schorpioenvlieg mei 2007

Gestart door JohnvR, maart 28, 2009, 22:48:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Die schorpioenvliegen gaan er af en toe zo verleidelijk voor zitten dat ik het niet kan weerstaan er een foto van te maken. En vroeg of laat komt dan de vraag of de soort nog te bepalen is. Deze is van mei 2007 van de Veluwe. Ik heb er een paar draadjes op nagelezen en gooi er daarom een vulgaris??? tegenaan.




Arp

#1
Hoi John,

Ik zit te kijken en te turen, maar puntje bij paaltje durf ik haar (nu even?) niet  :o

Volgens mij ben ik er na de winter alweer 'teveel uit' (voor zover ik het überhaupt ooit enigszins door heb gehad dan) - wordt tijd dat ze weer gaan vliegen ;)

Buikgevoel zegt nu even germanica - vooral gebaseerd op de bovenste helft van de vleugel denk ik, want als ik naar de pterostigmale band kijk dan ga je toch weer hard aan communis denken (??). Kortom, ik zou er 80 plaatjes naast moeten houden om me weer een beetje in te kijken (en dan vooral alle heeeel zwaar getekende germanica die ik op kan scharrelen).

Kom er wellicht nog op terug, maar misschien durft iemand anders ondertussen wel gewoon meer  :rolleyes:

Blijft riskant, die dames   ^_^

P.S. Goed, kon het niet laten ... heb er even een paar meer dan 80 plaatjes naast gehouden, maar blijf erbij dat ik het niet durf. Voor mij is de vleugeltekening in zijn geheel nogal 'atypisch' voor wat ik ken - wat me vooral erg van slag brengt is dat de apicale tak (dichter bij de vleugelpunt) van de pterostigmale band doorloopt en de basale niet (dichter bij de vleugelbasis). Bij alle beesten in mijn referentiekiekjes sluit afhankelijk van de zwaarte van de tekening toch eerst de basale tak. Dat valt me overigens nu pas echt op, dus wellicht moet ik toch nog eens al m'n kiekjes door om te zien of ik niet ook ergens zulke heb als die van jou, maar voorlopig durf ik een dame met zo'n 'vreemde' vleugeltekening dus niet. Panorpa sp. dus wat mij betreft.

Sorry
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Ha Arp,

Ik heb geen probleem met een sp., maar ik ben wel blij met je uitgebreide reactie, toch een soort learning while doing voor mij (ook hier: http://www.wildaboutbritain.co.uk/forums/i...type-thing.html  B) ). Sorry dat je er ruim 80 plaatjes voor door moest, het blijft liefdewerk oud papier  :blink: . In de foto's van germanica in het soortenoverzicht is de apicale band niet gesloten viel me op, maar bij die van mij lijkt ie meer gesloten richting vleugeleinde dan richting de bovenliggende vlek. Het is een groep met weinig soorten in NL, misschien kan ik er eens wat meer op letten van het jaar en ik denk dat ik er in mijn fotomappen misschien nog wel een paar tegenkom. Ik heb nu ook gelezen dat ze niet gevaarlijk zijn voor de mens. Een hogere aaibaarheidsfactor scheelt natuurlijk bij pogingen dichterbij te komen en vast te leggen.

Je kunt een leuk artikel over het vlieggedrag van germanica downloaden: http://jeb.biologists.org/cgi/reprint/143/1/267.pdf

Dit mannetje had ik een dag later (18 mei 2007) in dezelfde Veluwe-tuin, maar daar zijn de vleugels helaas niet zo te zien, waarmee ik overigens niet wil suggereren dat ik denk dat ze van dezelfde soort zijn.

Groeten,
John

Arp

#3
Hoi John,

Het mannetje kun je als communis wegzetten lijkt me - de vorm van de hypovalven op de staarttang is communis/vulgaris en er is vrijwel niets van een basaalvlek te herkennen   ^_^

Het lijkt er sterk op dat de vleugeltekening van dat exemplaar ook 'gewoon' is, in de zin van basale tak aaneengesloten en apicale nog open.

Vaak vliegen in één gebied twee of drie soorten ongeveer gelijktijdig doorelkaar, het mannetje zegt dus inderdaad niet per se iets over het vrouwtje, maar het vergroot wel de kans enigszins dat het ook communis zal zijn ;)

Voor germanica is de 'typische' vleugeltekening inderdaad met een (meestal afgeronde) dikke vlek bij het pterostigma die niet doorloopt in een pterostigmaalband, maar bij erg 'zwaar' getekende exemplaren vloeit die band dan toch dicht. Naar mijn bescheiden ervaring heeft het er veel van weg dat vrouwtjes gemiddeld zwaarder getekend zijn dan de mannetjes, dus bij zo'n vrouwtje als jouw eerste kun je op basis van die doorlopende band germanica alvast niet uitsluiten. De vorm/zwaarte van de vlekken tussen pterostigmaalband en de vleugelbasis heeft voor mij vrij veel weg van een typische tekening voor een zwaar aangezette germanica, maar zou voor hetzelfde geld ook nog op communis of zelfs misschien vulgaris kunnen passen. Maar ik ben ook duidelijk nog niet doorgewinterd genoeg om de 'fijnheden' allemaal correct in m'n buik te voelen  -_-

Voor de leuk doe ik er een kiekje bij van een koppeltje germanica waarvan het meiske zo'n doorlopende pterostigmaalband heeft - zie je de 'typische' en de 'zware' vorm in één plaatje  :D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Hallo Arp,

Bedankt voor de aanvulling, mooie mini-cursus. Je voorbeeld met het koppeltje Germanica is erg illustratief. Ik al het mannetje invoeren als communis en het vrouwtje als Panorpa sp. Ik hoop dit jaar in de gelegenheid te zijn weer in dezelfde omgeving te vertoeven en zal eens kijken wat ik dan zie (en elders).

Groeten,
John