oorlepelzwam + dennenkegelzwam

Gestart door adinda, april 02, 2009, 21:29:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Foto-1

Ik heb ze nog niet gezien met zo'n soort hoed, deze viel door de kleur van de hoed ook bijna niet op, het is dat ik de andere paddestoelen zag staan.
Dit is overigens een dubbel exemplaar zoals op foto-2 te zien zal zijn.
De bovenste paddestoel is een onbekende voor mij het heeft wel een zeer lange steel nestelt op dennenaalden en heeft soms een lange wortel zoals op foto-4 is te zien.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#1
foto-2

Onderzijde oorlepelzwam.
Dit exemplaar zat overigens niet vast op een dennenappel, het had een wortel na een verdikking aan het eind van de steel.
Een takje kan het niet zijn daar is het te zacht voor.

De hoed van de grootste was 12 mm en van de kleine 8 mm,
De steeltjes waren even lang en even dik beiden 22x1 mm.

De lengte van de wortel na de verdikking was 17 mm.

Ik heb het exemplaar in ieder geval meegenomen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#2
Foto-3

De zeer lange steel van het onbekende exemplaar.
Bij deze geen wortel zat vast op een bundeltje dennenaalden.
Hoed 19 mm, Steel 70x1 mm
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#3
Foto-4

Dit exemplaar heeft wel een wortel.
Hoed 16 mm, steel 56x2, lengte van de wortel 45 mm
Met vriendelijke groeten,

Joop

Gulistan

Die van foto 1 en 3 is misschien wel de Dennenkegelzwam
Groeten van Christiane

adinda

#5
Foto-4

Dit is de bovenzijde van foto-4
Er stonden ongeveer 14 exemplaren binnen een cirkel van 1,5 meter, ik heb ze verder niet meer gezien.

CiteerDie van foto 1 en 3 is misschien wel de Dennenkegelzwam
Ze zaten niet vast op dennekegels Christiane of is dat niet specifiek nodig?
Met vriendelijke groeten,

Joop

Marian en Bert

#6
Hoi Joop,

Kegels zitten nogal eens diep onder de grond.
Strobilurus is wel goed. Maar je hebt de Sparrenkegelzwam (op sparrenkegel) en 2 soorten dennenkegelzwammen (Gewone dennenkegelzwam en Bittere dennenkegelzwam). De ene zou een bittere nasmaak moeten hebben maar ik vertrouw zelf meer op m'n mic. oog dan op m'n smaak of m'n neus. Dus ja, moeilijk om een soortnaam te geven. Misschien dat iemand anders nog een oplossing heeft.

Het Oorlepelzwammetje tref ik ook wel eens op hout. Toch denk ik dat er onder het hout dan een kegel heeft gelegen.

Groeten van Marian

xenion

CiteerDus ja, moeilijk om een soortnaam te geven. Misschien dat iemand anders nog een oplossing heeft.
Sparrenkegelzwam (s.l.)   - Strobilurus esculentus sl vind ik wel een mooie oplossing :)
Groeten,
Martin

grietaf

Citeer
Sparrenkegelzwam (s.l.)   - Strobilurus esculentus sl vind ik wel een mooie oplossing :)
Een nog betere oplossing is natuurlijk even een blik door de  :mic .  :grin: De Bittere dennenkegelzwam heeft cystiden met een spitse punt, zonder kristallen en de Gewone - afgeronde cystiden met kristallen. Nog niet zo lang geleden is hij al een keer langs gekomen op het Forum. Breng deze anders ook maar mee naar de Floradag.
Grieta.

Ismael

:mic is bij deze soorten altijd beter. Maar toch even macroscopisch de sparrenkegelzwam heeft de hoedrand doorschijnend gestreept, de gewone dennenkegelzwam heeft dat doorgaans niet. De gewone dennenkegelzwam kan ook op sparrenkegels voorkomen maar komt al vavaf februari tot april mei voor terwijl de sparrenkegel vanaf april tot mei voorkomt en vaak ook nog een keer in de herfst. De bittere dennenkegelzwam is wat lastiger die heeft de hoedrand wel of niet gestreept en de nasmaak is SOMS bitter, de verschijning is april mei juni juli. en komt voor op kalkhoudend zand. Hij wordt dan ook het meest gevonden in de duinen. Aangezien ik geen sparrennaalden zie (stonden die er wel?) maar wel den, denk ik dat het een dennenkegelzwam is en welke is alleen zeker te zegge met de  :mic Omdat hij vrij vroeg is en ik aanneem dat hij niet op kalhoudende grond staat (naast een fietspad oid) gokk ik op de gewone dennenkegelzwam

http://www.ganemp.it/Nscientifiche.php?op=...za_scienz&ID=51

micro foto's verschil soorten

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...&hl=dennenkegel

van pas geleden
Groeten Ismaƫl Wind