Muis op de vetbol

Gestart door HJDT, maart 26, 2009, 09:11:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Hallo allemaal,

Gisteren zat onze kat gehypnotiseerd de tuin in te staren. Er bleek een muis in de boom te zitten die zich tegoed deed aan een vetbol die we voor de vogels hebben opgehangen. Nu zal dit ongetwijfeld vaker gebeuren maar ik had het persoonlijk nog nooit gezien. Eigenlijk was ik wel benieuwd of meer mensen dit eerder gezien hebben en hoe regelmatig het dus voorkomt. Heb er een paar slechte foto's van gemaakt voor wie hem op soort wil determineren.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Tim Asbreuk

Laat de foto's maar komen, proberen kunnen we altijd.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

frankw

Pffff Ik heb een dikke vette muizen plaag aan mn vogel voer gehad, voersilos, vetbollen alles vraten ze op.. Een gegeven moment ook overdag terwijl ik er letterlijk 20cm vanaf stond op het raam te slaan..(ik heb een klein balkon)
Een gegeven ogenblik had een Ransuil ook door dat er een heleboel dikke muizen rond liepen en toen ging het snel achteruit met de familie muis..

Dus tip! Muizen plaag? Regel een Ransuil!  ;)  

hvdberg

Hallo, Wij genieten ook van twee muizen op een vetbol. Deze vetbollen verdwijnen inderdaad als sneeuw voor de zon.
Op de muur een halve meter vanaf het raam hangt een vogelnestkastje op ooghoogte. Aan de spijker heb ik een vetbol gehangen. Een huismuis komt hiervan eten en verdwijnt, als hij onraad vermoedt, in het nestkastje. een prachtig gezicht.
goet, Hvdberg

frankw

Bij mij verdwijnen ze in de spouw.. Heel fijn als ze bezig zijn met het uitbreiden van de nesten ed. Herrieschoppers, maar zolang ze niet écht binnen zitten mogen ze van mij..

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

cora

Ja ik heb het ook gezien bij mij in de tuin. De muis klom behendig door de rozenstruik omhoog naar de vetbol en hing heerlijk smikkelend aan de bol.
Ik vond het een schitterend gezicht.  :lol:  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Sjoerd v Wierst

Nog niet in de vetbol gehad, maar wel in de druivenstruik aan de achtergevel.
vervolgens 's nachts een hoop herrie in de muur...
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Pim

Ik bewaarde enkele jaren geleden vetbollen voor de vogels in een emmer in de schuur. Toen ik 's avonds de fiets wilde terugzetten hoorde ik een raar geluid. Ik keek in de emmer en daar zaten minstens tien huismuizen volgevreten met vetbol.
Ze kwamen door de gladde rand niet uit de emmer. Ik heb de emmer in de tuin omgekeerd en ze schoten alle kanten op.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

Jullie hebben het allemaal over Huismuis, maar volgens mij zijn alle op voer zittende muizen Bosmuizen, toch? ik heb teminste nog geen foto gezien van Huismuis op vogelvoer. Heb zelf overigens ook alleen maar Bosmuis in (en om) huis.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Jeroen kom jij even bosmuizen zoeken in de Almeerse Waterwijk ;)

Nee zijn echt huismuizen hier.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Tevens eten huismuizen echt alles wat eetbaar is (inclusief isolatiemateriaal).
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

frankw

#12
CiteerJullie hebben het allemaal over Huismuis, maar volgens mij zijn alle op voer zittende muizen Bosmuizen, toch? ik heb teminste nog geen foto gezien van Huismuis op vogelvoer. Heb zelf overigens ook alleen maar Bosmuis in (en om) huis.
Ik zal er eens eentje op de foto zetten. Lijkt mij ook niet dat er 10tallen Bosmuizen in een flat in de stad zitten of is dat mijn beperkte kennis in deze?

Trouwens door dit topic vannacht gedroomd dat ze er weer waren... 100-en! Gelukkig niet :grin:  

laatvlieger

CiteerJeroen kom jij even bosmuizen zoeken in de Almeerse Waterwijk ;)

Zou me toch niet verbazen als ze daar ook zitten.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

Is ee vraag die me eigenlijk al heel lang bezig houdt. Ik zie zelf zelden huismuis, is meer dan een jaar geleden al. Redelijk wat foto's op waarneming.nl van "huismuizen" bij huis bleken Bosmuis. De beesten die ik in huis vang zijn altijd Bosmuis, geldt ook voor de beesten die ik zie van anderen. Zelf ben ik benieuwd wat de verhouding was tussen Bosmuis en Huismuis in het onderzoek van kattenvangsten. Ik heb dus ook het idee dat Huismuis minder algemeen voorkomt dan gedacht en dat Bosmuis de plaats in neemt van Huismuis.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cora

Ik heb nog een foto gevonden van het schouwspel... :D  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Jeroen Nagtegaal

Inderdaad een Huismuis, zou je die ook willen invoeren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cora

ja heb ik inmiddels gedaan. De foto is van vorig jaar.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

JohnvR

Is hier nog iets van te maken? Is van mei 2007 op de Veluwe. In een eerder topic had ik er al eens eerder een Rosse woelmuis op zonnebloempitten. Is dit een jonge?

swier

Hallo,
Hadden we altijd maar een paar muisjes in de tuin deze winter hebben ze het wel heel erg naar hun zin gehad in de tuin. We zijn in een paar maanden tijd al aan het tweede nest toe. Heel leuk om te zien maar zo veel. En ze eten echt alles. Vetbollen, pinda's, kaas, appels, pindakaas. Maar welke soort muizen het hier betreft weet ik niet.
Hierbij eén van de vele foto's die ik van ze heb gemaakt.
Groetjes Rita
Groetjes Rita Swierstra
Fotosite

Tim Asbreuk

CiteerHallo,
Hadden we altijd maar een paar muisjes in de tuin deze winter hebben ze het wel heel erg naar hun zin gehad in de tuin. We zijn in een paar maanden tijd al aan het tweede nest toe. Heel leuk om te zien maar zo veel. En ze eten echt alles. Vetbollen, pinda's, kaas, appels, pindakaas. Maar welke soort muizen het hier betreft weet ik niet.
Hierbij eén van de vele foto's die ik van ze heb gemaakt.
Groetjes Rita

Dit is een huismuis
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

mlahaye

JohnvR: op je foto staat inderdaad een (jonge) rosse woelmuis tussen de zonnepitten.

Maurice
admin

JohnvR


ria.vogels

Wij hebben 's winters muizen in de schuur en in de spouw, 's zomers zitten ze in de tuin en zie ik ze wel eens lopen. De spouw wordt dan bezet gehouden door hommels.
Maar nu begin ik te twijfelen of het wel allemaal muizen zijn die in de schouw zitten. We hebben van die smalle luchtgaten in de muur: tussen twee gewoon formaat muurstenen zit geen metselspecie, dat is het hele gat, niet zo heel groot dus.
Een paar weken geleden heeft iets geprobeerd om een dode merel mee naar binnen de spouw in te trekken, een achterpoot is helemaal naar binnen getrokken, de rest van het merellijf hangt/ligt buiten. Doen muizen dat?
Je snapt, ik ben een beetje benauwd dat er ratten zitten. Is dat aannemelijk?

Ik heb er geen foto van, kan ik morgenavond eventueel nog wel maken als ik thuiskom van mijn werk (dan is het nog licht).

Groet, Ria Vogels

swier

Hallo Tim,
Bedankt voor je antwoord. :duim:
Groetjes Rita  
Groetjes Rita Swierstra
Fotosite

vuurvlinder

Citeer
Je snapt, ik ben een beetje benauwd dat er ratten zitten.
Waarom?:huh: Ratten zijn toch ook leuk?  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ria.vogels

Muizen vind ik schattig, zolang ze maar niet in huis komen, daar trek ik een grens.
Maar ratten, bbrr   :(

Groet, Ria Vogels

Draak

Vaak zijn het 's-winters idd bosmuizen.
Gloof dat je in Groningen ransuilen kon leasen ofzo ;-)

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

ria.vogels

Hier de beloofde foto van de dode merel die de spouw wordt ingetrokken.
Het 'staartje' bovenin het gat is geen staartje maar een worteltje van de Hedera.

De hamvraag is dus: doen muizen dit?

Groet, Ria Vogels

Inge van der Wulp

CiteerPffff Ik heb een dikke vette muizen plaag aan mn vogel voer gehad, voersilos, vetbollen alles vraten ze op.. Een gegeven moment ook overdag terwijl ik er letterlijk 20cm vanaf stond op het raam te slaan..(ik heb een klein balkon)
Een gegeven ogenblik had een Ransuil ook door dat er een heleboel dikke muizen rond liepen en toen ging het snel achteruit met de familie muis..

Dus tip! Muizen plaag? Regel een Ransuil!  ;)
Ja dat is bij mij op de camping ook. Aan het einde van het voorjaar zat de Ransuil, helaas in het donker, op de nok van mijn tent om de muis, in dit geval wel een veldmuis, van de vettbol te plukken. Werkt prima zo'n Ransuil! Zeker als ze 3 luidruchtige mondjes te voeden hebben.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl