'Aziatische' veldkers

Gestart door RutgerB, maart 27, 2009, 22:24:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

petraw

Beste mensen,

Wie e.e.a. over de Aziatische veldkers wil lezen, hier is het Natuurbericht te vinden:

http://www.natuurbericht.nl/?id=12215&rss=1&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Groet, Petra

Rien Ondersteijn

Vond vandaag op een boomkwekerij [ die zijn er zeer veel in mijn omgeving ] talloze afwijkende exemplaren van kleine veldkers en heb daar maar 2 'echte' gezien[ die ook echt anders waren! ].Absoluut géén rozetbladen -zeer sterk vertakt-wel héle kleine bloemetjes-weinig deelblaadjes-vaak een klimopachtige eindlob maar het enige nietige bloemetje wat ik open kon krijgen had 4 meeldraden..Al die  'afwijkers' hadden éen ding gemeen : ze leken alle op elkaar! De foto's zijn slecht gelukt en om uitsluitsel te krijgen zal ik exemplaren brengen naar Naturalis als t kan -tenzij iemand dichterbij [ ik woon in St. Mich.Gestel ] interesse heeft...
Groe[n]tjes. Rien Ondersteyn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

J.E.Dijkhuis

Hallo Rien,

Je mag de planten ook drogen hoor. Dan kun je gewoon tzt op de bus doen. In de bijdrage van Leni op het forum "herbariummateriaal verzamelen nog van deze  tijd" staat hoe je dat het beste kunt doen.

Groeten

edwin

Rien Ondersteijn

Hoi-dank je
Ja dat weet ik-ook vaker gedaan-alleen ik ontbeer het  geduld...
Groe[n]tjes. Rien
Groene groe[n]tjes.Rien.

Corryabbink

Hoe zit dat met de beharing van de blaadjes van de nieuwkomer? Bovenzijde niet behaard staat er, maar mag er dan ook langs de randen van het blad geen haartje zitten?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rapunzel

Citaat van: Corryabbink op februari 17, 2014, 22:53:44 PM
Hoe zit dat met de beharing van de blaadjes van de nieuwkomer? Bovenzijde niet behaard staat er, maar mag er dan ook langs de randen van het blad geen haartje zitten?
De planten die ik verzamelde waren van boven kaal met aan de rand hier en daar een wimper.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Corryabbink

Citaat van: rapunzel op februari 18, 2014, 10:05:53 AM
Citaat van: Corryabbink op februari 17, 2014, 22:53:44 PM
Hoe zit dat met de beharing van de blaadjes van de nieuwkomer? Bovenzijde niet behaard staat er, maar mag er dan ook langs de randen van het blad geen haartje zitten?
De planten die ik verzamelde waren van boven kaal met aan de rand hier en daar een wimper.
Gr.
Koos
Koos bedankt! Mogelijk heb ik de soort ook gevonden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Grada Menting

Belangrijk is dus dat de bovenkant van het blad kaal is van de Aziaat. Heb hierdoor ook de Kleine veldkers goed bekeken of ik beharing zie; die zie ik niet! Wat is jullie ervaring?
Ik heb nog steeds de veldkers van Intratuin, wat daar vooral aan opvalt is de vorm van het blad, klimopachtig, kaal, glimmend, wel haren aan de rand.

Corryabbink

Citaat van: Grada Menting op februari 19, 2014, 20:22:52 PM
Belangrijk is dus dat de bovenkant van het blad kaal is van de Aziaat. Heb hierdoor ook de Kleine veldkers goed bekeken of ik beharing zie; die zie ik niet! Wat is jullie ervaring?
Ik heb nog steeds de veldkers van Intratuin, wat daar vooral aan opvalt is de vorm van het blad, klimopachtig, kaal, glimmend, wel haren aan de rand.
Mijn ervaring is gelijk aan de jouwe.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Datura

Alle Kleine veldkersen die ik bekeken heb, hebben wel haren bovenop het blad (soms weinig). Lange haren, van hetzelfde type als langs de rand. Als je de bovenkant met een loep bekijkt zie je een soort 'wratjes' daar staan de haren bovenop (per wratje 1 haar dus).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

marcel123

#70
http://www.flora.naturkundemuseum-bw.de/BestimmungCardamine.pdf
Wordt over stengelbeharing gesproken niet over bladharen

ejslootweg

#71
Via de link van Marcel kwam ik op deze publikatie uit:
www.bodensee-ufer.de/BIOC3615.pdf
Hierin staat nog wat aardige achtergrond informatie over de populatie van deze soort aan de oever van de Bodensee (wat vergelijkingen van DNA sequenties met andere exotische Cardamines, maar C. hamiltonii is hier nog niet meegenomen).
Verder; www.bodensee-ufer.de/___Botanik/Schaumkraut-2007-V2.pdf

Is er meer literatuur online beschikbaar?

(leuke website overigens, met publikatiearchief: http://www.bodensee-ufer.de/Inhalt/Archiv/publikatarchiv.html ).

groeten, Erik

(ik zie nu pas dat Rutger ook al naar de Bodensee publikatie verwezen had in 2009)
groeten, Erik

Rense Haveman

Citaat van: ejslootweg op februari 21, 2014, 15:57:05 PM
Via de link van Marcel kwam ik op deze publikatie uit:
www.bodensee-ufer.de/BIOC3615.pdf
Hierin staat nog wat aardige achtergrond informatie over de populatie van deze soort aan de oever van de Bodensee (wat vergelijkingen van DNA sequenties met andere exotische Cardamines, maar C. hamiltonii is hier nog niet meegenomen).
Verder; www.bodensee-ufer.de/___Botanik/Schaumkraut-2007-V2.pdf

Is er meer literatuur online beschikbaar?

(leuke website overigens, met publikatiearchief: http://www.bodensee-ufer.de/Inhalt/Archiv/publikatarchiv.html ).

groeten, Erik

Interessant Erik!
Groet! Rense

havikskruiden!

ejslootweg

#73
Ik kwam nog een heel recent artikel tegen dat wel interessant is. Niet over de 'Asian' flexuosa, maar over de oorsprong van de echte C. flexuosa.  Deze blijkt niet C. impatiens, maar C. amara als oudersoort te hebben naast C. hirsuta.

New Phytologist, Volume 201, Issue 3, pages 982–992, February 2014
The widespread crucifer species Cardamine flexuosa is an allotetraploid with a conserved subgenomic structure
Terezie Mandáková, Karol Marhold, Martin A. Lysak

Summary

  •    The origin of Cardamine flexuosa (Wavy Bittercress) has been a conundrum for more than six decades. Here we identify its parental species, analyse its genome structure in comparison to parental genomes and describe intergenomic structural variations in C. flexuosa.
  •     Genomic in situ hybridization (GISH) and comparative chromosome painting (CCP) uncovered the parental genomes and the chromosome composition of C. flexuosa and its presumed diploid progenitors.
  •     Cardamine flexuosa is an allotetraploid (2n = 4x = 32), originating from two diploid species, Cardamine amara and Cardamine hirsuta (2n = 2x = 16). The two parental species display almost perfectly conserved chromosomal collinearity for seven out of the eight chromosomes. A 13 Mb pericentric inversion distinguishes chromosome CA1 from CH1.
  •     A comparative cytomolecular map was established for C. flexuosa by CCP/GISH. Whereas conserved chromosome collinearity between the C. amara and C. hirsuta subgenomes might have promoted intergenomic rearrangements through homeologous recombination, only one reciprocal translocation between two homeologues has occurred since the origin of C. flexuosa. The genome of C. flexuosa demonstrates that allopolyploids can maintain remarkably stable subgenomes over 104–105 yr throughout a wide distribution range. By contrast, the rRNA genes underwent genome-specific elimination towards a diploid-like number of loci.

groeten, Erik
groeten, Erik

ejslootweg

Nog een linkje, met dank aan google's scanactiviteiten;
http://books.google.nl/books?id=4MpAAAAAcAAJ&dq=cardamine%20hamiltonii&pg=PA167#v=onepage&q=cardamine%20hamiltonii&f=false
Een boek uit 1831 met de wat lange titel 'A General System of Gardening and Botany: Containing a Complete Enumeration and Description of All Plants Hitherto Known with Their Generic and Specific Characters, Places of Growth, Time of Flowering, Mode of Culture and Their Uses in Medicine and Domestic Economy : Preceded by Introductions to the Linnaean and Natural Systems and a Glossary of the Terms Used ; Founded Upon Miller's Gardener's Dictionary and Arranged According to the Natural System'

Maar met de eerste beschrijving van C. hamiltonii:

2. Trilobae. Leaves for the most part 3-lobed.
C. hamiltonii; smooth; stem erect, branched, flexuous, radical leaves simple, kidney-shaped, repand-crenate, stalked; cauline leaves pinnate; leaflets 5, opposite, roundish, 3-lobed, terminal one large; siliques filiform, straight.
Native of Nipaul, at Narainhetty. C. debilis, D.Don, prod. fl. nep.p. 201. Herb slender, green. Flowers small, white. Hamilton's Lady's-Smock. Fl. Oct. Pl. 1/2 foot.

groeten, Erik
groeten, Erik

dmsoes

#75
Bij een Cardamine-rondje gelukkig weer een typische Aziaat gevonden:
http://waarneming.nl/waarneming/view/81876352?_popup=1


Althans conform Ivan Hoste. Waarin ze duidelijk afwijkt t.o.v. wat dan C. hamiltonii zou moeten zijn is de licht behaarde stengel (is toch niet hetzelfde als vrijwel kaal?). Dat ze behaard was verbaasde me overigens niet aangezien Filip Verloove het heeft over 'subglabrous'. In dit stuk is sprake van een andere naam voor de Aziaat:
http://www.herbmedit.org/flora/22-005.pdf


De blaadjes waren aan de bovenzijde nagenoeg kaal, met moeite is er hier en daar wel een haartje te vinden. Zowel kleine als bos hadden duidelijke haren op de bovenzijde. Bij oudere blaadjes zijn ze soms voor een groot deel weg.


Vraag me af of we t.a.v. C. hamiltonii echt al kunnen spreken over de Aziatische veldkers. Het moet dan toch wel duidelijk zijn of hetgeen dat de Belgen hieronder hebben geschaard wel hetzelfde is als hetgeen is besproken op bijvoorbeeld de Florondag.


Heb het materiaal gedroogd en zal Leni vragen of ze het wil hebben.


Menno
Zie nu dat in het Natuurbericht de stengel niet meer als kenmerk wordt genoemd....

ejslootweg

#76
Ik heb vandaag ook veel van de Aziaat gevonden in Wageningen, maar had niets bij om een beetje te verzamelen. Maar mocht je nog in de buurt komen; de grote begraafplaats staat er vol mee en bij de oude tol staan een paar miezerige plantjes. Zal zo eens naar de stengelharen kijken op de foto.

Stengels onder licht behaard, boven kaal.

groeten, Erik
groeten, Erik

J.E.Dijkhuis

In mijn t uin staan zowel Aziaten met en zonder stengelbeharing. De eerste in een pot/kuip, deze planten zijn wat slapper en fris groen. De tweede in de voortuin, in de volle zo'n. Maar beide zonder haren op de bladen. Ook C hirsuta en C flexuosa sluiten elkaar op dit kenmerk (stengelbeharing) niet volledig uit(lees artikel in Gorteria), dus het zou me niets verbazen als dit ook voor Aziatische veldkers geldt.

Corryabbink

Ik vraag me af of die Aziaat wel echt bestaat of ooit met zekerheid uit te sleutelen valt. Misschien betreffen het standplaatsvormen van Bosveldkers. Er kunnen natuurlijk wel Aziaten tussen zitten maar maar dan is dat al een vrij veel voorkomende "soort" in ons land en eigenlijk niet goed op naam te brengen. Op de zure arme zandgronden zien de Bosveldkersen er heel anders uit dan op de voedselrijkere gronden. Het zou ook wel eens een kruising van Kleine veldkers x Bosveldkers kunnen betreffen. Fertiliteitsproblemen gaan niet altijd op bij bastaardvorming. Beharing is bij beide soorten niet altijd constant en m.i. geen kenmerk waar alles aan opgehangen kan worden. Maar misschien zie ik het verkeerd omdat ik door de Veldkersen het bos niet meer zie......... ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hinko

#79
Op m'n volkstuintje staan de Kleine-, Bos- en Aziatische veldkers bij elkaar in de buurt op zeer voedselrijke klei. Ik geloof daarom niet zo in standplaats modificaties
mvgr, Hinko

ejslootweg

Als het dezelfde soort is als degene die gevonden is aan de Bodensee dan is het zeker een andere soort en niet een kruising of een standplaatsvorm van bosveldkers. Tenminste, de resultaten van het DNA onderzoek lijken moelijk anders uit te leggen. Ik heb ze vandaag ook naast normale bosveldkers en kleine veldkers zien staan op dezelfde standplaats (redelijk arm zand).

groeten, Erik
groeten, Erik

RutgerB

Een niet erg wetenschappelijk onderbouwde reactie:  Ik kijk nu al jaren naar die veldkersen en eerlijk gezegd is Aziatische veldkers de makkelijkste van de drie op grond van haar habitus. Met name nu in het voorjaar zijn wat bossige Kleine Veldkers en magere, prille Bosveldkers lastiger van elkaar te onderscheiden en moet je vaak de loep bovenhalen.

Corryabbink

Citaat van: RutgerB op februari 23, 2014, 10:01:41 AM
Een niet erg wetenschappelijk onderbouwde reactie:  Ik kijk nu al jaren naar die veldkersen en eerlijk gezegd is Aziatische veldkers de makkelijkste van de drie op grond van haar habitus. Met name nu in het voorjaar zijn wat bossige Kleine Veldkers en magere, prille Bosveldkers lastiger van elkaar te onderscheiden en moet je vaak de loep bovenhalen.
Het onderscheid tussen de Aziatische en magere prille Bosveldkers.........
Daar sla je precies de spijker op de kop. Lastig criterium tenminste dat vind ik! Bladbeharing en bladvorm zijn dan de enige verschilpunten. Hier staan tig exemplaren waarbij ik twijfel met welke ik van doen heb.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

J.E.Dijkhuis

Hallo Corry,

In principe heb je gelijk, wat betreft de echt onderscheidende kenmerken. Maar als je de Aziatische veldkers in handen hebt gehad, dan herken je hem vrij makkelijk. Het is een wat rommelige plant die je, als ze geen 6 meeldraden had en afstaande hauwtjes, eerder met kleine veldkers verward. Bovendien bloeit de Aziatische veldkers nu volop, begint de kleine veldkers net en moet de bosveldkers er nog aan beginnen. En de Aziatische veldkers is vooralsnog meer een stasdnomade dan bosveldkers, een soort van stadstuintjes, steegjes en begraafplaatsen. Mocht je materiaal hebben dat je afwijkend vind, dan graag opsturen.

Corryabbink

Edwin ik denk dat ik er volop in de tuin naast me gezien heb. Was al aan het beeld gewend en eerlijk gezegd vind ik de gegeven kenmerken niet erg hard! Staat er al een paar jaar evenals de Eenbloemige. Ik zal er een waarneming van maken. Wat vorm betreft doet deze me aan Akkerkers denken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ejslootweg

vandaag ook een plek gevonden waar zowel eenbloemige als de aziaat staan. Een afgelopen najaar met maagenpalm beplant perkje langs de Renkumse beek. Bos en kleine stonden er ook.
De gelijkenis met akkerkers zie ik wel.

eenbloemige linksonder, net uit focus. De aziaat in focus;


groeten, Erik
groeten, Erik

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rapunzel

Koos Ballintijn

Grada Menting

Die van mij, van Intratuin, ziet er precies zo uit maar verder nog nergens in Zeeland aangetroffen.

Corryabbink

Citaat van: Grada Menting op februari 23, 2014, 21:12:26 PM
Die van mij, van Intratuin, ziet er precies zo uit maar verder nog nergens in Zeeland aangetroffen.
Dat zegt niets. Het is een lastige soort en 1 moet de eerste zijn  ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"