de foto genomen werd.

mvg JP

snwja3

#28
Nou Bram, in NL ben je pas schuldig als dat wordt bewezen.

Ik denk dat het een goed streven is van waarneming.nl om hun foto-database zo 'clean' mogelijk te houden om (zoals je zegt) eventuele misverstanden te voorkomen.
Ik denk dat JP hier best ook mee eens is en dat dat niet het feit is wat hem stoort.

Wat mij stoort (en m.i. ook JP, maar dat kan/mag hij zelf bevestigen/ontkennen) is dat mensen hier in het openbaar worden opgehangen, terwijl ze iets in hun onschuld erop zetten (zich vaak van geen kwaad bewust). Ofwel het is dit 'openbare topic' wat mijn stoort en ik zou voor een andere aanpak kiezen:
- creeer een email-adres waar mensen dit kunnen melden
- laat de admins deze meldingen oppakken met de betreffende mensen en de passende akties nemen (anoniem, op de achtergrond)
- je laat hierbij iedereen in zijn waarde en je voorkomt onnodige (eindelose) discussies (van mensen die is met alles willen/moeten bemoeien, klaarstaan met voorbarige conclusies, en/maar niet de moeite willen nemen om zich in de feiten te willen verdiepen en daarmee (vaak onbedoeld) anderen kwetsen).
Wietze Janse

hiskodevries

Ter info.
Behalve dat we hier geen heksenjacht willen organiseren is de regel ook pas sinds enige weken te zien in het foto uploadscherm.
Foto`s van voor 2009 komen niet in aanmerking voor dit meldpunt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0