'Aziatische' veldkers

Gestart door RutgerB, maart 27, 2009, 22:24:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

#90
Citaat van: Corryabbink op april 14, 2009, 12:33:14 PM
Het heeft me een paar uurtjes gekost maar ik ben ervan overtuigd dat mijn materiaal Kleine veldkers betreft met 6 meeldraden(4 grote en 2 kleine). De soort heeft lang niet genoeg blaadjes en de kroonbladen halen ook geen 4 mm.
Hoe meer ik me erin verdiep des te complexer blijkt het te zijn.
Dat is niet met simpele sleutels zoals hierboven staan te doen. M.i. een combinatie van kenmerken die het geheel bepalen.
Overigens geloof ik wel in jouw materiaal Rutger.

Hierbij een bloem en zaailing van de populatie.

Dit was dus toch de Aziaat. Ik heb deze alsnog opgegeven. Het door mij verzamelde herbariummateriaal is onmiskenbaar.
http://waarneming.nl/waarneming/view/81937941?_popup=1
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Rense Haveman

En eindelijk heb ik hem ook gezien, bij het zwembad in Wageningen. Twee plantjes, in een open bosrand. Wel een opvallend ding!
Groet! Rense

havikskruiden!

ejslootweg

groeten, Erik

Corryabbink

Citaat van: ejslootweg op februari 25, 2014, 23:46:09 PM
Gaat hard; al 45 waarnemingen.
http://waarneming.nl/soort/stats/154875

groeten, Erik
Nu al 52!
Ze zijn dus vrijwel onopgemerkt het land binnengeslopen. Ik had ze al vaker gezien maar dacht dat het zaailingen van onze veldkersen waren. Naar mijn idee zijn ze bijna overal te vinden waar met plantmateriaal afkomstig uit boomkwekerijen gewerkt is. De soort gedijt beter in de vrije natuur dan in de bloembakken en ik denk dat die over enige jaren niet meer uit onze flora weg te denken is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Rense Haveman

Citaat van: Corryabbink op februari 28, 2014, 00:44:21 AM
Citaat van: ejslootweg op februari 25, 2014, 23:46:09 PM
Gaat hard; al 45 waarnemingen.
http://waarneming.nl/soort/stats/154875

groeten, Erik
Nu al 52!
Ze zijn dus vrijwel onopgemerkt het land binnengeslopen. Ik had ze al vaker gezien maar dacht dat het zaailingen van onze veldkersen waren. Naar mijn idee zijn ze bijna overal te vinden waar met plantmateriaal afkomstig uit boomkwekerijen gewerkt is. De soort gedijt beter in de vrije natuur dan in de bloembakken en ik denk dat die over enige jaren niet meer uit onze flora weg te denken is.

Ik ben er niet zeker van of het met boomkwekerijen te maken heeft! Ben vandaag in het hart van boomkwekend NL geweest - Opheusden en Ochten - en daar in de paar boomkwekerijpercelen die ik heb bekeken geen Aziaat kunnen vinden. Waar ik hem wel had: op de begraafplaats van Ochten en bij tuinplanten- en fruitboomcentrum 'De Batterijen' in Ochten. Ik heb het gevoel dat het ding vooral via containers verspreid wordt, en niet via kluitteelt!
Groet! Rense

havikskruiden!

Erik Simons

CiteerBen vandaag in het hart van boomkwekend NL geweest - Opheusden en Ochten -

wel Muizestaartjes gezien?
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

Citaat van: Erik Simons op februari 28, 2014, 17:24:54 PM
CiteerBen vandaag in het hart van boomkwekend NL geweest - Opheusden en Ochten -

wel Muizestaartjes gezien?

nope....
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Op een boomkwekerij in St. Oedenrode vond ik er vorige week 1000-en.. Heb er een stel naar Leiden gebracht.


Groe[n]tjes.Rien Ondersteyn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Grada Menting

Citaat van: Rien Ondersteyn op februari 28, 2014, 20:43:48 PM
Heb er een stel naar Leiden gebracht.

Woog dat op tegen de portokosten?  :) ;D

Rense Haveman

Citaat van: Rien Ondersteyn op februari 28, 2014, 20:43:48 PM
Op een boomkwekerij in St. Oedenrode vond ik er vorige week 1000-en..


Da's interessant! Wat voor type kwekerij?
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Nee Grada -maar ik heb in de buurt daar vrienden en familie en bovenal wilde ik Wout nog weer 's zien op zijn nieuwe plekje.En..kan ik weer struinen in een andere omgeving!
En Rense:Is Ochten het epicentrum van de boomkwekerijen?[Tuurlijk wel]. maar rond St. Oedenrode-Liempde-Boxtel zit ook veel...[vooral internationaal!]
Die kwekerij bevat 'ilex meserveae'-ze staan daar een jaar of 5 en zijn met P-9 potjes aangevoerd. Maar ik weet niet waarvandaan.

Groe[n]tjes.Rien.

P.S.: ze gaan daar vaak met Round-up te keer...Zouden ze deze week ook weer doen...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rense Haveman

Citaat van: Rien Ondersteyn op februari 28, 2014, 21:59:49 PM
Nee Grada -maar ik heb in de buurt daar vrienden en familie en bovenal wilde ik Wout nog weer 's zien op zijn nieuwe plekje.En..kan ik weer struinen in een andere omgeving!
En Rense:Is Ochten het epicentrum van de boomkwekerijen?[Tuurlijk wel]. maar rond St. Oedenrode-Liempde-Boxtel zit ook veel...[vooral internationaal!]
Die kwekerij bevat 'ilex meserveae'-ze staan daar een jaar of 5 en zijn met P-9 potjes aangevoerd. Maar ik weet niet waarvandaan.

Groe[n]tjes.Rien.

P.S.: ze gaan daar vaak met Round-up te keer...Zouden ze deze week ook weer doen...

Opheusden afficieert zichzelf als laanboomcentrum van Europa. Is het denk ik ook wel....
De waarnemingen rond die potten zijn wel interessant... En wellicht dat de Cardamine's al rijp zaad hebben voordat ze doodgespoten worden?
Groet! Rense

havikskruiden!

marcel123

Citaat van: Rien Ondersteyn op februari 28, 2014, 21:59:49 PM
Die kwekerij bevat 'ilex meserveae'-ze staan daar een jaar of 5 en zijn met P-9 potjes aangevoerd. Maar ik weet niet waarvandaan.
Je kan kijken of er mensen een waardplant ingevoerd hebben bij hun waarneming. Er is niemand die een bloempot als biotoop heeft ingevoerd:


Biotoop Detailshttp://waarneming.nl/soort/stats/154875

Grada Menting

Citaat van: optilete op februari 28, 2014, 22:18:52 PM

Je kan kijken of er mensen een waardplant ingevoerd hebben bij hun waarneming. Er is niemand die een bloempot als biotoop heeft ingevoerd:

Die mogelijkheid zie ik niet!

Rien Ondersteijn

Marcel -ik bedoelde dat de Ilex met potjes is aangevoerd.Niet de veldkers natuurlijk.
Rense-de plantjes bloeiden érg vroeg en ik zag gigantisch veel vruchtjes dus ik denk dat dat wel goed komt.

Groe[n]tjes.Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Corryabbink

#105
Citaat van: Rense Haveman op februari 28, 2014, 17:19:25 PM
Citaat van: Corryabbink op februari 28, 2014, 00:44:21 AM
Citaat van: ejslootweg op februari 25, 2014, 23:46:09 PM
Gaat hard; al 45 waarnemingen.
http://waarneming.nl/soort/stats/154875

groeten, Erik
Nu al 52!
Ze zijn dus vrijwel onopgemerkt het land binnengeslopen. Ik had ze al vaker gezien maar dacht dat het zaailingen van onze veldkersen waren. Naar mijn idee zijn ze bijna overal te vinden waar met plantmateriaal afkomstig uit boomkwekerijen gewerkt is. De soort gedijt beter in de vrije natuur dan in de bloembakken en ik denk dat die over enige jaren niet meer uit onze flora weg te denken is.

Ik ben er niet zeker van of het met boomkwekerijen te maken heeft! Ben vandaag in het hart van boomkwekend NL geweest - Opheusden en Ochten - en daar in de paar boomkwekerijpercelen die ik heb bekeken geen Aziaat kunnen vinden. Waar ik hem wel had: op de begraafplaats van Ochten en bij tuinplanten- en fruitboomcentrum 'De Batterijen' in Ochten. Ik heb het gevoel dat het ding vooral via containers verspreid wordt, en niet via kluitteelt!

Bij mij in de buurt leveren de meeste boomkwekers ook ander (container)plantgoed. Op de begraafplaatsen vind ik ze zelfs nog in de bloembakjes. Die bakjes en potjes zijn m.i. de boosdoeners. Ik verwacht niet dat de soort via kluitteelt in eerste instantie verspreid is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Rense Haveman

Citaat van: Corryabbink op februari 28, 2014, 23:39:09 PM
Citaat van: Rense Haveman op februari 28, 2014, 17:19:25 PM
Citaat van: Corryabbink op februari 28, 2014, 00:44:21 AM
Citaat van: ejslootweg op februari 25, 2014, 23:46:09 PM
Gaat hard; al 45 waarnemingen.
http://waarneming.nl/soort/stats/154875

groeten, Erik
Nu al 52!
Ze zijn dus vrijwel onopgemerkt het land binnengeslopen. Ik had ze al vaker gezien maar dacht dat het zaailingen van onze veldkersen waren. Naar mijn idee zijn ze bijna overal te vinden waar met plantmateriaal afkomstig uit boomkwekerijen gewerkt is. De soort gedijt beter in de vrije natuur dan in de bloembakken en ik denk dat die over enige jaren niet meer uit onze flora weg te denken is.

Ik ben er niet zeker van of het met boomkwekerijen te maken heeft! Ben vandaag in het hart van boomkwekend NL geweest - Opheusden en Ochten - en daar in de paar boomkwekerijpercelen die ik heb bekeken geen Aziaat kunnen vinden. Waar ik hem wel had: op de begraafplaats van Ochten en bij tuinplanten- en fruitboomcentrum 'De Batterijen' in Ochten. Ik heb het gevoel dat het ding vooral via containers verspreid wordt, en niet via kluitteelt!

Bij mij in de buurt leveren de meeste boomkwekers ook ander (container)plantgoed. Op de begraafplaatsen vind ik ze zelfs nog in de bloembakjes. Die bakjes en potjes zijn m.i. de boosdoeners. Ik verwacht niet dat de soort via kluitteelt in eerste instantie verspreid is.

Ja, dat is precies mijn indruk, Corry!
Groet! Rense

havikskruiden!

Hinko

Vandaag de Aziaat gevonden in een wegberm en aan het begin van een maisakker. Op de maisakker was ik eigenlijk op zoek naar Bronkruid, wat er ook staat.
mvgr, Hinko

Rense Haveman

En nu toch ook in Zetteb, in een plantenbak...:)
Groet! Rense

havikskruiden!

Datura

Citaat van: Rense Haveman op maart 02, 2014, 18:31:08 PM
En nu toch ook in Zetteb, in een plantenbak... :)

Hij komt steeds dichterbij, maar vooralsnog heb ik hem hier in Lent nog niet gezien....
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rense Haveman

Citaat van: Datura op maart 02, 2014, 21:06:39 PM
Citaat van: Rense Haveman op maart 02, 2014, 18:31:08 PM
En nu toch ook in Zetteb, in een plantenbak... :)

Hij komt steeds dichterbij, maar vooralsnog heb ik hem hier in Lent nog niet gezien....

Je kunt die van mij bijna zien, als je op je tenen gaat staan daar!  ;D
Groet! Rense

havikskruiden!

RutgerB

Citaat van: Corryabbink op februari 28, 2014, 00:44:21 AM
Citaat van: ejslootweg op februari 25, 2014, 23:46:09 PM
Gaat hard; al 45 waarnemingen.
http://waarneming.nl/soort/stats/154875

groeten, Erik
Nu al 52!
Ze zijn dus vrijwel onopgemerkt het land binnengeslopen. Ik had ze al vaker gezien maar dacht dat het zaailingen van onze veldkersen waren. Naar mijn idee zijn ze bijna overal te vinden waar met plantmateriaal afkomstig uit boomkwekerijen gewerkt is. De soort gedijt beter in de vrije natuur dan in de bloembakken en ik denk dat die over enige jaren niet meer uit onze flora weg te denken is.
Alweer bijna verdubbeld; 102 meldingen!  Ook de fotocollectie wordt indrukwekkend en de planten zien er zeer consequent uit! Heel leuk dat dit zo wordt opgepikt. In Vlaanderen is het nieuws nu ook opgepikt;  http://natuurbericht.be/?id=12272 (nagenoeg een kopie van..).

M.V.S

Ik ben het niet zo eens met de kenmerken die consequent zijn. Nou ja, een van de kenmerken en dat is de stugheid van het blad.

Ik vind er die bijna leerachtig zijn, zoals -enigzins overdreven- een hulstblad. Maar ik vind er ook met flinterdunne blaadjes. Wellicht heeft dat iets met de standplaats te maken (in een warme, beschutte pot in een tuincentrum groeit iets natuurlijk sneller dan in een plantsoen oid).
Groetjes, Marc

Corryabbink

Citaat van: M.V.S op maart 06, 2014, 00:09:29 AM
Ik ben het niet zo eens met de kenmerken die consequent zijn. Nou ja, een van de kenmerken en dat is de stugheid van het blad.

Ik vind er die bijna leerachtig zijn, zoals -enigzins overdreven- een hulstblad. Maar ik vind er ook met flinterdunne blaadjes. Wellicht heeft dat iets met de standplaats te maken (in een warme, beschutte pot in een tuincentrum groeit iets natuurlijk sneller dan in een plantsoen oid).
Ik vind ze, nu ik de "soort" een beetje ken, wel consequent. De schaduwvormen zijn alleen lichter van kleur en dunner van blad. Bladvormen komen goed overeen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

J.E.Dijkhuis

Met het mooie weer en een paar dagen vrij twee hokken van Het nieuwe strepen verkend. In beide hokken stond Aziatische veldkers. Niet in de stad, maar onder een heg en op een kuilvoerbult bij boerderijen in het buitengebied. Het staat dus echt overal.....

Willemien Troelstra

Het nieuwe strepen mag toch pas vanaf 1 mei? Of is dat dit jaar anders?
groet, Willemien Troelstra

RutgerB

Citaat van: J.E.Dijkhuis op maart 07, 2014, 15:38:38 PM
Met het mooie weer en een paar dagen vrij twee hokken van Het nieuwe strepen verkend. In beide hokken stond Aziatische veldkers. Niet in de stad, maar onder een heg en op een kuilvoerbult bij boerderijen in het buitengebied. Het staat dus echt overal.....
Ik vind het nog niet 'overal' , maar voornamelijk in de buurt van tuinen, tuinafvalstort, kwekerijen, begraafplaatsen, voortuintjes. Een paar dagen geleden vond ik Aziatische veldkers in een hele natte akker (naast een hoop tuinafval) redelijk verspreid en in een kwelrijke slootkant er vlakbij. Als het zich in een meer natuurlijke situaties gaat thuisvoelen (oevers) kan het nog harder gaan.  Ik moest ook aan deze waarneming aan de Geul (dicht bij een huis..) denken;  http://waarneming.nl/waarneming/view/81966604  Via de Geul naar de Maas ...

J.E.Dijkhuis

Hallo willemien,

1 mei is nog steeds de startdatum van HNS hoor, maar een sneackpreview als onderdeel van het verkennen van mijn nieuwe woonomgeving met dit mooie weer kon ik niet laten. Heerlijk pannenkoeken gegeten met onze oudste dochter en ondertussen dus deze veldkers gescoord.


Edwin

ejslootweg

#118
weer drie begraafplaatsen toegevoegd.  :blink:

In totaal 6 begraafplaatsen bekeken en maar op 2 niet gevonden (oude begraafplaats Renkum en begraafplaats Heelsum).

groeten, Erik
groeten, Erik

Erik Simons

en ik bij een kwekerij in Ochten, waar ik was om een Mispel te kopen
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'