ach ja herfst in juni.

Gestart door Cees Veenema, mei 23, 2006, 21:47:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Ik heb er vanavond ook nog een paar gevonden.

1. op een laag oud stro.
Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Cees Veenema

2b. lijkt wel een Oesterzwam trouwens.
Groet,

Cees

a.houter

CiteerIk heb er vanavond ook nog een paar gevonden.

1. op een laag oud stro.
nr 1 is ws. Bolbitius vitellinus, Dooiergele mestzwam.
Nr 2 lijkt op Crepidotus mollis, Week oorzwammetje.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Cees Veenema

#6
Hallo Andre,

Welkom op het paddestoelen forum , hier kunnen wij elke expertise gebruiken.
1. denk ik ook  dooiergele mestzwam maar een week oorzwammetje  met een diameter van ± 10 cm kan dat ?
Groet,

Cees

Corryabbink

CiteerHallo Andre,

Welkom op het paddestoelen forum , hier kunnen wij elke expertise gebruiken.
Ben ik volledig met Cees eens. Welkom.
We weten wel dat er veel met een mic. onderzocht moet worden maar soms een vinger in de goede richting doet wonderen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

CiteerHallo Andre,

Welkom op het paddestoelen forum , hier kunnen wij elke expertise gebruiken.
1. denk ik ook  dooiergele mestzwam maar een week oorzwammetje  met een diameter van ± 10 cm kan dat ?
Is de maat gemeten of geschat? Diameters tot 8cm worden wel opgegeven. Het exemplaar ziet er wat doorweekt uit, vaak zijn ze groter als ze veel water opgezogen hebben.
Áls het een Crepidotus is dan moet hij gelatineus zijn bij doorscheuren, je ziet dan een min of meer taai transparant laagje verschijnen.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Citeer
CiteerHallo Andre,

Welkom op het paddestoelen forum , hier kunnen wij elke expertise gebruiken.
Ben ik volledig met Cees eens. Welkom.
We weten wel dat er veel met een mic. onderzocht moet worden maar soms een vinger in de goede richting doet wonderen.
Dankjewel,

Het is inderdaad ook als een vingerwijzing bedoeld; de betrokken waarnemer kan dan in ieder geval wat verder met wat boeken en het betreffende exemplaar.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Cees Veenema

Citeer
CiteerHallo Andre,

Welkom op het paddestoelen forum , hier kunnen wij elke expertise gebruiken.
1. denk ik ook  dooiergele mestzwam maar een week oorzwammetje  met een diameter van ± 10 cm kan dat ?
Is de maat gemeten of geschat? Diameters tot 8cm worden wel opgegeven. Het exemplaar ziet er wat doorweekt uit, vaak zijn ze groter als ze veel water opgezogen hebben.
Áls het een Crepidotus is dan moet hij gelatineus zijn bij doorscheuren, je ziet dan een min of meer taai transparant laagje verschijnen.
Hallo @ndré,

Ik heb genoemde handelingen verricht aan het exact opmeten ben ikechter  niet toegekomen en evenmin aan het maken van een foto hiervan iv.m. een stortbui.
Maar wel overtuigend genoeg om er een Week oorzwammetje van te maken.
Bedankt voor je hulp.  
Groet,

Cees

Dinant Wanningen

#11
Hoi,

Foto 2 lijkt verdraaid veel op een Oesterzwam Pleurotus ostreatus maar de tijd van het jaar vind ik een beetje vreemd eind Maart zou nog kunnen voor deze liefhebber van kou alhoewel het de laatste dagen toch nog best koud was, ga er wel van uit dat de foto pas geleden genomen is

Nee een Week oorzwammetje zie ik er echt niet in.
Groet ,Dinant


Cees Veenema

Hallo Dinant,

Beide foto's zijn genomen op de dag van plaatsing dus 23 mei en koud was het wel.
Groet,

Cees

Dinant Wanningen

CiteerHallo Dinant,

Beide foto's zijn genomen op de dag van plaatsing dus 23 mei en koud was het wel.
Hoi Cees,

De natuur is snel aan het veranderen bladgroene planten uit het zuiden rukken op naar het noorden een Oesterzwam in Mei  ,maar mijn foto determinatie kan ook fout zijn heeft iemand nog een suggestie.
Groet ,Dinant


Cees Veenema

Bedankt Dinant,

Ik vond het takje waar de paddestoel opzat wel wat aan de dunne kant voor een Oesterzwam, was niet dikker dan  max 5 cm., dit in vergelijking met  eerder waargenomen  Oesterzwammen.
Groet,

Cees

a.houter

Citeer
CiteerHallo Dinant,

Beide foto's zijn genomen op de dag van plaatsing dus 23 mei en koud was het wel.
Hoi Cees,

De natuur is snel aan het veranderen bladgroene planten uit het zuiden rukken op naar het noorden een Oesterzwam in Mei  ,maar mijn foto determinatie kan ook fout zijn heeft iemand nog een suggestie.
Hallo Dinand,

Tja, misschien heb je wel gelijk, ik vond echter ook dat het wat laat was voor een oesterzwam, hoewel ik eens een verse cantharel vond op 1 Januari! (Nee, niet bij de groenteboer...). De bovenkant deed mij echter wat denken aan een week oorzwammetje, vandaar dat ik wat sugesties deed. Maar ik geef mijn opvatting graag voor een betere.

Overigens, ik weet het niet zeker, maar heb ik hier te maken met D. Wanningen? In dat geval wil ik graag eens via e-mail contact met jou opnemen i.v.m. de waarnemingen die je de afgelopen jaren hebt doorgegeven aan mij. Ik heb deze n.l. in een Excel-bestand verwerkt dat ik je dan graag wil toe sturen.

M.v.g.,
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

#16
Hoi André,

En jij bent de districtscoördinator van de provincie Overijssel van de NMV, als ik mij niet vergis. Mooi, weer een NMV'er in de groep erbij.
Welkom :) (Had ik nog niet gezegd, shame on me. ;)  )

a.houter

Never mind, John,

We hebben elkaar wel vaker ontmoet, ook al kun je mij niet direct voor de geest halen.
Als ik mij niet vergis was jij ook aanwezig op de laatste kelkzwammentocht van G. v. Duren.
Ik was daar samen met een kennis uit Nijverdal, Gerard ten Have.

Bedankt en groeten,
 
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Euh, helaas, ik kan me je (nog) niet voor de geest halen.
Ik ben niet op die excursie aanwezig geweest. :)

Wellicht wel een keer op een nieuwjaasbijeenkomst of ledenvergadering/bibliotheekdag. B)  

Corryabbink

CiteerHoi André,

En jij bent de districtscoördinator van de provincie Overijssel van de NMV, als ik mij niet vergis. Mooi, weer een NMV'er in de groep erbij.
Welkom :) (Had ik nog niet gezegd, shame on me. ;)  )
Hallo John,

Zo zie je maar als ze geen NMVer zijn dan worden ze het wel.

Dat heeft de NMV toch maar mooi aan jou te danken :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

#20
Ben het ff kwijt, ben jij inmiddels ook lid van de NMV?
Staat me wel iets van bij, maar weet het niet meer zeker.  :o

In ieder geval bedankt voor het compliment. ;)  

Corryabbink

Hallo John,

Het antwoord is ja. Maar geen aktief lid in de vereniging. Kom ik niet aan toe. Wel zet ik mijn vondsten in deze database.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Taka

Waarom is foto #1 geen glimmerinktzwam (Coprinus)?

Ik had een paar weken terug geleden ook iets dergelijks gevonden en dacht te maken te hebben met een glimmerinktzwam.

(Sybe)

fungi_nl

#23
De door jou ingestuurde foto is inderdaad een glimmerinktwam. Of dit de gewone is of de gladstelige is alleen microscopisch vast te stellen. In het veld noemen we dit soort species meestal toch snel gewone glimmerinktzwam. Op jouw foto is goed te zien dat hier glimmers aanwezig zijn. Op de andere foto niet. Maar dat kan afgeregend zijn. Daarnaast zijn de lamellen van de dooiergele mestzwam geel tot gelig en eindigen ze roestbruinachtig en van de glimmerinktzwam beginnen ze wit, worden ze grijs en uiteindelijk zwart. Daar kun je het ook aan zien. Ook de steel is schubbig gevlamd en bij de gewone glimmerinktzwam weer niet. Is dit genoeg info voor je?

Wil je meer weten over coprinus kijk dan eens op:
http://www.homepages.hetnet.nl/~idakees/

Weet je niet hoe je ze moet verzamelen om thuis onder de microscoop te leggen, kijk dan eens op:
http://www.homepages.hetnet.nl/~idakees/Collect.htm

Arno van Stipdonk

CiteerHoi Cees,

De natuur is snel aan het veranderen bladgroene planten uit het zuiden rukken op naar het noorden een Oesterzwam in Mei  ,maar mijn foto determinatie kan ook fout zijn heeft iemand nog een suggestie.
Ik wil wel nog een suggestie doen: misschien Bleke oesterzwam - Pleurotus pulmonarius? Of anders een helemaal verregende schubbige oesterzwam - P. dryinus? Deze soorten zijn niet gebonden aan de extreme kou zoals gewone oesterzwam en Bleke oesterzwam komt ook voor op takken van loofbomen.

Cees Veenema

Eeen Bleke Oesterzwam Lijkt mij een briliante ingeving Arno.
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Ik ken de soort verder ook niet, kan alleen met wat onduidelijke foto's vergelijken.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet of deze van een foto te determineren is. Wacht even de mening van anderen af wat zij ervan denken.