smient X pijlstaart

Gestart door suusje, maart 24, 2009, 10:01:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

suusje

Zijn deze eenden allebei een hybride smient X pijlstaart??

JohanvantBosch

Suzanne,
Ik heb het formaat van je foto aangepast en je andere bijdrage verwijderd.
groeten,
Johan

Alcedo atthis

Looks like a female type  hybrid Wigeon x Pintail   "going intersex"

(an intersex being a bird of one sex exprexssing characteristics of the other sex-- or intermediate characteristics between sexes)

I tried to attach a publication about an anomalous pintail which shows similar flank pattern- but this doesn´t work.

however your bird shows also hybrid features (Look at the bill shape and head pattern for example, as well as tertials)- so quite a complicated one.  
greetings,
Jörn Lehmhus

JohanvantBosch

Interesting!

Heb je misschien meer foto's, bv vanaf de zijkant en profiel, zodat kopvorm en snavelvorm duidelijker zijn?

suusje

hierbij nog een andere foto van het eendje. Overigens zwom deze samen met de hybride smient x pijlstaart in een haventje aan de nieuwkoopse plas. Zijn dit soort beesten het resultaat van kruisingen van eenden in gevangenschap?

suusje

In antwoord op mijn eigen vraag; ik zie net op de andere foto's van dezelfde dieren dat ze allebei geringd zijn

tekenaar

Citeerhierbij nog een andere foto van het eendje. Overigens zwom deze samen met de hybride smient x pijlstaart in een haventje aan de nieuwkoopse plas. Zijn dit soort beesten het resultaat van kruisingen van eenden in gevangenschap?
Bij geringde vogels zoals deze is dat wel waarschijnlijk, maar het hoeft niet per se. Zowel in de natuur als in gevangenschap kruisen verschillende eendensoorten. In gevangenschap gebeurt het wel vaker, omdat soorteigen partners wel eens ontbreken en omdat verschillende soorten samen worden grootgebracht (eendjes uit broedmachine = raken ingeprent op andere soorten - en eieren die door een andere eendensoort worden uitgebroed = zelfde resultaat).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/