asco op urtica

Gestart door spanjool, maart 29, 2009, 14:15:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

met mijn blote ogen niet te vinden maar kwam ze toevallig tegen onder de stereomic.
0.3mm groot, rand lijkt onbehaard maar wordt bij opdrogen wel donkerder als de rest. vruchtlichaam Noordeuropees vleeskleurig (zou duits kunnen zijn)
Asco's 45-50 x 5.5-6µm, sporen spoelvormig 8-10x 2µm, paraphysen overwegend iets korter dan de asci, dus c.a 45 x 2 µm. met enkele septen (tussenschotjes)
Alles machtig hyalin, vrijwel niet zichtbaar te maken. Ben ook nog met congo en katoen aan het mieren geweest maar daar wordt het ook niet echt beter van.
Heb de sporen nog eens gemeten, enkele gevonden tot 12 x 2.5µm waarvan ook 1 met een septe. Ook enkele paraphysen gevonden die op c.a 7 µm vanaf de voet in twee gedeeld worden.
Lijkt toch wel erg veel op de beschrijving van E & E pag 440 fog. 1701 betreffende Latinaevia carneoflavida maar daar staan geen maten bij van de asci.
Kan er in andere boeken verder niets over vinden.
Lijkt ook op Callorina fusarioides - Syn Calloria neglecta, als gemeld in PDS pag 232 pl 285 maar die heeft alle sporen gesepteerd en verdikte paraphysen toppen (alhoewel als ik deze paraphysen toppen bekijk), en de asci veel te groot.
Zouden dus nog andere Callorina - Calloria, kunnen zijn die beter passen. Maar geen gegevens van te vinden. Pyrenopeziza is ook nog een mogelijkheid. Begin nu ook te twijfelen of het substraat geen Filipendula ulmaria  is.
Beste is gewoon de prullebak denk ik.
Ben gewoon aan vakantie toe.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

De sporen, asci en paraphysen in 1 plaatje
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Gulistan

Citeervruchtlichaam Noordeuropees vleeskleurig (zou duits kunnen zijn)
?? Wat bedoel je ermee, Henk? Zit er een geheime boodschap in?
Groeten van Christiane

spanjool

#3
Nee natuurlijk niet Christiane, maar die Duitsers zijn toch altijd een beetje rozer dan die Hollanders? Mijn schoonzoon tenminste wel.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Stip

Hoi Henk,
De prullenbak zou zonde zijn voor zo'n mooi ingebed in stengel noord europees vleeskleurig gevalletje.
Je zit best in de goede richting hoor, het lijkt op Diplonaevia bresadolae voor zover ik die ken.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

spanjool

Hoi Stip,

bedankt voor je bemoedigend antwoord, kan van die hele D. bressadola niets vinden.
Bovendien heb ik de komende maand geen tijd meer voor het dingetje.
Ik hoop dat je het niet erg vind maar ik stuur het even naar je op als je er zin in hebt kun je er zelf even naar kijken. Het stukje (brandnetel toch wel denk ik) was c,a 8 cm lang en al in drie stukken uiteen gevallen. Ik heb het dubbelgevouwen in een lucifersdoosje. De vermeende D. bressadola zit op het smalste stukje.
Overigens zit er nog veel meer op, o.a. ook een paar gesteelde dingetjes en wat pyrenomyceetjes. Maar zoals gezegd, tijdgebrek.
Ik hoor wel hoe het afloopt.

 
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Stip

Hoi Henk,
Ik hoop dat ik er goed uitkom.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

spanjool

Hoi Stip,

let je ook nog even op de juiste kleuromschrijving?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Stip

Helaas Henk,
een goede kleuromschrijving is niet meer te maken als het helemaal verdroogd is, doe er de volgende keer toch maar wat mos bij.
Het is nog zoeken waar ze zitten, ik heb intussen een dIPLONAEVIA SLEUTEL GEKREGEN stomme capslock
Groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

xenion

#9
Citeer...ik heb intussen een dIPLONAEVIA SLEUTEL GEKREGEN stomme capslock
Daar hebben ze backspace voor uitgevonden  :P  
Groeten,
Martin

Stip

Hoi Henk,
heeft een paar dagen geduurd maar..
het is inderdaad Diplonaevia bresadolae
bijgaane foto vruchtlichaamontwikkeling onder de epidermis
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Stip

doorsnede hymenium in IKI
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Stip

sporen 1000 x in water
Groeten Stip
www.helotiales.nl

spanjool

Bedankt Stip,

nu zit ik hier heel wat rustiger onder mn parasolletje in Z.Spanje.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Stip

Fijne vacantie!!
Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

CiteerBedankt Stip,

nu zit ik hier heel wat rustiger onder mn parasolletje in Z.Spanje.
Henk en dan toch achter de pc? Hoezo vakantie?

xenion

CiteerHenk en dan toch achter de pc? Hoezo vakantie?
Ik denk dat hij ons miste  :D  :P  
Groeten,
Martin

ratje

Citeer
CiteerHenk en dan toch achter de pc? Hoezo vakantie?
Ik denk dat hij ons miste  :D  :P
:grin:  :grin:  :duim: