Hoofdmenu

Conocybe?

Gestart door Arno van Stipdonk, mei 23, 2006, 20:11:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag heb ik een aantal paddenstoelen gevonden, eentje is erg lastig om te determineren. Ik twijfel nog steeds of het wel een Conocybe soort is. Deze stond in een weiland, redelijk voedselrijk, op een erg nat gedeelte vlak bij een poel. Hoed is ruim 1 cm groot, zwammetje ongeveer 6 cm lang.
Hopelijk kunnen jullie er iets meer over zeggen, ik heb zelf nog erg weinig ervaring met dit soort zwammetjes.

Arno van Stipdonk

Onderzijde

Arno van Stipdonk

Zijkant

fungi_nl

Arno,

Microscopisch is het snel te zien of het een conocybe betreft. Deze heeft soms  een eindknop. Via de URL kom je bij een afbeelding waar dit goed zichtbaar is.

http://www.mollisia.de/Bilder_Galerie/Foto...hylla_Hymen.jpg

Heb je nog wat andere kenmerken? Geur o.i.d.?

Arno van Stipdonk

#4
Hoi John,

De meeste hebben inderdaad wel een eindknop, al is deze niet zo rond als op de URL.

Verder kon ik geen enkele reuk ontdekken.


Arno van Stipdonk

foto sporen

fungi_nl

Waren de sporen allemaal de lengte op de foto of kleiner/langer doorsnede?
Heb je nog andere dingen kunnen ontdekken/meten?
In Pilze der schweiz 4 staan flink wat conocybe's beschreven.
Heb je die?

Arno van Stipdonk

In de FAN deel 6 staan ze ook in. Ben nog volop aan het zoeken, is niet erg makkelijk in deze boeken. Sporen zijn inderdaad de meeste ongeveer van deze lengte of iets kleiner. Ik ga morgen nog eens een poging wagen of ik eruit kom.
Eigenlijk wilde ik alleen vragen of dit inderdaad een conocybe is. Vooral omdat die eindknop dus niet zo rond is als op de tekeningen. Of zou het ook nog een Inocybe kunnen zijn?

fungi_nl

Probeer de sleutel eens uit, die in de fAN deel 6 staat zou ik zeggen, dan kome je er wellicht na een paar stappen al achter. Ik had overigens (nog) niet gezien dat ze daar ook in stonden. :)

Arno van Stipdonk